Saptamana trecuta s-a consumat ultimul act in negocierile pentru preluarea Daewoo Automobile Romania (DWAR) de catre statul roman. Partea romana a primit documentele lichidatorilor si semnalul ca, din acest moment, coreenii nu vor mai negocia nimic. Contractul este insa dezavantajos pentru noi, sustin oficialii romani, care afirma transant ca nici n-ar fi luat in seama aceasta forma ultimativa daca la mijloc
n-ar fi fost miile de angajati ai fabricii din Craiova.

Dupa luni intregi de tatonari, intalniri la Seul, Bucuresti sau in alte capitale europene, discutiile referitoare la viitorul fabricii de autoturisme Daewoo din Craiova au ajuns la final fara a fi insotite de o strangere de mana. Practic, negocierile s-au incheiat, saptamana trecuta, dupa ce ei ne-au trimis oferta finala. Un fel de take it or leave it (ia ce ti se ofera sau renunta - n.r.), a declarat, pentru SFin, unul dintre negociatori, sub protectia anonimatului. Este un contract greu de acceptat pentru statul roman. Am incercat sa obtinem termeni de contract rezonabili, dar, in aceasta faza, am epuizat argumentele, ne-am expus rationamentele si am tras concluziile, a continuat acesta.

In acest moment, partile au convenit asupra pretului platit de statul roman pentru pachetul majoritar de actiuni DWAR - 60 de milioane de euro -, au fost acordate unele garantii, dar exista inca cinci-sase puncte asupra carora negociatorii nu s-au inteles. In mare, ele explica modul in care se rezolva problemele aparute dupa semnarea contractului, in cazul in care apar creditori care nu au fost cunoscuti de partea romana in momentul parafarii documentului final. Surse oficiale au confirmat oferta ultimativa a coreenilor si au tinut sa precizeze ca aceasta este la limita de jos a bunului-simt. Acestea au declarat pentru SFin ca partea romana nu a fost de acord cu ceea ce i s-a cerut. Sunt conditii de neacceptat intr-un astfel de contract.

Guvernul a primIt contractul

Ce se va intampla in acest caz? Vor accepta sau nu autoritatile un contract dezavantajos pentru statul roman, doar pentru a conserva locurile de munca si a asigura protectie sociala muncitorilor de pe platforma Daewoo? O decizie va fi luata in cel mai scurt timp. Am pregatit o informare Guvernului, pe care speram sa o supunem atentiei chiar in aceste zile (saptamana trecuta - n.r.), in care am enuntat si optiunile. Am trimis o nota si celorlalte institutii implicate, ne-a declarat Mihai Catuneanu, presedintele OPSPI, institutia mandatata sa conduca negocierile in dificilul proces de nationalizare a firmei DWAR.

In forma actuala, propunerea ultimativa a coreenilor lasa neacoperite niste riscuri pentru statul roman. Daca in cadrul discutiilor nu am fi luat in calcul si componenta sociala care sta in spatele decizi-ei, nici nu m-as fi uitat la acest contract, a adaugat taios presedintele OPSPI. Trebuie spus cu fermitate ca acest contract are probleme si trebuie sa vedem, in cunostinta de cauza, ce vom face in continuare, a continuat Mihai Catuneanu.

In general, contractele prevad despagubiri pentru cumparatori in cazul in care acestia descopera ca ceea ce au platit nu se regaseste in realitate. Daca vanzatorul a incercat sa ascunda cumparatorului anumite aspecte, daca se constata ca titlul obtinut nu era in regula, vanzatorul trebuie sa-l despagubeasca pe cumparator pana la a-i da toti banii inapoi, a declarat, pentru SFin, una dintre sursele mai sus citate.

Contractul de privatizare a BCR are clauze de acest tip. Am epuizat toate caile de negociere. In acest moment, suntem in fata ultimei variante care reprezinta pozitia finala a partilor. Fie acceptam ce vor ei si cream apoi mecanisme de protectie a intereselor noastre, fie ne exprimam dezacordul fata de acest document. Ei ne-au dat de inteles ca nu accepta alta varianta, a explicat unul dintre negociatori.

Optiunile statului roman

Desi, initial, declaratiile referitoare la inchiderea cazului Daewoo erau pline de optimism, tonul s-a schimbat saptamana trecuta, dupa ce coreenii si-au exprimat pretentiile finale. Acum, mingea se afla in terenul reprezentantilor statului roman. Acestia au creionat deja optiunile viitoare, urmand a decide, poate chiar saptamana aceasta, ce cale vor urma. Care sunt cele trei posibile raspunsuri, detaliate si argumentate pentru a fi discutate in sedinta Guvernului?

Unu. Statul roman sa accepte acest contract in forma finala propusa de coreeni si, ulterior, sa puna la punct un mecanism de protectie a intereselor sale, sa se asigure impotriva riscurilor ce deriva din acest contract.

Doi. Sa nu accepte si sa pastreze acest status quo atata timp cat se poate: un an sau doi, cata vreme motoarele si cutiile de viteza au viata si piata. Dar, in momentul in care generatia de motoare si cutii fabricate la Craiova ar fi depasite - iar asta s-ar putea intampla intr-un an sau doi -, revenim la aceeasi problema. Atunci vom ridica din umeri, ca si acum, iar piata auto ar putea avea alti parametri, mai putin ofertanti. In plus, investitorii care au dat semne de interes pentru Daewoo se pot retrage, a aratat, pentru SFin, un oficial roman, care a preferat sa ramana in anonimat.

Trei. Ultima cale ar fi justitia. Mergem cu coreenii in justitie. Ne vom adresa instantei locale, insa trebuie sa luam in considerare faptul ca s-ar putea simti lezati si, in final, ar fi posibil sa ne actioneze intr-o instanta internationala. Iar acolo vom vedea ce este de facut, a precizat sursa amintita.

Mai exista o varianta, dar nu a fost inclusa intre optiunile inaintate Guvernului spre analiza. Am fi putut lichida firma DWAR pentru ca sunt indeplinite conditiile legale. Era posibil sa vindem activele si sa recuperam ce se poate recupera, a precizat Mihai Catuneanu. Dar atunci apareau alte doua probleme pentru stat. Una sociala, pentru ca sunt cateva mii de muncitori pe acea platforma de la Craiova, iar a doua, de oportunitate. Daca nu ar exista aceasta sincopa, DWAR ar putea produce pentru constructorii nationali sau internationali de autovehicule, intr-o noua formula, iar productia ar putea creste, a conchis seful OPSPI.

DWAR rezista cu motoare si cutii de viteza

n luna septembrie a anului 2002, producatorul american General Motors a preluat o parte din activele Daewoo, aflat ntr-o situatie financiara dificila. Acordul nu a inclus nsa si uzina din Romnia, a carei licenta pentru productia sub marca Daewoo expira n aceasta luna. Daewoo Motor detine un pachet de 51% din actiunile societatii de la Craiova. Diferenta de 49% din capitalul social apartine Automobile Craiova, la care statul controleaza 72,4% din actiuni. Guvernul a decis sa preia actiunile companiei sud-coreene la Daewoo Romnia, pentru a vinde ulterior pachetul majoritar unui investitor strategic, si a mandatat, anul trecut, Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii n Industrie sa negocieze preluarea titlurilor. Potrivit autoritatilor romne, negocierile trebuiau incheiate pana la sfarsitul lunii ianuarie, dupa ce partea coreeana a solicitat o amnare. Pe lista investitorilor interesati de preluarea producatorului romn de automobile au fost vehiculate nume precum GM, Ford si Renault-Nissan.

n ciuda viitorului incert, compania Daewoo Automobile Romnia a nregistrat, n anul 2005, o productie-record de motoare si de cutii de viteza, iar valoarea exporturilor s-a dublat comparativ cu anul 2004. n 2005, exporturile Daewoo Automobile s-au cifrat la 90 de milioane dolari, dublu fata de nivelul nregistrat n anul precedent, a declarat, pentru Rompres, directorul de relatii publice al companiei, Valeriu Grlea. Chiar daca la livrarile de autoturisme pe piata interna compania a fost detronata de pe locul doi de catre Renault, uzina de la Craiova a realizat o productie-record de componente - motoare si cutii de viteza. Anul trecut au fost produse 117.000 de cutii de viteza fata de 50.000 n anul 2004, iar productia de motoare a crescut de la 40.500 la 43.000 unitati. Aceste componente sunt exportate n tari precum Coreea de Sud, Polonia, Ucraina, Uzbekistan, unde exista fostele fabrici Daewoo, cu care contractele de export acopera o perioada pna n anul 2008, a aratat Valeriu Grlea. Reprezentantul Daewoo Automobile a mai precizat ca societatea nu are probleme financiare, iar cifra de afaceri realizata anul trecut este mai mare dect n anul 2004.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri