Absolventa a Facultatii de Relatii Internationale, in cadrul Academiei de Studii Economice (ASE), Dana Petcu a ajuns sa lucreze in industria de cosmetice, care include piata parfumeriei, piata produselor de machiaj si pe cea de skin care (ingrijire a pielii) din intamplare sau “nu neaparat”, dupa cum spune ea.

“In timpul facultatii am devenit voluntar in cadrul asociatiei studentesti AIESEC si am demarat si un proiect antreprenorial impreuna cu un coleg. Nu aveam experienta practica, iar businessul nostru se baza in principal pe regula bunului simt. Tot datorita «bunului simt» am ajuns sa lucrez si pentru distribuitorul de produse cosmetice Niran Co.”, explica Petcu.

Mai exact, o fosta colega de facultate a rugat-o pe actuala sefa a subsidiarei Dior in Romania sa se duca la un interviu de angajare in locul ei.

“Colega mea obtinuse un post intr-o institutie financiara. Din bun simt, nu a vrut sa ii lase balta pe cei de la Niran Co., unde avusese anterior un interviu de angajare, asa ca, pentru a se revansa fata de acestia, m-a trimis pe mine in locul ei. Poate ca a fost o coincidenta faptul ca am ajuns acolo. Insa, urmarindu-mi parcursul carieristic, as putea spune ca nu a fost tocmai o intamplare”, povesteste ea.

Dupa 12 ani petrecuti in cadrul Niran Co., Petcu si-a dat demisia in iunie 2009. Desi la acel moment Romania incepea sa paralizeze din cauza crizei, aceasta a ales sa renunte la tot pentru a calatori, citi, pentru a se relaxa si bucura de spiritul ei antreprenorial. A inceput sa ofere consultanta in sectorul de cost cutting (reducere a costurilor), ba chiar a organizat unul dintre cele mai mari evenimente de leadership ale anului 2010, aducandu-l pe Robin Sharma, expert in leadership si dezvoltare personala la Bucuresti.

Spre finalul anului trecut, Dana Petcu a primit cea mai mare provocare – aceea de a conduce operatiunile locale ale unui gigant in lumea luxului, Christian Dior.

“Cand am fost contactata de oficialii Dior Franta am fost surprinsa si, in acelasi timp, flatata. In aceasta piata, cu circuit inchis, toata lumea se cunoaste cu toata lumea. Iar «toata lumea» m-a recomandat pe mine pentru aceasta pozitie. A trebuit sa cantaresc propunerea companiei, insa argumentele pro au fost mult mai multe decat cele contra”, arata ea.

In decizia sa finala a contat faptul ca avea de condus operatiunile unei filiale, dar si ca avea o oarecare libertate in luarea deciziilor si responsabilitati pe care trebuia sa si le asume. Bineinteles, faptul ca cererea a venit din partea unei companii de talia Dior a contat foarte mult. In acelasi timp, a reprezentat o provocare.

Ce inseamna prezenta Dior in Romania

Pana la finalul anului trecut, producatorul de cosmetice Dior era prezent pe plan local printr-un distribuitor. Din cauza crizei, distribuitorul brandului de lux a fost nevoit sa inchida activitatea, drept pentru care compania prezenta aproape peste tot in lume a hotarat sa lanseze si filiala romaneasca. Conceptul de filiala fusese deja implementat cu succes in regiune, in tari precum Polonia, Cehia sau Slovacia.

“Compania mama lua in considerare deja deschiderea unei filiale locale, in doi sau trei ani. Insa, in contextul in care distribuitorul Dior in Romania isi inchidea operatiunile, s-a decis ca acest lucru trebuia facut imediat. Pana au fost gata avizele, am functionat sub entitatea poloneza, dat fiind ca urmau sarbatorile de iarna, perioada importanta pentru vanzarile de cosmetice. De la inceputul lui 2011 avem propria identitate”, arata Petcu.

Citeste si:

Subsidiara Dior in Romania are atributele unui distribuitor clasic de parfumuri. “Singura diferenta este aceea ca avem un singur brand in portofoliu si lucram sub managementul companiei mama, suntem parte din echipa Dior”, mentioneaza country managerul producatorului de produse de lux. Iar faptul ca cei 21 de angajati ai companiei pe piata romaneasca simt cu adevarat ca lucreaza pentru aceasta marca este dovedit si de convorbirile telefonice cu reprezentantii Dior din Franta. La inceputul anului, acestia vorbeau si de cinci ori pe zi cu cei care se ocupa de businessul producatorului de parfumuri in regiunea de est a Europei.

Clientii filialei romanesti sunt marii retaileri de cosmetice – Sephora, Douglas, Marionnaud, B&B – si cateva magazine locale.

Obiectiv. Misiunea Danei Petcu si a echipei pe care o conduce este aceea de a reconstrui credibilitatea brandului Dior in Romania. “Practic, ceea ce reprezinta Dior peste tot in lume, vrem sa reprezinte si aici. Ne dorim ca toti consumatorii romani sa aiba la dispozitie toate produsele noastre. Lipsa unor produse intr-un anumit magazin indeparteaza consumatorul si, deoarece interesul retailerului este acela de a-si maximiza veniturile din toate marcile detinute in portofoliu, ne propunem sa fim prezenti peste tot, cu tot ce avem”, sustine ea.

Puterea o arati acolo unde sunt prezenti toti jucatorii. Sectorul de lux este unul competitiv, iar toti jucatorii din aceasta piata isi doresc sa aiba concurenta; puterea unui brand poate fi demonstrata numai intr-un mediu in care sunt prezenti toti competitorii acestuia, crede sefa Dior in Romania.

Piata de parfumuri

Chiar daca nu exista surse care sa monitorizeze sectorul de lux, Petcu estimeaza piata romaneasca a cosmeticelor (parfumuri, machiaj si skin care) la 60 – 70 milioane euro, din care preponderenta este zona de parfumerie, care reprezinta 70% din valoarea totala. Fata de 2009, piata s-a mentinut la aceeasi valoare anul trecut, insa cea mai buna perioada pentru aceasta industrie a fost cea a anilor 2007-2008.

“Incepand cu anul 2000 s-a putut observa o dinamica puternica pe acest segment de piata. Unele marci au inregistrat cresteri anuale de la 30 la 70%; acest avans a fost posibil datorita retailerilor de cosmetice, care au deschis magazine noi si le-au relocat pe cele neprofitabile, dar si pentru ca a existat si va exista intotdeauna o preocupare pentru zona de beauty”, afirma country managerul Dior.

Anul trecut s-a putut vedea o schimbare la nivel de consum, intrucat acesta a scazut la nivel de persoana. Daca anterior romanii cumparau noutati, din 2010 acestia au inceput sa devina credinciosi unui anumit brand, unui anumit parfum. In prezent, Bucurestiul aduce circa 50% din vanzarile de cosmetice, insa acest procent se va reduce pe masura ce lanturile de magazine care vand astfel de produs se extind, potrivit lui Petcu.

In regiunea Europei de Est, piata parfumeriei este aproximativ aceeasi. Totusi, lideri in zona sunt polonezii.

“Maturitatea unei piete este data de ponderea parfumurilor in vanzarile totale de cosmetice; cu cat aceasta este mai mare se observa ca piata este inca la inceput. Pe masura ce creste nivelul de trai, oamenii incep sa foloseasca si produse de machiaj sau de ingrijire de lux. Noi ne aflam intr-un punct in care trebuie sa crestem consumul per capita. Eu, spre exemplu, daca observ ca zona de cosmetice mass market avanseaza, ma bucur, fiindca stiu ca din acea piata imi voi recruta, in viitor, clientii”, explica ea.

Teoria Danei Petcu este ca aceasta piata nu are decat sa creasca in continuare, in principiu din doua motive – unul este acela ca majoritatea femeilor isi cumpara un produs de lux, pe masura ce avanseaza in cariera, iar celalalt este ca “odata ce ai inceput sa utilizezi astfel de produse, nu te mai poti reintoarce la vechile obiceiuri”.