“Pentru a deschide magazine noi, ar trebui sa avem bani, pe care nu avem de unde sa-i luam in prezent. Cu toate acestea, trebuie avut in vedere ca noi nu concuram in mod direct cu retelele de Do-It-Yourself, pentru ca oferim un alt tip de servicii, bazat pe solutii”, spune Liviu Voicu, 36 de ani, directorul financiar al Ambient.

Investitiile in deschiderea unor magazine ar fi comparabile cu cele facute de retelele de bricolaj prezente pe piata locala. In martie, Dedeman a inaugurat un magazin la Cluj, in urma unor investitii de circa 16 milioane de euro, in vreme ce subsidiara locala a grupului austriac bauMax si-a anuntat recent planurile de extindere a retelei de unitati, iar suma alocata pentru constructia unui magazin va fi de aproximativ 15 milioane de euro.

Dedeman a deschis un magazin la Cluj in urma unor investitii de 16 mil. euro

Dedeman a deschis un magazin la Cluj in urma unor investitii de 16...

Ambient nu a mai deschis niciun magazin din 2008 si pana in prezent. Mai mult, grupul sibian a inchis trei unitati si doua depozite, in conditiile in care cifra de afaceri a scazut cu 55,5% in 2009, la 103 milioane de euro. Totodata, Ambient a inregistrat si o pierdere de 19,5 milioane de euro la sfarsitul lui 2009.

Grupul a trecut printr-un proces de restructurare elaborat de firma de consultanta Roland Berger, inceput in 2008 si finalizat in 2010. Businessul s-a stabilizat, asa ca afacerile au atins o valoare de 105 milioane de euro anul trecut.

La sfarsitul lunii septembrie, Ioan Ciolan, proprietarul Ambient, precum si echipa de management a grupului, vor putea avea o imagine clara asupra viitorului afacerii. Atunci va expira acordul stand-still semnat in timpul procesului de restructurare cu bancilem, carora Ambient le datoreaza circa 70 de milioane de euro, potrivit unei evaluari din 2010. Pana la finele lui septembrie, grupul nu plateste rate sau dobanzi catre banci, urmand sa renegocieze reesalonarea datoriilor.

“Data fiind situatia creditelor, abia la inceputul lui 2012 vom putea avea o strategie clara in ceea ce priveste posibilitatea extinderii retelei”, afirma Voicu. Ambient ar mai avea nevoie de magazine in Moldova, sud-estul Romaniei sau in Bucuresti, regiuni neacoperite pana in prezent.

Citeste si:

Pe viitor am vrea sa ne orientam catre orasele medii, cu 50.000 - 150.000 de locuitori. In prezent insa, nu putem vorbi de dezvoltare, ci de o continuare a eficientizarii businessului, precum si de o diferentiere in raport cu competitia”, precizeaza directorul financiar al grupului.

Ambient are datorii catre noua banci sau institutii financiare, iar cea mai mare expunere o au BCR, Piraeus Bank si Alpha Bank.

Voicu spera la o esalonare a datoriilor de 6-10 ani, astfel incat grupul sa-si recapata forta financiara.

Exista mai multe variante pentru restructurarea datoriei bancare. Una ar fi sale and lease-back, iar o alta ar putea fi reducerea pe care o au unele banci pe Ambient, prin vanzarea catre alte institutii de credit. Indiferent de modalitatea aleasa, imi doresc sa avem o datorie care sa fie rezonabila pentru business si care sa fie achitata in sase pana la zece ani, de exemplu”, precizeaza Voicu.

Printre competitorii Ambient de pe piata locala se numara retailerii de bricolaj, precum si distribuitori de materiale de constructii ca Arabesque (Galati).