Cum piata romaneasca de constructii nu isi revine, compania Remco mizeaza pe proiectele din Africa. “In prezent, in jur de 35-40% din cifra de afaceri provine din proiectele africane; avand in vedere volumul urias de proiecte din aceasta zona a lumii, ne asteptam ca acest procent sa creasca in perioada urmatoare. Iar dupa ce si piata romaneasca isi va reveni ne asteptam ca ponderea proiectelor de pe teritoriul Romaniei sa o depaseasca pe cea a proiectelor din Africa”, a declarat pentru wall-street.ro, Jan van Vulpen (foto), director general al Remco Romania.

Pe plan local cifra de afaceri a Remco pe anul 2010 este de aproximativ 6 milioane euro, iar in primul semestru din 2011 compania a obtinut in jur de 1, 8 milioane euro, in stagnare fata de anul trecut.

Compania a intrat pe piata africana in 2010 prin doua proiecte importante in Gabon, urmand ca anul acesta alte trei proiecte sa fie livrate in aceeasi tara. Cel de-al saselea proiect african este localizat in Nigeria si consta intr-un depozit intins pe o suprafata de 9 500 metri patrati.

In privinta investitiilor din tarile africane, CEO-ul Remco Romania a adaugat: “Impreuna cu compania-mama din Olanda, am investit in jur de 200 000 euro anul acesta in construirea unei infrastructuri in Africa si se pare ca acest demers a inceput sa dea rezultate destul de repede. In afara de cele sase contracte din Africa, lucram la alte 90 de cereri venite din toata Africa, constand in proiecte simple de 2 000 mp pana la proiecte mari care depasesc 100 000 mp (fabrici de procesare in domeniul alimentar)”.

“Supravietuieste cine poate"

In opinia sefului Remco Romania, pe piata constructiilor din Romania are loc o competitie de tipul “supravietuieste cine poate”. “Nu vom participa niciodata la “licitatii sangeroase”; preferam sa ne indreptam energia si resursele spre “proiecte interesante din strainatate” si spre “clienti seriosi din Romania”, pana cand piata de constructii locala isi va reveni. In afara de proiectele din Africa, ne aflam in discutii avansate pentru un proiect important de 46 000 metri patrati in Rusia”, mai spune Jan van Vulpen.

In ceea ce priveste competitiile unde “supravietuieste cine poate”, CEO-ul Remco este de parere ca “datorita mediului competitiv, profiturile din domeniul constructiilor sunt moderate, asa ca majoritatea companiilor nu pot sa isi creeze o rezerva financiara pentru vremurile mai proaste, cum este perioada actuala”.

Citeste si:

Astfel, chiar daca unele companii au reusit sa isi faca unele rezerve, acestea se epuizeaza foarte repede. “Prin urmare, unele companii sunt disperate si accepta proiecte sub pretul pietei, sperand ca astfel vor rezista pana cand situatia economica se va redresa. Aceste proiecte nu pot fi finalizate deoarece bugetele se epuizeaza inainte de terminarea lucrarilor. Asa ca numai companiile cu un management si o capitalizare solide supravietuiesc in aceste vremuri atat de aspre din punct de vedere economic. Ceilalti vor fi victime ale crizei care a inceput si cu siguranta inca nu s-a incheiat”, mai spune managerul.

Cat despre “licitatiile sangeroase”, Jan van Vulpen este de parere ca pe piata de constructii, oferta depaseste cererea. Prin urmare, companiile din domeniu se lupta pe putinele proiecte existente, iar cele care accepta sa piarda cel mai mult castiga licitatiile. Dar, de fapt, aceste licitatii nu au decat invinsi, sunt “sangeroase”. Majoritatea contractorilor dau faliment, subcontractorii si furnizorii nu sunt platiti in intregime sau deloc, iar clientii se confrunta cu proiecte livrate cu mari intarzieri, neterminate, de calitate proasta, pentru ca «putin dai, putin primesti», la urma urmei.

In acelasi context, van Vulpen vorbeste despre “proiectele interesante din strainatate” si spune ca “sunt acele proiecte in care clientul apreciaza valoarea noastra adaugata pe care i-o oferim, precum si cei 40 de ani de experienta de care ii avem in proiectare, inginerie si constructii industriale. In aceste proiecte se platesc preturi cinstite pentru produse si servicii premium si livrate la timp. Sa luam exemplul african: sunt tari care cunosc o crestere economica si un potential uimitoare, dar se confrunta cu lipsa personalului calificat local. De aceea autoritatile si companiile locale apreciaza know-how-ul companiilor (..) in a-i sprijini sa se dezvolte din punct de vedere economic”.

Pe plan local, “clientii seriosi” sunt antreprenori in adevaratul sens al cuvantului. “Si ei, la randul lor, se dedica clientilor lor si le livreaza produse de cea mai inalta calitate. Pentru ei, este mai important sa se respecte termenele limita si sa beneficieze de servicii si produse de cea mai buna calitate decat sa primeasca un pret mai scazut care, in mod sigur, atrage dupa sine si o calitate defectuoasa a produsului final”.

Pariul pe Rusia

Compania olandeza si-a dezvoltat operatiunile si in zona Europei de Est. Proiectul de 46.000 de metri patrati din Rusia “face parte dintr-un mare complex logistic din Urali. Este amplasat intr-o zona economica in care importurile se fac in regim duty free. Avand in vedere ca, in mod normal, constructiile importate din afara Rusiei sunt supuse unui impozit de 20%, acest statut special al zonei unde se afla complexul din Urali ii permite investitorului sa apeleze la un furnizor international. Intrucat majoritatea clientilor din acest complex vor fi din Europa, ei solicita standarde ridicate; in aceste conditii, investitorul rus a cautat un furnizor cu experienta care intelege standardele ridicate ale clientilor sai si care a mai construit astfel de obiective logistice. In prezent, oferta noastra este studiata de investitorul rus si speram sa incepem negocierile in curand”, a mai spus Jan van Vulpen, CEO Remco Romania pentru wall-street.ro.