"Este o crestere peste a PIB-ului Romaniei si care se va mentine in acelasi ritm inca doi-trei ani. Trei sunt factorii care contribuie la aceasta crestere: sosesc noi firme straine, firmele actuale se dezvolta, apar firme autohtone. In consecinta, necesitatile de trafic sunt tot mai mari", a declarat pentru "Averea", secretarul general al AOCR, Octavian Badescu. Nu numai companiile private se asteapta la crestere mare a pietei, ci si principalul operator de pe piata serviciilor postate din Romania: Compania Nationala Posta Romana.

"Pentru anul 2006, Posta Romana si-a propus o crestere cu 50% a trimiterilor postale de tip curierat fata de anul trecut: 20% din cresterea naturala a pietei, iar 30% din dezvoltarea unor pachete de servicii. Potentialul de crestere a pietei de curierat este foarte mare, in special pentru piata de direct mail, publicitate si vanzari la distanta. Aceasta presupune dezvoltarea unor pachete constituite din servicii de corespondenta, mesagerie, servicii financiare", ne-a declarat Cristian Buciu, director Directia Exploatare Postala din cadrul Postei Romane.

Si Posta Romana, si firmele private cred ca ritmul de crestere a serviciilor de curierat se va mentine ridicat in urmatorii doi-trei ani. "Integrarea in Uniunea Europeana va determina, pe de o parte, cresterea traficului de curierat international, iar pe de alta parte, va aduce noi companii in Romania" ne spune Octavian Badescu. Cei care apeleaza cel mai des la serviciile curierilor rapizi sunt, potrivit unor studii de piata, bancile, firmele de consultanta, cele de asigurari, furnizorii de telefonie mobila si companiile care fac importuri auto.

O piata cu potential

Badescu spune ca piata romaneasca nu si-a atins inca limitele, dand exemple ale tarilor din jurul nostru: Ungaria, cu o populatie de doua ori mari mica, a avut o piata de curierat de 150 milioane euro, Turcia cu o populatie dubla, are o piata de 10 ori mari decat a noastra.

Cifrele par sa dea dreptate optimismului firmelor de curierat: in 2005 fiind raportate cresteri la volumul de expedieri cu aproximativ 20%, cele 20 de companii private reusind sa atinga o cifra de afaceri de circa 100 milioane de euro.

Pe segmentul firmelor private, piata serviciilor de curierat este impartita pe trei segmente, in functie de aria de specializare a companiilor: firme specializate pe livrari in Bucuresti (livrari imediate sau a doua zi), companii specializate pe livrari in orasele tarii si companii specializate pe expedieri internationale. Posta Romana are doua servicii, clasificate in functie de rapiditatea transmiterelor: Prioripost si Ultrapost.

Citeste si:

Caracteristica pietei de curierat, care a permis dezvoltarea acesteia si intrarea unor operatori privati internationali, este aceea ca se adreseaza segementului urban si persoanelor juridice. "95% din clientii nostri sunt companii, 80% din traficul de trimiteri sunt date de 22 orase" spune Octavian Badescu. Badescu precizeaza ca un alt segment pe care firmele private au intrat, cel al marketingului direct, nu se compara cu piata de curierat. "Piata de marketing direct se situeaza la circa 12-13 milioane euro", ne spune secretarul general al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania.

Concurenta se ascute

In prezent, companiile internationale de curierat si cele interne isi impart in mod egal piata, un procent de 50 la suta fiind reprezentat de companiile multinationale.

Astfel, sunt marii jucatori multinationali - DHL, TNT, UPS, Fedex- si companiile cu capital majoritar romanesc care domina piata nationala, precum Fan Courier si Cargus. Un important segment este reprezentat de curieratul in Bucuresti, unde se afla in competitie atat Fan Courier si Cargus, cat si noi companii precum Alo Curier, Concorde, Pegasus, care detin 50 la suta din piata serviciilor de curierat din Capitala.

Posta Romana, care beneficiaza de atuul marimii retelei infrastructurii, ramane puternica pe segmentul trimiterilor de colete postale interne, cu o greutate de pana la 2 kg, unde detine o cota de piata de 66,12%.

Totodata, exista o puternica concurenta pe segmentul de servicii postale expres internationale, unde Posta Romana are o cota de 34,09%, mai mare decat a concurentilor TNT (28,73%) si DHL (24,43%). "Cresterea pietei

s-a facut nu atat pe scaderea ponderii Postei Romane, ci pe baza cresterii cererii", spune Octavian Badescu.