“Piata de placi ceramice a atins anul trecut cel mai scazut nivel de vanzari. Sunt foarte multi investitori, fie ca vorbim de persoane fizice sau de firme, care vor sa-si faca acum o casa, pentru ca este unul dintre momentele oportune, avand in vedere ca pretul la materialele de constructii s-a redus semnificativ fata de perioada de boom. In plus, un avans al economiei va ajuta cu siguranta si piata. Cred ca o majorare a economiei de 1-2% in 2011 s-ar traduce intr-o crestere a pietei de 5-10%”, spune Catalin Rotaru (foto), country manager al KAI Ceramics, subsidiara locala a grupului bulgar.

Economia locala a crescut cu 0,6% in primul trimestru al anului, dupa cum a anuntat recent Institutul National de Statistica (INS). Pentru 2011, Fondul Monetar International (FMI) si Comisia Europeana (CE) estimeaza un avans economic de 1,5% in Romania, in vreme ce Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) a revizuit prognoza de crestere a Produsului Intern Brut (PIB) la 1,8% in 2011, de la 1,1%, cat estima in ianuarie.

Anul trecut, cand economia s-a redus cu 1,3%, piata de placi ceramice (gresie si faianta) s-a mentinut la un nivel constant in raport cu 2009, respectiv 25 de milioane de metri patrati, din punct de vedere al volumului, si circa 130 de milioane de euro, ca valoare, potrivit estimarilor companiei.

Importatorul de placi ceramice a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 17 milioane de euro, de peste doua ori mai mult decat rezultatul de opt milioane de euro pe care l-a consemnat in 2009, pe fondul cresterii numarului de distribuitori si a gamei de produse.

In conditiile in compania a avut o cifra de afaceri de 17 milioane de euro anul trecut, iar valoarea pietei a fost de 130 de milioane de euro, cota de piata a importatorului de gresie si faianta s-a ridicat la 13%, fata de 6,1%, cat avea la sfarsitul lui 2009, arata calculele Wall-Street.

Avand in vedere ca grupul austriac Lasselsberger, singurul producator de placi ceramice activ in Romania, are o capacitate de productie de sase milioane de metri patrati, inseamna ca circa 75% din gresia si faianta vandute pe plan intern provin din import.

Principale tari exportatoare de gresie si faianta in Romania sunt China,Turcia, Spania si Italia.

“Data fiind scaderea economiei globale, importurile de placi ceramice din Spania si Italia au consemnat scaderi importante, in vreme ce produsele din China si Turcia si-au crescut ponderea pe piata interna”, mentineaza Rotaru.

Pentru a profita de scaderea importurilor din Spania si Italia si de o crestere viitoare a pietei interne, grupul a investit anul trecut cinci milioane de euro in capacitatile de productie din Bulgaria, suma la care s-au mai adaugat inca doua milioane de euro, in 2011.

In prezent, circa 25% din productia KAI Group este destinata Romaniei.

Citeste si:

KAI Ceramics si-a bugetat pentru 2011 o crestere cu 20-30% a cifrei de afaceri, pe fondul majorarii cotei de piata in detrimentul competitiei si a extinderii portofoliului de produse, dupa ce, in 2010, a investit un milion de euro in lansarea unui brand propriu.

“Daca la momentul intrarii in Romania (in 2009 -n.red.), KAI Group era perceput ca un nou competitor pentru piata, acum lumea considera grupul ca un producator local. Ne intereseaza ca oamenii sa stie ca putem livra produse de calitatea celor importate din Italia sau Spania, care sunt putin mai scumpe fata de celelalte”, precizeaza Rotaru.

Compania a intrat la mijlocul lui 2010 pe segmentul mediu-lux, pe care nu era prezenta pana atunci. La sfarsitul anului trecut, produsele economice (20-25 de lei/mp) aveau o pondere de 50% in vanzari, cele medii (25-40 de lei/mp) – 30-35%, iar restul vanzarilor erau generate de placile din gama mediu-lux (peste 40 de lei/mp).

Tinta importatorului de gresie si faianta pentru 2011 este ca segmentul mediu-lux sa genereze, valoric, circa 20% din vanzari.

Asteptata crestere a consumului local de placi ceramice a determinat grupul bulgar sa produca la capacitate maxima inca de la inceputul anului, pentru a acumula stocuri suficiente.

Pe piata de placi ceramice, daca nu ai produse pe stoc, pierzi clientii. Spre deosebire de perioada anterioara crizei, clientii prefera acum sa aiba stocuri minime, dar cat mai diversificate, pentru a raspunde rapid cererilor din piata”, explica seful KAI Ceramics.

El adauga ca una dintre partile bune ale crizei a fost ca distribuitorii si-au revizuit strategia de gestionare a stocurilor si a incasarilor.

“In aceasta perioada de recesiune, cea mai mare provocare pe care am avut-o a fost de a evalua riscurile comerciale pentru a nu avea surprize”, mai spune Rotaru.

In afara Bulgariei si Romaniei, grupul bulgar este prezent atat pe alte piete regionale, cat si in tari precum Anglia, Germania si Franta.
Principalul competitor ai KAI Group de pe piata locala este grupul austriac Lasselsberger, care detine brandul Cesarom.