Astfel, vor fi reduse facturile pentru gazele primite de populatie si de catre consumatorii care furnizeaza servicii sociale esentiale, precum cele de sanatate, de ingrijire a copiilor sau de educatie.

"Propunerea noastra raspunde necesitatii de liberalizare a pietei, tinand cont, in acelasi timp, de vulnerabilitatea consumatorilor casnici si a furnizorilor de servicii sociale esentiale precum sanatate, ingrijirea copiilor, educatie. Propunem crearea a doua categorii diferite de consumatori: pe de o parte cei vulnerabili, pe care i-am mentionat. Acestia ar trebui sa aiba dreptul sa primeasca pentru o perioada determinata numai gaze din productia interna, pentru a nu fi impovarati de pretul ridicat al gazelor de import, ceea ce va duce la scaderea semnificativa a facturii la gaze, scadere ce poate fi pana la 15%", a declarat pentru Mediafax Hilmar Kroat-Reder, membru al Directoratului Petrom, responsabil pentru Gaze si Energie.

A doua categorie de consumatori va fi reprezentata de clientii industriali si comerciali.

"Pentru aceasta categorie de consumatori, liberalizarea ar trebui sa conduca la un pret care sa reflecte raportul cerere-oferta. Pentru ca implementarea acestei propuneri echilibrata din punct de vedere social sa fie posibila, este nevoie de revizuirea corespunzatoare in special a art. 98 din actualul draft al legii gazelor care a fost supus dezbaterii publice de catre ANRE si de definirea consumatorilor vulnerabili", a afirmat Hilmar Kroat-Reder.

Astfel, diferentierea in functie de categoriile de consumatori ar permite liberalizarea pietei, fara ca aceasta sa afecteze populatia in mod direct.

"In urmatorii cativa ani, Guvernul ar trebui sa dezvolte proceduri, conform cu cerintele EU, pentru sustinerea in mod direct a gospodariilor cu venituri mici, in locul subventiilor indirecte, prin intermediul unor preturi tinute la un nivel scazut in mod artificial care deformeaza piata", a aratat oficialul Petrom.

El apreciaza ca piata romaneasca de gaze nu functioneaza "de facto" ca o piata competitiva, in baza principiului "cerere si oferta", buna functionare a acesteia fiind influentata de o serie de reglementari interne, cum ar fi "cosul de gaze" care estimeaza un raport intre gazele de import la preturile de piata si gazele din productia interna la preturi reglementate de facto, situate, in prezent, la un nivel de 40% din pretul internațional.

Citeste si:

Potrivit legislatiei europene, posibilitatea de a achizitiona gaze naturale la un pret reglementat ar trebui sa fie un drept exclusiv al clientilor vulnerabili.

Petrom a transmis ANRE si Ministerului Economiei propunerile privind modificarea legislatiei.

La inceputul lunii februarie, FMI a cerut autoritatilor de la Bucuresti sa renunte la preturile reglementate la gaze si energie electrica si sa prezinta o noua formula de calcul. Reprezentantii Fondului au declarat ca prima faza a liberalizarii preturilor va viza alti consumatori decat populatia.

Ulterior, Guvernul a anuntat ca va stabili, pana in septembrie 2011, un calendar al liberalizarii preturilor, in baza caruia tarifele la energia electrica si gaze vor creste in intervalul 2013-2015.

Premierul Emil Boc afirma la inceputul lunii februarie ca Ministerul Finantelor si Ministerul Muncii vor defini pana la finele anului consumatorii vulnerabili, in concordanta cu legislatia europeana, si crearea de mecanisme de protectie a acestora, in perspectiva masurilor care se vor lua pe perioada 2013-2015.