2006 se anunta a fi anul in care se va hotari cine pleaca si cine ramane pe piata romaneasca de retail segmentul mobilierului de casa si pentru birou. Dan Sucu, Directorul General al Grupului Mobexpert, cel mai important jucator de pe piata, crede ca in acest an piata romaneasca de mobila se va cerne, ca urmare a validarii sau invalidarii strategiilor de raspuns ale producatorilor la evolutiile pietei.

2006 poate fi un an al succesului decisiv sau un aducator de pierderi economice mari, chiar falimente, pentru producatorii care nu se adapteaza sau se adapteaza prea lent la dinamica pietei locale, afirma Dan Sucu. El a mai adaugat ca 2006 este un an interesant pentru piata de retail. Aceasta va continua sa creasca si vor fi mai vizibile tendintele de restructurare in acord cu stilul de viata din ce in ce mai alert al consumatorilor si cu cresterea accentuata din domeniul constructiilor de locuinte.

Tendinte in 2006

Piata interna de retail mobilier de casa si pentru birou va continua sa creasca in 2006, cu aproximativ 10%. Dan Sucu estimeaza ca acest ritm de crestere se va mentine si in anii urmatori. Principalul motor al cresterii pietei, al carei volum in 2005 a fost de peste 450 de milioane de euro il reprezinta orientarea constructorilor de locuinte si catre segmentul de populatie cu venituri medii si mari, acelasi segment fiind targetat si de catre retailerul Mobexpert, care se asteapta la o crestere de circa 14% in Bucuresti si in orasele mari. Pana anul acesta, s-au construit locuinte preponderent pentru consumatorii cu venituri mari si foarte mari. Dezvoltarea constructiilor pentru segmentul de populatie cu venituri medii si mari va face ca volumul intregii piete de constructii de locuinte sa creasca si in 2006 si, probabil, sa explodeze in 2007.

Citeste si:

Profilul consumatorului roman va avea un cuvant greu de spus anul acesta. Exista un interes puternic, in ultimul timp, pentru mobilierul cu tente moderne si practice, in defavoarea celui masiv. Aceasta modificare a gusturilor, aliniata la tendintele europene se datoreaza schimbarii radicale a stilului de viata: pe masura ce cariera castiga in importanta, timpul personal se diminueaza, iar intalnirile au loc mai degraba in spatii publice decat acasa. in consecinta, se modifica si functionalitatea mobilei, care inceteaza a mai fi un simbol al statutului social, devenind element definitoriu al unui spatiu personal intim, cald, neincarcat, dedicat relaxarii.

Pe piata producatorilor de mobila, estimata la 1,1 miliarde de euro anul trecut, succesul va reveni acelor jucatori care se vor concentra asupra produsului in contextul tendintelor de pe piata. Doi factori principali afecteaza viitorul producatorilor romani: volumul mare de exporturi aproximativ 80% din totalul productiei catre piete majoritar europene, aflate in recesiune.

Consumatorii europeni isi modifica gusturile, la randul lor, optand pentru alte tipuri de produse si, in general, cumparand mai putin. Producatorii romani au nevoie sa adopte un nou stil de abordare si revizitare a designului de produs pentru a se adapta mai repede la tendinte. Al doilea factor de impact il constituie necesitatea recuperarii deficitului financiar si de productivitate inregistrat in 2005 datorita aprecierii cursului monedei nationale fata de euro, a cresterii costurilor materiei prime si utilitatilor si a presiunii firesti exercitate de catre angajati in vederea obtinerii unui salariu mai bun.