“Orice business cere rigurozitate si disciplina”, acesta este lucrul pe care s-a bazat Ion Codreanu, un tanar de 32 de ani, in momentul in care a investit in deschiderea unei ciocolaterii a celebrului brand belgian Leonidas. Si chiar daca nu avea experienta in domeniu, aceste lucruri l-au ajutat ca in mai putin de trei ani sa dezvolte o retea cu patru magazine.
Antreprenorul a inceput acest business in primavara lui 2009, inainte lucrand timp de aproximativ cinci ani in cadrul unei companii multinationale din industria tutunului si pentru circa doi ani in domeniul imobiliar.

In momentul in care a lansat cu 50.000 de euro magazinul Leonidas de pe strada Putul lui Zamfir (din Piata Dorobanti) nu avea experienta in domeniu, insa s-a bazat pe faptul ca “orice business cere rigurozitate si disciplina”, un lucru pe care l-a invatat cand a fost student la Scoala de Aplicatie pentru Ofiteri “Mihai Viteazul” a Jandarmeriei Romane.

Desi lansarea reprezentantei din zona Dorobanti venea la opt ani dupa ce a fost deschisa prima ciocolaterie Leonidas de pe piata locala, o jumatate de an mai tarziu Ion Codreanu era numit reprezentant oficial in Romania al Leonidas Belgia. Potrivit antreprenorului, dupa aceasta schimbare, alte trei magazine Leonidas care erau sub franciza celuilalt reprezentant al companiei in Romania au trecut sub tutela sa.

Practic, in prezent, antreprenorul detine propriul sau magazin in zona Dorobanti si francizele a inca trei unitati: doua in Bucuresti (in zona Pipera-Tunari si ASE) si una in Galati.

Vanzari de 7,5 tone de praline in 2011

In acest an, vanzarile de praline in cele patru magazine vor ajunge la aproximativ 7,5 tone, in crestere cu aproximativ o tona comparativ cu 2010.

“Tendinta clara este de crestere a consumului de ciocolata, observandu-se un numar tot mai mare de clienti fideli in cadrul retelei”, afirma Ion Codreanu, adaugand ca una dintre metodele prin care a incercat sa isi loializeze clientii a fost lansarea unui card de fidelitate in serie limitata.

Astfel, daca anul trecut Conp-D&G, compania care opereaza lantul de ciocolaterii, a avut o cifra de afaceri de circa 180.000 de euro, pentru acest an antreprenorul estimeaza o crestere in jurul a 50%. O majorare semnificativa, de aproximativ 30%, preconizeaza si in privinta profitului net, care in 2010 a fost de aproape 30.000 de euro.

In general, valoarea medie a unei facturi este de 90 lei, insa suma nu include si persoanele juridice.

Desi a inceput acest business in urma cu mai putin de trei ani, oficialul Leonidas afirma ca piata s-a schimbat complet de-a lungul timpului.

“In primul rand consumul de ciocolata cu lapte la inceput era mult mai mare decat cel de ciocolata neagra, iar acum este chiar invers. Totodata, clientul predominant erau persoanele de sex femin (70%), acest aspect egalizandu-se in 2011”, explica antreprenorul.

Sarbatorile aduc 60% din vanzarile pe un an

Precum in foarte multe domenii, si in industria ciocolatei cea mai importanta perioada pentru vanzari este cea a sarbatorilor de iarna si de Paste, aceasta insemnand in jur de 60% din cifra de afaceri dintr-un an.

Astfel, daca in afara sezonului, o ciocolaterie Leonidas are in medie in jur de 14 clienti pe zi, in perioadele de varf numarul poate urca si la aproximativ 80 clienti zilnic.

Dintre cele peste 100 de sortimente de praline comercializate de brandul belgian, printre preferatele romanilor se numara Gianduja – pralina pura din gama cu crema pralinata, Europe – ciocolata, crema ganache si rom din gama ganache, Manon Café Blanc - ciocolata alba pralinata cu crema de unt mocha si aluna intreaga din gama crema de unt.

Ion Codreanu compara evolutia pietei locala de praline cu cea a unui copil.

“Asa cum un copil se naste, pronunta primele silabe si invata sa mearga, asa este si piata ciocolatei de calitate din Romania. In momentul de fata suntem la stadiul in care ne-am gasit echilibrul. Acum, cel mai dificil lucru este sa ai rabdare, deoarece rezultatele pozitive ale businesului vin treptat”, mai spune antreprenorul.

Tocmai pentru ca domeniul este unul aflat la inceput, omul de afaceri aplica metoda “pasilor marunti dar siguri" in dezvoltarea afacerii sale.

De exemplu, anul acesta a lucrat aproximativ sase luni pentru lansarea Ciocolatabelgiana.ro, primul site din Romania care prezinta toata gama de sortimente Leonidas, inclusiv preturile acestora.

Iar pentru 2012 Codreanu si-a planificat sa finalizeze o investitie de circa 40.000 de euro intr-un depozit de 170 de metri patrati care se deserveasca cele patru magazine deschise deja, dar si pe cele pe care le-ar putea lansa in viitor.

Pe de alta parte, se uita atent la posibilitatea deschiderii unor noi ciocolaterii, insa totul depinde de contextual economic si zona geografica din care va primi cereri de franciza.

Investitia initiala intr-un magazin Leonidas este in jurul a 50.000 euro, insa cifra variaza in functie de suprafata spatiului care trebuie amenajat. Suma include mobilierul, materialele obligatorii pentru fiecare magazin si primul stoc de praline si ambalaje.

Cine este Leonidas

Leonidas este un brand belgian de ciocolata lansat in 1913. Printre competitorii Leonidas pe piata locala se numara Cade, Venchi, A la Reine Astrid si Chocolat.

In prezent, Leonidas este cea mai extinsa ciocolaterie belgiana din Romania, brandul activand pe piata locala prin sase ciocolaterii, dintre care patru prin reteaua lui Ion Codreanu.

Anul trecut, piata locala de ciocolata a fost de circa 250 de milioane de euro, printre cei mai mari jucatori pe piata locala de ciocolata numarandu-se Kraft Foods, Kandia Dulce, Heidi Chocolat si Supreme Group.

Romanii sunt printre europenii care consuma cele mai mici cantitati de ciocolata, ei cumparand doar 1,9 kilograme pe cap de locuitor, in timp ce media europeana este de 5 kilograme.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri