Saptamana trecuta, producatorul tractoarelor Sonalika si-a trimis o echipa de specialisti intr-o vizita exploratorie in Botosani, la firma controlata de omul de afaceri Ioan Seche. Reprezentantii companiei romanesti au fost luati prin surprindere si, chiar daca afirma ca acum nu sunt pregatiti pentru discutii privind o eventuala preluare, vizita indienilor deschide larg poarta colaborarii.

Potrivit cotidianului „Economic Times“, intr-una dintre saptamanile viitoare, Amrit Sagar Mittal, vicepresedintele firmei International Tractors Ltd (ITL), va veni in Romania pentru a initia discutiile cu reprezentantii firmei Forma Botosani. International Tractors LTD, International Cars and Motors, Sonalika Three Wheellers si Sonalika Agro fac parte din Sonalika Group, unul dintre primii cinci producatori indieni de tractoare. Conform declaratiilor oficiale, grupul va instraina pana la sfarsitul lunii februarie 10% din actiunile companiilor producatoare de tractoare si vehicule de pasageri catre o firma din Marea Britanie. Aceasta tranzactie vine la putin timp dupa ce grupul a vandut 20% din actiunile companiei de vehicule utilitare si 10% din producatorul de tractoare catre Citibank.

Publicatia arata ca Sonalika a inceput sa-si caute parteneri si in alte tari ale Europei de Est. Luna trecuta, LD Mittal, presedintele International Cars and Motors, recunostea ca se afla „in negocieri pentru achizitia unui producator de tractoare din estul Europei. Afacerea nu se va incheia insa prea curand“, a precizat oficialul, care a refuzat sa numeasca firma cu care se afla in negocieri.

Botosanenii asteapta o oferta

Reprezentantii companiei Forma Botosani au recunoscut ca exista un interes din partea firmei ITL si au confirmat intalnirea cu echipa de specialisti indieni. „Au venit aici, am purtat discutii si faptul ca ne-am intalnit este un semnal ce indica interesul acestora. Noi ne-am trezit cumva pe nepusa masa cu ei“, a precizat, pentru SFin, Iulian Macovei, directorul general al companiei. „Nu stim daca se poate discuta de o preluare, dar de o colaborare in viitor putem vorbi, cu certitudine. Nu ne-am pus inca problema de a vinde“, a recunoscut directorul societatii.

„Dar putem vorbi de intentii viitoare dupa ce vom vedea o propunere concreta“, a continuat acesta. Prima colaborare dintre Forma si Sonalika a avut loc la Indagra, cand compania indiana a ajuns prea tarziu si nu a mai putut expune decat pliante. „Dar ne-am intalnit de multe ori pe pietele externe“, a adaugat Iulian Macovei. „E prematur sa vorbim acum de o tranzactie, dar ii asteptam sa revina. Nimeni nu poate refuza o oportunitate. Nu ne-am gandit sa vindem, dar daca va fi o oferta buna… cine stie?“, a conchis directorul general al companiei.

Forma a avut un an greu

Principalul actionar al companiei Forma Botosani este omul de afaceri Ioan Seche, care detine 73,90% din companie. SIF Moldova este al doilea actionar important, cu un pachet de 15,38%, restul titlurilor aflandu-se in posesia unor actionari mai mici. Ultimele date disponibile arata ca vanzarile companiei au scazut semnificativ in primul semestru al anului trecut, comparativ cu aceeasi perioada din 2004, din cauza suspendarii subventiilor acordate de stat la achizitia de masini agricole si a conditiilor meteorologice. Productia si numarul de salariati au scazut odata cu toti ceilalti indicatori.

In raportul financiar adresat Rasdaq se arata ca, „la 30.09.2005, societatea a inregistrat un profit din exploatare de 201.373 lei si un rezultat pe total activitate de 104.072 lei, deoarece din activitatea financiara s-a inregistrat o pierdere de 97.301 lei. Capitalul social al societatii este de 1.075.511,4 lei, compus din 927.165 actiuni cu o valoare nominala de 1,16 lei“.

Conform informatiilor de pe site-ul grupului Sonalika, ITL a fost primul producator indian de tractoare de 50 si 60 CP, dotate cu motoare diesel produse in cadrul companiei, ce respecta normele de poluare. Motoarele au fost certificate de Agentia guvernamentala de Mediu a SUA. Recent, tractoarele Sonalika au fost premiate de guvernul indian si mai multe banci au deschis linii de finantare pentru a sprijini achizitia de tractoare. Compania exporta printr-o retea de 600 de dealeri in Franta, Africa de Sud, Australia, Canada, in alte tari din Asia si Africa.

Mahindra asteapta verdictul UE

Un alt producator de tractoare indian asteapta verdictul Uniunii Europene pentru a prelua Tractorul Brasov. Negocierile sunt in faza finala si contractul ar putea fi semnat pana la sfarsitul lunii martie, in cazul in care UE va fi de acord cu stergerea datoriilor istorice de aproape 190 de milioane de euro, acumulate de societatea brasoveana. O echipa de negociatori romani urmeaza se se deplaseze la Bruxelles pentru a-i convinge pe comisarii europeni de necesitatea acordarii unui sprijin in cazul Tractorul.

Autoritatile române doresc sa convinga Comisia Europeana ca stergerea datoriilor Tractorul nu reprezinta o forma de ajutor de stat. Comisia Europeana inca analizeaza facilitatile pe care statul roman doreste sa le acorde firmei indiene Mahindra&Mahindra la privatizarea societatii Tractorul Brasov, o decizie fiind asteptata in aceasta luna. „La data de 31 decembrie 2005 datoriile totale ale societatii (Tractorul - n.r.) erau de 675,2 milioane lei, ceea ce face aproape imposibila preluarea de catre investitorul interesat. Definitoriu este avizul Consiliului Concurentei, care va putea, pe mecanismul de preconsultare, sa aiba inclusiv un punct de vedere de la Comisia Europeana“, potrivit datelor Directiei comunicare si relatii publice a AVAS.

Gigantul mondial indian în sectorul productiei de tractoare, Mahindra & Mahindra, îsi propune sa achizitioneze societatea Tractorul Brasov în acest trimestru, sperând ca Uniunea Europeana sa aprobe stergerea datoriilor de 190 milioane de euro ale companiei de catre statul român, informeaza site-ul moneycontrol.com. Dupa ce M&M va obtine capacitatea suplimentara de 18.000 de tractoare prin aceasta achizitie, va fi dezvoltat centrul de productie Jiangling Tractors din China.

Negocierile pentru privatizarea Tractorul, firma scoasa la vânzare de patru ori în ultimii cinci ani, au început în septembrie 2005, dupa ce AVAS a decis ca oferta Mahindra & Mahindra pentru pachetul de actiuni reprezentând 80,17 la suta din capitalul social al Tractorul a fost superioara celei depuse de societatea româneasca MYO-O. Mahindra &Mahindra are o gama larga de activitati, producând atât tractoare, cât si automobile si urmând sa realizeze în India, în parteneriat cu grupul Renault, modelul Logan. Preluarea Tractorul Brasov face parte din strategia de patrundere pe piata europeana a grupului indian.