Toate aceste restrictii trebuie eliminate pana in luna septembrie, releva memorandumul de intelegere convenit de Guvern cu Comisia Europeana in urma evaluarii efectuate de Executivul UE in aprilie-mai, impreuna cu Fondul Monetar International.

"Vor fi eliminate restrictiile la infiintarea magazinelor de vanzare cu amanuntul. Guvernul trebuie sa elimine dispozitiile legale care impun un test privind necesitatile economice si implicarea concurentilor in procedura de autorizare a deschiderii magazinelor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, pana in septembrie 2011, conformand legislatia relevanta cu directivele europene in domeniu", se arata in documentul obtinut de Mediafax.

Legislatia in vigoare, adoptata in 2004, stabileste ca deschiderea structurilor de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, de peste 1.000 de metri patrati, este autorizata de catre o comisie constituita la nivel autoritatii locale, din care face parte, alaturi de reprezentantii autoritatilor locale si ai asociatiilor profesionale, patronale si de protectie a consumatorilor, si un reprezentant al agentilor economici din imediata vecinatate a centrului comercial pentru care este ceruta autorizatia.

In acelasi timp, solicitarile de deschidere a unor astfel de magazine trebuie insotite obligatoriu de "un studiu de piata si impact", care sa prezinte motivul alegerii locului respectiv, harta comerciala a zonei, descrierea tipologica a structurilor de vanzare existente in zona, caracteristicile demografice si sociale ale zonei (structura populatiei, venituri, obiceiuri de consum), impactul deschiderii noului magazin din punct de vedere urbanistic, socio-economic si comercial, dar si impactul asupra comertului existent, respectiv protejarea structurilor de vanzare existente si "evitarea disfunctionalitatilor" din mediul concurential.

Coordonatorul departamentului privatizare si concurenta al casei de avocatura "Bostina si Asociatii", avocatul asociat Laura Mocanu, a aratat ca aceste conditii sunt valabile numai in cazul deschiderii unor structuri de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, nu si a celor de vanzare cu ridicata sau care realizeaza comert de gros tip cash and carry.

Citeste si:

"Spre exemplu, pentru deschiderea unui nou centru comercial de tip Metro nu trebuie parcurse aceste etape, intrucat asemenea centre comerciale realizeaza numai comert de gros/cash and carry. Pe de alta parte, centrele comerciale de tip Metro pot face parte din structurile de examinare si avizare a infiintarii, in imediata vecinatate, a unei structuri de vanzare cu amanuntul cu suprafata mare, gen supermarket/hypermarket", a spus Laura Mocanu.

Avocatul a aratat astfel ca legislatia actuala pare a proteja in continuare marile magazine deja existente, in pofida normelor UE in domeniul concurentei.

"Practic, desi concurenta este un obiectiv esential pentru piata europeana, legislatia in vigoare in Romania pare a proteja in continuare structurile de vanzare existente, contravenind reglementarilor europene in domeniul concurentei, motiv pentru care se impune revizuirea acesteia", a spus Mocanu.

Directivele UE in domeniu stabilesc ca statele membre nu trebuie sa conditioneze accesul la o activitate de servicii sau exercitarea acesteia pe teritoriul lor prin interventia directa sau indirecta a operatorilor concurenti in acordarea autorizatiilor, precum si prin conditionarea autorizatiei de un test care sa indice o nevoie economica sau o cerere a pietei.