„Nu sunt un tip destept. Ma pricep sa deschid hipermarketuri si asta fac”, ma intampina Philippe Lejeune, curios sa stie ce vreau sa aflu de la el. Direct si lipsit de limbajul de lemn al multinationalelor, seful hipermarketurilor Cora Romania prefera sa lucreze cu cifrele pe masa. La propriu. Face rapid o schita cu evolutia consumului in anii de criza, subliniaza nervos scaderile procentuale, dar cand il intreb de retailulul la orizontul lui 2012, pixul ramane, pentru cateva secunde, suspendat in aer.
„Suntem la mijlocul podului si nu stim ce se va intampla. Acum poti sa vezi putin din drumul pe care ii ai de parcurs, dar nu pana la capat”, spune Philippe Lejeune (foto).

Trecutul este clar: consumul a scazut, anual, cu cat 5% in anii de criza, romanii din strainatate au redus dramatic sumele de bani pe care le trimiteau celor de acasa, iar impactul cresterii taxei pe valoarea adaugata (TVA) a dus, cel putin in cazul Cora, la o scadere a cifrei de afaceri cu 10% - bani pierduti in favoarea pietei negre, dupa cum estimeaza managerul. Cu toate acestea, actionarii Cora au decis anul trecut sa dezghete planurile de expansiune pentru Romania. O miscare ce s-a aliniat strategiei celorlalti jucatori care, spre deosebire de Cora, nu stopasera inaugurarile in perioada crizei.

In ultimii cinci ani, jucatorii din retailul FMCG (fast moving consumer goods/ produse de larg consum) modern au deschis magazine cu o frecventa medie de 117 magazine pe an, astfel ca la final de 2010 totalul ajunsese la 729 de unitati, potrivit unui studiu al firmei Contrast Management-Consulting. In numai cativa ani, comertul modern a reusit sa acapareze 50% din totalul pietei, in detrimentul comertului traditional.

Pana acum 10 ani, romanii erau obisnuiti sa faca piata si sa mearga la buticul sau alimentara din colt. In 2001, francezii de la Carrefour au adus in zona Militari (Bucuresti) un nou format de magazin cu autoservire, cu zeci de mii de produse, comercializate pe o suprafata mare. Romanii au facut atunci cunostinta cu hipermarketul. Ofensiva Cora a venit la doi ani distanta, in 2003, cand a deschis un hipermarket in cartierul Pantelimon din Capitala.

In 2006, retailerul avea deja o retea de trei hipermarketuri, iar pana in 2010 nu a mai facut nicio inaugurare. Dar asta nu inseamna ca, in acest rastimp, Lejeune nu s-a uitat la oportunitati si competitie. Un indiciu sunt hartile cu care este tapetat un intreg perete din sediul administrativ al companiei. Din loc in loc, pe fiecare dintre ele, sunt lipite etichete cu numele retailerului care are un magazin in locul respectiv.

Liber la vanatoarea de terenuri

De abia in 2010 actionarii Cora au dat OK-ul pentru deschideri de magazine. „Va dau un exemplu real: daca in 2008 cumparam un teren cu 10 milioane de euro, acum el ma costa trei milioane de euro”, arata managerul. In consecinta, in 2010 retailerul a deschis doua noi hipermarketuri, iar anul acesta inca trei. In total, Cora detine trei hipermarketuri in Bucuresti si cate unul la Cluj-Napoca, Baia Mare, Drobeta Turnu Severin, Constanta si Arad.

Planurile pentru urmatorii doi ani prefigureaza inca sase unitati, dintre care trei vor fi deschise in 2012. Orasele vizate sunt Bucuresti (soseaua Alexandriei) Bacau si Slobozia.

Bani sunt, iar Lejeune este mereu in cautare de terenuri. Si nu orice fel, ci bine pozitionate si de cate patru hectare fiecare. Pentru o imagine completa, Cora are la dispozitie fonduri de 210 milioane de euro din partea Bancii Europene pentru Reconstructie si Dezvoltare si a altor banci comerciale. Fondurile ar fi suficiente pentru deschiderea a circa 10 de hipermarketuri, care sa aduca retailerul mai aproape de tinta de acoperi toate judetele tarii in cel mult opt ani. Adica tot atata timp pana cand un magazin atinge break-evenul (punctul in care veniturile egaleaza cheltuielile).

„Acum lucrez la achizitia unui teren pentru un magazin care sa fie deschis in 2013. Negocierile s-au incheiat, dar inca nu am platit terenul”, precizeaza managerul, care mai spune ca in zona mai sunt alti competitori. De altfel, marturiseste Lejeune, lucrurile s-au complicat progresiv fata de acum zece ani, cand a fondat Cora Romania.

„Inainte era foarte, foarte simplu, pentru ca erai singur pe piata. Daca voiai un iaurt, te duceai la Cora, dar acum ai cinci-sase alte optiuni”, povesteste el, adaugand pe un ton optimist ca piata devine mai interesanta.

Lejeune vorbeste despre o polarizare – sunt cautate produsele ieftine si scumpe, pe cand segmentul de mijloc aproape ca nu mai exista. O tendinta care se va pastra in viitor pentru ca sensibilitatea la pret a clientilor este tot mai accentuata. In aceste conditii, managerul spera la o conservare a cifrei de afaceri in termeni de acelasi numar de magazine, ceea ce ar insemna un obiectiv de 342 milioane de euro.

Longeviv

De origine franceza, Philippe Lejeune lucreaza pentru Cora de 27 de ani, iar ultimul deceniu l-a petrecut la carma operatiunilor din Romania. De fapt, pana in 2010, s-a ocupat si de afacerile din Ungaria, companie pe care o infiintase in 1995. Anul trecut, Lejeune a renuntat la postul din tara vecina si s-a mutat in Romania. Si este fericit aici, dupa cum el insusi declara. „Acolo, oamenii seamana mai mult cu germanii, iar cei de aici, mai mult cu francezii”, explica directorul general al Cora Romania.

Articol publicat in Revista Wall-Street, editia a doua: Noua economie.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri