Oameni cu experienta sau fara, cu studii superioare sau nu, cu totii isi doresc un loc de munca mai bun. Multi dintre ei au renuntat sa isi mai caute de lucru prin intermediul micii publicitati, al agentiilor clasice sau al cunoscutilor. Peste un milion de romani folosesc acum serviciile companiilor de recrutare on line, tendinta ce se traduce pentru principalii jucatori in sume cu multe zerouri. In particular, tinerii sunt principalii utilizatori ai acestor servicii, reprezentand circa 45% din numarul total de utilizatori.

Cu o experienta de peste cinci ani in domeniu, cei mai importanti jucatori de pe piata romaneasca a recrutarii on line, Bestjobs, eJobs si Myjob au cunoscut in anul precedent un traseu ascendent, datorat in principal cresterii vertiginoase a utilizarii internetului. In aceste sens, compania Bestjobs, parte a trustului Neogen, a raportat la sfarsitul anului 2005 o cifra de afaceri de un milion de dolari, fata de numai 475.000 de dolari in anul 2004, iar pentru anul acesta se asteapta depasirea cifrei de 2,5 milioane de dolari.

Multinationalele, preferate companiilor no name

Tinerii au inceput sa cantareasca de doua ori mai mult ofertele de pe piata, astfel incat au ajuns la concluzia ca prefera un salariu mai mic intr-o companie multi-nationala decat salariu mare intr-o companie lipsita de prestigiu. Ca urmare a acestor tendinte, comaniile de recrutare incearca sa se plieze pe dorintele lor.

BestJobs are in acest moment ca si clienti 25.000 de companii si peste
600.000 de persoane, care au CV-urile completate, ceea ce reprezinta
aproximativ 80% din piata fortei de munca online. Aplicantul Bestjobs are intre 25-30 ani, este absolvent de studii superioare, are venitul intre 150-300 Euro si 2-3 ani experienta in domeniu.

Liviu Dumitrascu, CEO la eJobs, anunta ca are deja peste 19.000 de companii-client, “din toate orasele tarii, din toate domeniile de activitate si de toate dimensiunile”, iar 85% din marile multinationale active in Romania recruteaza si prin eJobs. Utilizatorii eJobs sunt in procent de 72% intre 24-44 de ani, iar alti 17% sunt intre 20-24 de ani, sunt profesionisti, pro-activi, deschisi la nou, ambitiosi si bine pregatiti profesional.

Al treilea mare jucator de pe piata companiilor de recrutare on line, Myjob, gazduieste peste 4.800 de oferte de locuri de munca, dintre care 3.100 in Bucuresti, si restul in provincie, iar majoritatea candidatilor sunt absolventi de facultate, au intre 3 si 10 ani de experienta, si isi doresc salarii intre 300 si 800 de euro. Conform unui studiu realizat de Myjob cu ocazia targului de joburi de anul trecut, companiile preferate de tinerii romani sunt RCS&RDS in domeniul IT, Media Pro Group in domeniul publicitate si PR, AGER in domeniul finantelor, Dacia in domeniul inginerie.

On line vs mica publicitate

Incepute fie ca o mica afacere cu un numar minim de angajati, cum este cazul eJobs si Myjob, fie ca parte a unui trust mai mare, cum este cazul Bestjobs, toate companiile au incercat sa se distinga pe piata cu oferte atragatoare atat pentru aplicanti, cat si pentru companiile care recruteaza.

In principal, ofertele sunt asemanatoare, in sensul ca toate companiile ofera servicii la doua mari categorii de utilizatori: candidatilor in cautarea unui loc de munca, intrucat acestia beneficiaza de cautarea rapida si afisarea detaliata a locurilor de munca in orice moment, plus posibilitatea de a-si crea si trimite catre angajatori unul sau cateva modele de CV-uri. Apoi, serviciile sunt variate si pentru angajatori si agentiile de recrutare, care beneficiaza de instrumente de publicare a anunturilor de angajare si de filtrare a aplicatiilor sosite ca raspuns la acestea, inclusiv instrumente decomunicare, interviu online sau programarea interviurilor offline.

Avantajele oferite de companiile de recrutare on line, in comparatie cu mica publicitate din ziare, sunt numeroase, cele mai importante fiind numarul mare si calitatea candidatilor, precum si instrumentele de publicare in timp real a anunturilor si de gestionare a CV- urilor venite.
Particularitatile in ofertele companiilor de recrutare se refera la promotii pentru postarea anunturilor si facilitati tehnice in selectionarea candidatilor.

Jucatorii internationali vor inghiti micii recrutori romani

Dezvoltarea pietei de recrutare on line din Romania va duce, in scurt timp, la aparitia a unui numar mare de jucatori internationali, precum CareerBuilder, Monster si HotJobs, ceea ce poate reprezenta o amenintare la adresa companiilor romanesti de mici dimensiuni. Iminenta acestor schimbari pe piata de recrutare on line este intarita de recenta aparitie in Ungaria a companiei Monster, cel mai mare site de recrutare on line din lume. In acest sens, Ionut Oprea, PR manager la netBridge, compania ce a achizitionat Myjob in 2004, declara: “Piata de recrutare din Romania este destul de mare, si suntem convinsi ca pot exista 3-4 jucatori de prim plan. Intr-adevar, eventuala intrare Monster in Romania ar insemna sfarsitul pentru jucatori mici, care si-au facut site-uri de recrutare online fara o baza solida, dar pentru cei mari nu poate insemna decat un pas inainte in promovarea recrutarii online”.

Se recruteaza in Balcani

O tendinta specifica pentru toate companiile romanesti de succes este exportarea retetei in tarile din Europa Centrala si de Est.
Desi reprezentantii eJobs si Myjob prefera sa nu dea detalii despre o posibila extindere in regiune, Maria Suciu, PR Manager la Neogen, vorbeste despre aparitia Bestjobs in Bulgaria si Serbia si despre impactul relativ scazut al prezentei acestei companii in regiune: “in Serbia ne numaram printre liderii de piata in privinta audientei online, dar ne confruntam cu o penetrare destul de scazuta a Internetului la utilizatorii particulari. In Bulgaria, situatia este invers - desi penetrarea Internetului a crescut si sunt oportunitati, site-urile noastre nu sunt primele in top”.