Si Rompetrol a vazut oportunitatea si se pregateste sa produca biodiesel din 2007. Agentia Romana pentru Investitii Straine (ARIS) a inceput discutiile si cu alti producatori europeni si nord-americani de biodiesel si bioethanol.

In urma cu cativa ani, parea un vis. Biocombustibili in Romania anului 2007? Pentru un parc de masini invechite, aflat in proprietatea unor oameni cu venituri lunare de cateva sute de euro, parea aproape un sacrilegiu sa ceri respectarea normelor europene de poluare. Dar de anul trecut lucrurile s-au schimbat. „Uniunea Europeana a stabilit ca, pana in anul 2010, 5,75% din totalul carburantilor folositi in transport sa fie biocombustibili. Toate tarile membre sunt obligate sa raporteze anual progresele facute in domeniu“, precizeaza Costinel Radu, consilier in cadrul ARIS.

Directiva UE 2003/30/CE prevede promovarea utilizarii combustibililor si a altor combustibili regenerabili, in special in sectorul transporturilor, ca parte a politicii UE de reducere a dependentei de importul de energie si de scadere a emisiilor de gaze ce genereaza efectul de sera. De asemenea, in directiva mentionata sunt prevazute termene pentru ca statele membre sa ia masuri astfel incat pe pietele lor sa fie promovati biocombustibilii care sa inlocuiasca 2% din energia continuta in benzina si motorina utilizate, pana la sfarsitul anului 2005, si circa 20% pana in anul 2020.

Odata cu aceste cerinte, interesul marilor companii pentru piata romaneasca a crescut brusc. „Cu o produc-tie agricola importanta, Romania beneficiaza de toate atuurile necesare sustinerii unui astfel de sector“, afirma consilierul ARIS. „Tara noastra are toate conditiile sa devina chiar exportator de biocarburanti“, este de parere si prof. dr. doc. ing. Iosif Tripsa, presedintele asociatiei „Biocombustibilii în Romania“.

Cum se extrag „carburantii verzi“

Ce sunt biocarburantii? Numiti biodiesel si bioethanol, sunt produse extrase din plante si apoi prelucrate, ce pot fi amestecate cu motorina si benzina, rezultatul fiind un combustibil mai putin poluant. La noi incepe in forta productia de biodiesel, dar se fac unele incercari si pentru obtinerea bioethanolului.

Biodieselul se extrage din semintele de rapita; pe plan european se obtin in mod obisnuit circa 3 tone de samanta de rapita la hectar, din care se poate extrage o tona de ulei crud de rapita. „Acest ulei crud poate fi folosit direct in motoare, pana la 100% in perioada de vara, ca un adaos de 40% toamna, si iarna intr-o concentratie mai mica“, explica profesorul Iosif Tripsa. Dar, pe langa acest ulei, din rapita se mai obtine, prin procedeul de esterificare, si ceea ce este cunoscut sub denumirea de biodiesel. „Tot un ulei vegetal, ce se amesteca la orice temperatura cu carburantul obisnuit. Insa aceste produse obtinute prin esterificare sunt mai scumpe si necesita conditii speciale“, afirma Iosif Tripsa.

Bioethanolul se amesteca in benzina, insa nu este deocamdata produs pe scara larga la noi. In acest moment, nu exista nici un proiect major de investitii, in curs de derulare, pentru productia acestui biocarburant. Acum, in Romania se fac experiente pentru producerea bioethanolului din sorg zaharat, dar va mai trece un timp pana cand rezultatele vor fi satisfacatoare. Sorgul este o planta comuna din care se fac maturile, iar sorgul zaharat se gaseste mai mult in vestul tarii, in Banat. In Europa occidentala se produc anual circa 12 milioane de tone de biodiesel, cantitate din care Germania asigura circa 8 milioane de tone.

Biomotorina de Lehliu Gara

Citeste si:

Primii care si-au anuntat intentia de a transforma rapita romaneasca in biodiesel au fost portughezii. Compania Biomart, divizie a consortiului Martifer, a demarat investitii de 47 de milioane de euro in construirea unei fabrici la Lehliu Gara, judetul Calarasi. Proiectul va fi dezvoltat în doi timpi: intr-o prima etapa va fi construita rafinaria – in care se vor investi in jur de 16 milioane de euro -, in paralel urmand a se ridica fabrica de extragere a uleiurilor utilizate pentru obtinerea combustibilului.

Proiectul va fi incheiat la inceputul anului 2007. „Cu o capacitate anuala de 100.000 de tone de biodiesel, rafinaria va fi cea mai mare de acest tip din Europa. Aceasta va asigura 30% din necesarul Romaniei de combustibil ecologic“, a declarat Carlos Gil, directorul Biomart Romania. Grupul intentioneaza sa obtina o cifra anuala de afaceri de 80 de milioane de euro din productia romaneasca de biodiesel. De asemenea, grupul Martifer si-a propus sa preia circa 50.000 de hectare de teren prin Agromart - furnizor de seminte tehnice pentru Biomart -, unde va produce materia prima. Agromart va aloca 13 milioane de euro pentru cumpararea terenului. Investitiile totale pe care le va face Agromart în urmatorii sase ani, în teren si utilaje, se vor ridica la 25 de milioane de euro.

MAN lucreaza nemteste la Sibiu

Mirosul profiturilor din biodieselul produs in Romania a ajuns si in Germania. „Consortiul MAN Ferrostaal va investi 138 de milioane de euro in comunele sibiene Atel si Loamnes, pentru un centru agricol si constructia unei uzine de biodiesel. Fabrica de biodiesel de la Atel va incepe productia anul acesta“, afirma Costinel Radu, consilier ARIS.

In cursul anului trecut, reprezentantii companiei internationale au vizitat de mai multe ori Sibiul si au avut runde de discutii exploratorii cu autoritatile locale. „Au venit aici, ne-am intalnit de mai multe ori, au fost si la cateva ministere, iar acum trebuie sa elaboreze un studiu, in urma caruia sa inceapa investitia“, a declarat, pentru SFin, Martin Bottesch, presedintele Consiliului Judetean Sibiu. O buna parte a acestei investitii ar urma sa fie dirijata in agricultura, producatorilor din zona fiindu-le promis sprijinul prin subventii, tractoare si seminte. Compania MAN a estimat ca are nevoie de o suprafata minima de cultivare a rapitei de 120.000 ha pe an, în conditiile în care România dispune de peste 3,4 milioane ha de teren agricol. „Pentru constructia fabricii au in vedere o locatie aflata in nordul judetului, unde au acces la drumul national si la calea ferata. Fiind vorba de suprafete agricole mari, vor fi, probabil, mai multe judete vizate de investitorii germani, in Ardeal si in sudul tarii“, ne-a explicat Martin Bottesch.

Conform planurilor anuntate initial, constructia fabricii de biodiesel din Sibiu va începe în luna mai, pe opt hectare, iar din 2008 se vor produce 400 de tone de combustibil ecologic pe zi. Proiectul este insa ceva mai complex: conform declaratiilor oficiale ale reprezentantilor MAN Ferrostaal, peste trei ani, fabrica de la Atel ar putea produce zilnic si 37 de tone de glicerina, materie prima folosita în industria cosmetica. Conform datelor puse la dispozitie de experti implicati in acest proiect, costurile pentru productia unui litru de biodiesel la Atel ar putea fi de aproximativ 50 de eurocenti, cu aproape 30 de eurocenti mai putin decat la motorina clasica.

Ofertele continua sa vina

Si Rompetrol si-a planificat productia de carburanti ecologici. Dinu Patriciu, presedintele grupului Rompetrol, a declarat ca nu va exporta biodiesel, dar va asigura necesarul propriu din statiile de alimentare cu carburanti. „Vom avea o productie anuala de circa 60.000 tone, incepand din 2007. Ne vom aproviziona cu materie prima de pe piata interna“, a precizat omul de afaceri.

Conform Anuarului Statistic 2003, in 2002 s-au produs in Romania 4.305.000 tone de motorina. Asta inseamna ca, la aceeasi productie, in 2010 necesarul de biodiesel ar trebui sa fie de 263.000 tone, cantitate ce ar putea fi acoperita de primii trei producatori care si-au anuntat deja intentiile. Dar ofertele continua sa vina. „In decursul anului trecut, ARIS a inceput discutiile si cu alte companii europene si nord-americane in vederea derularii unor proiecte pentru producerea de biodiesel si bioethanol. Acesta este un domeniu de viitor pentru ramura industriei prelucratoare, ce incepe sa se dezvolte in Romania“, a conchis Costinel Radu, consilierul ARIS.