Vanzarile francezilor de la Carrefour, care in prezent opereaza pe plan local o retea de 23 de hipermarketuri si 34 de supermarketuri, au regresat cu 0,4% in 2010 fata de 2009, dar in termeni comparabili scaderea a fost de 5%.

Concurentul Metro Cash & Carry, cu cele 26 de magazine cu vanzare angro, dintre care doua deschise anul trecut, a raportat o depreciere mai mare a incasarilor, de 7,3% fata de 2009 , pana la 1,137 miliarde de euro.

Ecartul dintre cei doi retaileri s-a redus dramatic anul trecut, dupa ani in care Metro Cash & Carry conducea detasat plutonul jucatorilor din retailul modern romanesc. Astfel, in 2009, diferenta dintre cei doi, in termeni de cifra de afaceri, era de circa 280 de milioane de euro, iar in 2008 de aproape jumatate de miliard de euro.

Luand in considerare si divizia de hipermarketuri Real Hypermarket, grupul german Metro s-a mentinut in topul jucatorilor din retailul modern. Magazinele Real au avut vanzari mai mari cu 3,4% in 2010, pana la 694 de milioane de euro. In ciuda extinderii cu inca o unitate, reteaua de hipermarketuri si-a redus drastic personalul, cu 1.250 de angajati, ramanand cu un total de circa 7.500 de salariati pentru cele 25 de magazine deschise pana in prezent.

Per total, grupul Metro a realizat, prin cele 48 de magazine detinute pe plan local, vanzari de 1,897 miliarde de euro, in scadere cu 3,5% fata de 2009.

“La nivel general, incasarile jucatorilor au fost mai mici in 2010 fata de anul anterior, fapt datorat in cea mai mare parte reducerii cheltuielilor gospodariilor din Romania cu 5% in moneda nationala pentru produse de larg consum. Acest declin este de altfel primul pe care l-am observat in ultimii 10 ani, fiind de altfel un alt efect al diminuarii scaderii puterii de cumparare a romanilor”, spune Raluca Raschip (foto), consumer goods director in cadrul companiei de cercetare GfK Romania.

Daca in 2009 romanii au renuntat mai intai la produsele de folosinta indelungata (case, masini, aparatura electronica), pastrand la un nivel relativ ridicat consumul din interiorul casei, in 2010 aceasta “ultima reduta” s-a clatinat, mai remarca specialistul GfK.

Anul 2010 a fost cel al scaderii salariilor si pensiilor, in vreme ce preturile au crescut, mai ales in semestrul al doilea. Segmentul produselor alimentare de baza si cel al articolelor de ingrijire a locuintei au fost cel mai putin afectate, valoare cheltuita fiind cu 3%, respectiv 4% mai mica, potrivit analize companiei de cercetare. Romanii au redus cel mai mult costurile cu produsele de ingrijire personala, scaderea inregistrata fiind de aproape 11% fata de 2009.

In studiile GfK Consumer Tracking, afirma Raschip, s-a observat ca importanta comertului modern pentru consumul casnic de produse de larg consum a crescut in 2010 fata de 2009 cu doua puncte procentuale, ajungand la 45%.

Hipermarketurile si magazinele de tip discount au ramas in continuare formatele comertului modern ale caror afaceri au mers mai bine, inregistrand cresteri de cate un punct procentual fiecare. La o prima vedere se poate spune ca nu inseamna mult. Daca plasam totusi aceasta crestere in contextul economic de anul trecut, unul extrem de dificil – de fapt cel mai dificil din ultimii 10 ani - cred ca putem afirma ca aceste formate sunt castigatoare in lupta cu criza”, este de parere directorul din cadrul GfK Romania.

Citeste si:

Supermarketurile se afla pe un trend descendent, cel mai puternic afectate de scaderea frecventei de cumparare a consumatorilor, in moneda nationala scaderea fiind de 8% in 2010 fata de 2009, potrivit companiei de cercetare. Pe acelasi trend se afla si magazinele traditionale, influentate fiind atat de o frecventa mai mica de cumparare, cat si de un numar mai mic de consumatori.

Apetit mai scazut al consumatorului versus pofta pentru extindere

Anul trecut a adus o noua diminuare a valorii pietei de retail modern, pana la 20 de miliarde de euro, depreciere care insa nu a taiat pofta retailerilor pentru a se extinde. Mizand pe o expansiune mai ieftina pe timp de criza, in primul semestru retailerii au mizat pe investitiile in formatele mari de magazine. Vedetele inaugurarilor de atunci au fost Cora (Franta), care si-a reluat cu aceasta ocazie procesul de extindere dupa trei ani de pauza, Kaufland (Germania), Metro Cash & Carry si Real Hypermarket.

Efervescenta inaugurarilor din partea a doua a anului a stat sub semnul expansiunii multi-format. Carrefour a mizat pe cartea supermarketurilor si si-a extins reteaua pana la 30 de unitati, iar Metro Cash & Carry a inaugurat patru magazine Metro Punct, magazine cu suprafata restransa (2.000 mp, de patru ori mai putin fata de un magazin obisnuit Metro Cash & Carry), ce pastreaza vanzarea de tip angro. Germanii de la Metro au deschis si un magazin mare, in zona Policolor a Capitalei.

Lanturile de magazine de tip discount (cu preturi reduse) au avut un ritm de dezvoltare mai potolit fata de 2009. Plus Discount, o retea de peste 100 de unitati la nivel national in prezent, a fost preluata de nemtii de la Lidl, iar MiniMax, un lant romanesc, de omul de afaceri Dinu Patriciu. Pe segmentul de discount mai activeaza si Penny Market/Penny XXL, parte a grupului Rewe, prezent pe piata locala si prin supermarketurile Billa.

Fondatorul Rompetrol a lansat si noua ofensiva in peisajul retailului romanesc, anuntand investitii de peste 250 de milioane de euro intr-o retea de peste 3.000 de bacanii Mic.Ro (fixe si mobile). Dinu Patriciu si-a propus si un obiectiv ambitios, si anume ca vanzarile Mic.Ro sa le depaseasca pe cele ale magazinelor Metro Cash & Carry.

Mega Image, lant care numara 67 de supermarketuri la nivel national, s-a adaptat noilor conditii din piata si a investit intr-un brand de magazine de cartier denumite Shop & Go, intrand astfel pe nisa exploatata de fondatorul Rompetrol.

Ce urmeaza in 2011 dupa un an marcat de scaderi?

Piata romaneasca de retail este inca fragmentata, cu top cinci retaileri care acopera 24% din piata in 2010, potrivit GfK Romania.

“Pe termen scurt, tinand seama de acest grad de fragmentare, ma astept la o consolidare a afacerilor jucatorilor prezenti si la intensificarea concurentei intre ei. Asteptam cu interes de asemenea si deschiderea magazinelor Lidl in 2011. Pe termen lung, estimez ca ponderea comertului modern sa creasca prin evolutii pozitive atat ale hipermarketurilor, cat si ale magazinelor de tip discount, ajungand pana la 54% in 2015”, declara Raluca Raschip.

Optimisti sunt si nemtii de la Metro, care vad o relansare a pietelor de retail din regiune. "Relansarea va continua probabil in 2011 in Europa de Est, la viteze diferite. Desi cresterea va fi relativ slaba in Bulgaria, Ucraina si Romania, aceste tari isi vor imbunatati cel mai probabil performantele fata de anii anteriori, cu rate de crestere de circa 2% in acest an”, se precizeaza in raportul anual al grupului Metro.