“In anul 2000 am cumparat o fabrica participand la o licitatie cu buletinul. Veneam din zona de retail, eram actionar al unui lant de supermarketuri, nu mai intrasem pana atunci intr-o fabrica. Era un vis nebunesc pe care am dorit sa mi-l indeplinesc”, isi aminteste Doina Cepalis.

La momentul respectiv, fabrica din Pascani avea 623 de angajati si era specializata in productia de fire din fibre vegetale (in si canepa).

“Nu vazusem fabrica inainte de a o cumpara, insa cand am intrat in ea tehnologia era invechita. M-am luptat cinci ani, incercand sa ma asociez cu parteneri din Europa de Vest, insa in curand am renuntat si am continuat singura. Odata cu liberalizarea pietei din China am pierdut tot. Astfel, in 2006 din 623 de angajati am ajuns la 120”, explica Cepalis.

Le-a promis insa angajatilor ca in sase luni ii va reangaja si asa s-a si intamplat. Profilul fabricii se schimbase intre timp. Astfel, din 2007 Te Rox Produ activeaza ca producator de confectii (huse si centuri de siguranta) pentru fabricarea de scaune auto pentru copii.

“Trebuia sa ma reinventez. Pot sa spun ca am reusit in razboiul cu China. In afara de cele 14 ore pe care le petrec in fabrica, intalnirile mele de afaceri au loc in special in aeroporturi. Ajung frecvent la New York, Paris si chiar in China. In America vorbim de o piata uriasa, in care sunt intrebata unde este Romania, cine suntem noi si de ce vrem sa le stricam regulile jocului. Este o piata foarte dificila”, spune antreprenoarea.

Te Rox Produ exporta in 56 de tari si va inregistra anul acesta o cifra de afaceri de 22 mil. euro.

Pana in 2013, Doina Cepalis estimeaza atingerea unui prag in afaceri de 40-50 mil. euro si un numar de 2.000 de angajati. Planurile vizeaza si o investitie de 7,2 mil. euro intr-o noua fabrica, la Iasi, unde vor fi produse scaune auto de plastic pentru copii.

Nacu, Enterprise Investors: Statul ar trebui sa sustina capitalul autohton

Multinationalele vin si pleaca in functie de interesele lor”, crede , partener la fondul de investitii Enterprise Investors (EI) si sef al reprezentantei EI in Romania, facand referire la decizia Nokia de a inchide fabrica de la Jucu.

Cum moare o fabrica: De la Tschus, Bochum, la Adio, Jucu!

Cum moare o fabrica: De la Tschus, Bochum, la Adio, Jucu!

In opinia sa, statul ar trebui sa contribuie la dezvoltarea capitalului autohton, in conditiile in care antreprenorii roman sunt cei care isi asuma riscuri si creeaza plus. “Antreprenoriatul este cea mai de pret resursa a unei economii”, mai spune Nacu.

Citeste si:

Potrivit unui studiu Gallup, 60% dintre respondentii americani sustin ideea conform careia antreprenorii sunt creatori de locuri de munca, in timp ce procentul este mai scazut in cazul romanilor – doar 20%.

De asemenea, 68% dintre respondentii romani invoca absenta resurselor financiare in a-si deschide o afacere, fata de doar 35% dintre europeni si 14% dintre americani.

Totodata, aproximativ 55% dintre IMM-uri au obtinut anul trecut rezultate mai slabe fata de 2009, in timp ce doar 19% au afisat o imbunatatire a evolutiei financiare.

In plus, 33% dintre IMM-uri estimeaza pentru acest an rezultate financiare mai slabe decat in 2010.

Pe de alta parte, 60% dintre IMM-uri preconizeaza ca apogeul crizei va fi anul viitor, 23% in 2013, in timp ce doar 8% cred ca acesta a fost atins in 2011.

“Daca ne uitam in piata nu vom mai vedea acelasi entuziasm si optimism de acum 4-5 ani, insa ar trebui sa ne uitam la IMM-urile care creeaza crestere sustenabila si sa le luam drept exemplu”, adauga Wolfgang Schoiswohl, vicepresedinte corporate banking BCR.

Printre sectoarele cu potential de crestere pe termen lung identificate de reprezentantul BCR se numara industria chimica, industria farmaceutica, prelucrarea metalelor, echipamente electrice, industria producatoare de masini, managementul reziduurilor.

BCR a acordat de la inceputul anului credite de peste un miliard de lei pentru IMM-uri, in crestere cu 10% fata de 2010.

Enterprise Investors, Banca Comerciala Romana si Asociatia Triple Helix au lansat a patra editie a proiectului “Campioni in business 2011”, prin care se urmareste promovarea antreprenoriatului si a culturii antreprenoriale in Romania.

Criteriile de selectie a companiilor campioane in business au fost cifra de afaceri de peste 20 mil. lei in 2010, obtinerea de profit net si peste 10 angajati. 3.500 de companii, cu o cifra de afaceri cumulata de 387 mld. lei, un profit brut cumulat de 27,6 mld. lei si aproximativ 1 mil. angajati, indeplinesc conditiile de selectare in concurs pentru aceasta editie.