Pana acum cativa ani, extinderea prin franciza se intalnea mai ales in cazul companiilor straine care, pentru a intra pe piata romaneasca, doreau un partener roman de incredere, bun cunoscator al pietei autohtone. In ultimii ani insa, tot mai multe firme cu capital romanesc au inceput sa isi extinda afacerea prin franciza, atat in Capitala, cat si in marile orase.

Sase firme din Grecia, Italia, SUA si Germania au ca strategie pe termen scurt sa patrunda pe piata romaneasca prin sistemul francizei, fiind prezente in premiera la a doua editie a Salonului International de Franciza “RoFrancize”. Cele sase marci internationale care urmeaza sa intre pe piata autohtona sunt Aion (importator si retailer de covoare), Dama Service (servicii de reumplere cartuse de imprimanta), FasTracKids (educatie copii), Contours Express (fitness pentru femei), RFC si Franchise Net (consultanta).

100 de marci in sistem de franciza

“Avem si afaceri romanesti care vor sa se dezvolte prin acest sistem”, a declarat directorul CHR, Razvan Blid. Conform unui studiu din iunie 2005, pe piata romaneasca operau 100 de marci in regim de franciza (din care 35 romanesti), fata de 500 in Ungaria sau 800 in Franta. Ultimele estimari indica insa un numar de peste 170 de marci in regim de franciza, dintre care peste 40 romanesti. In ceea ce priveste numarul investitorilor parteneri (francizatii), in Romania existau 700 de investitori fata de 2.000 in Ungaria sau 12.000 in Franta.

In iunie 2005, franciza genera o cifra de afaceri totala de 900-950 milioane euro, in prezent fiind depasit probabil nivelul de un miliard de euro.

Prima franciza clasica intrata pe piata romaneasca a fost McDonald’s, in anul 1995, iar in prezent cea mai mare retea dezvoltata in acest sistem este Fornetti, care primeste zilnic cinci solicitari de la noi candidati pentru franciza.

Costuri mici de administrare Si de control

Citeste si:

La editia a doua a RoFrancize participa firme din Romania, Italia, Grecia, Portugalia, SUA, Austria, Spania, care activeaza in domenii variate - servicii imobiliare, auto, de intretinere corporala si infrumusetare, servicii IT, fastfood, publicitate, retail.

Sistemul extinderii prin franciza este simplu. Compania-francizor, cea care vrea sa se extinda, ofera francizatului (cel care obtine franciza) dreptul de a-i folosi marca si know-how-ul pe durata contractului de franciza, contra unor taxe de franciza si a unor obligatii contractuale. Francizatul poate fi o companie deja existenta pe pitaa sau poate fi un intreprinzator care vrea sa puna bazele unei afaceri. De fapt, cea mai importanta conditie pentru obtinerea francizei este capitalul initial necesar si un minim de experienta in domeniu. Avantajele alegerii acestui sistem constau, pentru francizori (firme care acorda franciza) in costuri mai mici de administrare si control, pentru bunul mers al afacerii fiind responsabila firma francizata.

Dezvoltarea in sistem de franciza a aparut ca metoda comerciala in Statele Unite, atunci cand compania Singer&Co Singer Sewing Machine Company a creat o retea de distributie, metoda adoptata imediat dupa si de cei de la General Motors.

Profitabilitate maxima pe piata de retail

Din exemplele celebre de la nivel international, dezvoltarea afacerilor in sistem de franciza este profitabila mai ales pe piata serviciilor si a comertului cu amanuntul, datorita atat investitiilor reduse, dar si pentru ca se realizeaza un contact direct cu consumatorul. Pe de alta parte, franciza de productie este mult mai costisitoare, intrucat implica transferul unui intreg proces tehnologic, ceea ce duce la o raspandire mai restransa ca numar de unitati.

Investitia in initierea unei afaceri in franciza este data de nivelul taxei de intrare, al amenajarii spatiului unde afacerea se va desfasura si cheltuielile initiale de instruire. Taxa de intrare pentru aderarea la retelele de franciza, platita in Romania la nivelul anului precedent, a variat de la 500 de euro, pentru franciza de tipul serviciilor, pana la sume ce depasesc 250.000 de euro pentru brandurile celebre.

La aceasta se adauga redeventele (o suma platibila lunar de catre francizat, aplicabila la cifra de afaceri si care se situeaza intre zero si 5-6 % pentru francizele de retail, respectiv intre 6 si 20% pentru servicii), precum si o taxa de publicitate (care poate ajunge, in unele cazuri, la 3% sau chiar 6%).