Proiectul BP este noul intrat intr-o competitie acerba pentru constructia unei rute de aprovizionare cu gaze din regiunea Marii Caspice, care ar reduce dependenta Europei de gazele rusesti, noteaza Mediafax.

Pana in prezent, existau trei proiecte importante, fiecare urmand sa schimbe puternic sectorul energetic european prin constructia unui "coridor sudic" catre campul gazeifer Sah Deniz din Azerbaidjan, dezvoltat de sapte companii, intre care si BP.

Actualii competitori sunt Nabucco, preferat de Comisia Europeana, Conducta Trans-Adriatica si proiectul IGI Poseidon.

Planul BP, denumit Conducta Europa de Sud-Est, a aparut inaintea unui termen crucial: sambata Nabucco si cei doi competitori ai sai vor depune ofertele de tarif pentru consortiul Sah Deniz, care include si BP. Consortiul, la care participa si compania azera de stat Socar, va alege gazoductul castigator pana la sfarsitul anului.

Conducta Europa de Sud-Est este "o alta posibila solutie", afirma vicepresedintele BP pentru dezvoltarea Sah Deniz, Al Cook, adaugand ca grupul BP este "deschis ideii" unei implicari directe in proiect.

"Nu inseamna ca gasim defecte celor trei oferte. Dar este intelept sa ai o alta optiune", a spus el.

BP a condus constructia a doua conducte care leaga Azerbaidjanul de Turcia, a notat Cook.

Noul proiect ar incerca sa ia in calcul atat cerintele politice, cat si cele comerciale. Nabucco, descris de un bancher ca un proiect puternic politizat, implica constructia unei conducte de 3.863 de kilometri, din Azerbaidjan pana in Austria, la un pret anuntat de 7,9 miliarde de euro.

Citeste si:

Pretul real ar fi insa de pana la 20 de miliarde de euro, afirma surse apropiate situatiei. In plus, Nabucco ar avea o capacitate anuala de 31 miliarde de metri cubi, fata de volumul anual de 10 miliarde de metri cubi care va fi asigurat de Sah Deniz din 2017.

O miza uriasa

Interesele strategice ale Europei explica dimensiunile si costurile Nabucco, noteaza FT. Ideea este de a deschide un coridor nou pentru continentul european pentru importul de gaze naturale din intreaga regiune a Marii Caspice, inclusiv Turkmenistan si Irak.

Noul plan strategic al BP implica o conducta mai mica si mai ieftina, in functie de intresele BP si ale partenerilor grupului, care intentioneaza sa investeasca 22 de miliarde de dolari in dezvoltarea Sah Deniz.

Conducta ar avea un capat in vestul Turciei si ar traversa Bulgaria si Romania pentru a ajunge la granita estica a Ungariei. Pe teritoriul Romaniei si Bulgariei conducta ar urma traseul parcurs de Nabucco. Proiectul ar utiliza infrastructura existenta pentru a lega Azerbaidjanul de Austria, iar conducta ar fi de trei ori mai scurta decat Nabucco si astfel mult mai ieftina.

De asemenea, capacitatea ar fi de numai o treime din ce a Nabucco, in linie cu volumul de 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe care Azerbaidjanul l-ar putea furniza. Totusi, proiectul ar fi destul de flexibil pentru a permite o majorare a capacitatii daca apar alte surse de aprovizionare cu gaze naturale.

Nabucco este dezvoltat de un consortiu la care participa companiile OMV (Austria), Transgaz Medias, MOL (Ungaria), BOTAS (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria) si RWE (Germania). Proiectul este sprijinit de Uniunea Europeana. Investitia totala este evaluata la opt miliarde de euro. Startul lucrarilor de constructie a fost amanat de consortiul care dezvolta proiectul din 2012 in 2013, iar primele livrari de gaze au fost intarziate din 2015 pana in 2017.