Toate categoriile de produse din segmentul IT si electronice beneficiaza de reduceri semnificative in perioada sarbatorilor, care sunt de altfel si varfuri de vanzari, conform Flanco, unul dintre principalii jucatori de pe piata. Oficialii companiei subliniaza in special perioada de Paste (15 aprilie) si de Craciun. „In aceste perioade cererea este foarte mare, atat in traditia reinnoirii locuintelor cat mai ales a oferirii de cadouri”.

Jucatorii din piata isi adapteaza ofertele in functie de aceste perioade, venind de asemenea si cu servicii de finantare mai avantajoase si oferte de fidelizare.

In afara de aceste perioade, in 2011, o luna cu vanzari record pentru multi retaileri a fost noiembrie cand, datorita campaniei Black Friday care se va repeta si anul acesta, vanzarile companiilor au fost propulsate semnificativ. Flanco, de exemplu, a comercializat intr-o singura zi produse in valoare de peste 30 milioane de lei, echivalentul unei intregi luni obisnuite.

In ceea ce priveste electrocasnicele, oficialii Flanco spun ca „in general, in cazul bunurilor de stricta necesitate - aragaz, frigider, masini de spalat - este greu sa vorbim despre o sezonalitate intrucat Romania este in continuare o piata de inlocuire a produselor care nu mai functioneaza, si mai putin de achizitii de produse din game noi”.

In ceea ce priveste televizoarele cu ecran plat, exista reduceri periodice in functie de noile modele ce intra pe piata, ele devenind constant din ce in ce mai accesibile pe masura ce creste concurenta pe piata si noi modele sunt lansate.

Pe segmentul de camere digitale, reduceri semnificative au loc atat in perioada sarbatorilor amintite anterior cat si in timpul verii, perioada de concedii cand clientii cauta sa „se inarmeze” pentru calatorii.

Jocurile video isi reduc preturile, in general, la cateva luni dupa lansarea pe piata al unui titlu, dupa ce trece de perioada de „noutate absoluta”. Cele mai multe jocuri video sunt lansate spre finalul anului.

Pe segmentul de biciclete, reprezentantii PlayBike.ro, unul dintre cei mai activi jucatori pe aceasta piata in mediul online, subliniaza ca perioada cea mai buna de achizitie a unui vehicul pe doua roti este din decembrie pana in martie, „pentru cine cauta oferte. Pe scurt, tinem cont de zicala «omul gospodar isi face vara sanie si iarna car»”, spun reprezentantii firmei de profil. Ei subliniaza ca in aceasta perioada a anului se doreste minimizarea stocurilor pentru a face loc colectiilor noi ce sosesc incepand cu luna martie.

„La colectiile in editie limitata, in schimb, lucrurile se complica, in sensul in care acestea, fiind putine, nu ajung sa intre la reduceri si promotii, ele fiind dorite de colectionari. In concluzie: ca si bani investiti in bicicleta si echipament, cel mai bun raport calitate pret se obtine in perioada decembrie-martie (extrasezon). Dezavantajul acestei perioade de reduceri este faptul ca nu toate produsele mai ajung sa fie in stoc, iar marimi si culori uzuale se gasesc mai greu. De aceea noi recomandam ca achizitia bicicletei, ce reprezinta baza, sa fie facuta in cursul sezonului, iar celelalte accesorii sa fie cumparate in perioada de reduceri”, mai spun reprezentantii firmei.

In ceea ce priveste articolele pentru nunti, reprezentantii e-nunti.ro spun ca deschiderea sezonului are loc de la sfarsitul lunii aprilie-mai (dupa Paste) si dureaza pana in luna noiembrie, inainte de inceperea postului Craciunului.

„In mod firesc, articolele pentru organizarea unei nunti sunt mai scumpe in plin sezon pentru ca toata lumea este interesata sa achizitioneze toate produsele, nemaitinand cont de pretul acestora, doar din dorinta de a avea o nunta minunata. Bineinteles, este vorba despre acele persoane care nu au avut timp sa planifice toate detaliile legate de nunta, mai din vreme", spun reprezentantii firmei.

La sfarsitul fiecarui sezon de nunta incep si reducerile la articolele aferente – rochii de mireasa, costume de mire, marturii. Perioada in care comerciantii ofera reduceri la produsele de nunta este cuprinsa de obicei in lunile decembrie – martie.

„Aceste reduceri sunt oferite nu doar pentru ca in sezonul urmator este foarte posibil sa apara noi modele ale accesoriilor de nunta, mai in voga, si atunci pretul lor va fi mai mare, dar si pentru a impulsiona clientii sa si le achizitioneze din timp, lucru benefic pentru ei nu doar din prisma financiara, dar si cea morala, a eliberarii de aceasta grija".

Cat despre locuinte, cel mai bun moment pentru o astfel de achizitie este atunci cand exista o nevoie directa si imediata ori in momentul in care este sesizata o oportunitate, fie ca vorbim despre un pret bun, fie de anumite caracteristici ale locuintei sau de o varianta atractiva de finantare, potrivit lui Alexandru Pricop, managing partner in cadrul Coldwell Banker Affiliates of Romania.

Pricop spune ca este dificil de estimat daca perioada actuala reprezinta momentul ideal pentru achizitia de locuinte, dar o serie de factori trebuie luati in calcul. In primul rand – scaderea preturilor, care a incetinit puternic in 2011.

Citeste si:

„Chiar daca preturile locuintelor urmeaza, in continuare, o tendinta de descrestere, ritmul este mult mai lent in comparatie cu perioada 2009-2010, ceea ce face ca diferentele de la un semestru la altul sau chiar de la un an la altul sa fie mici”. De remarcat aici este si faptul ca scaderile au facut ca diferentele de preturi intre apartamentele cu doua si cele cu trei camere sa fie mult mai reduse decat in perioada de crestere economica.

Cat despre problema „dureroasa” a finantarii, Pricop este de parere ca exista semnale ca ea va deveni mai scumpa in perioada urmatoare. Programul Prima Casa continua si in 2012, insa nu sunt informatii despre pastrarea lui si anul viitor, de aceea Pricop spune ca anul acesta ar putea reprezenta un moment oportun pentru cei care vor sa obtina finantare la costuri mai bune si cu un avans mai redus.

Ca urmare, urmatorul factor capata o importanta mai mare. „Sesizarea unei oportunitati din punct de vedere al pretului raportat la amplasarea locuintei, suprafata, finisaje si facilitati poate face ca un moment anume sa fie oportun pentru achizitie”, remarca Pricop.

La capitolul mobila, momentele cele mai bune pentru a cumpara cu reducere sunt ianuarie-februarie. De exemplu, IKEA anunta reduceri de pana la 50% la sute de produse, pana pe 5 februarie. Mobexpert are lichidari pana la mijlocul lui februarie. Daca dupa sarbatorile de iarna ti-au mai ramas ceva bani, poti sa colinzi si hipermarketurile care in aceasta perioada au oferte la articolele de mic mobilier.

Orice domnisoara si doamna pasionata de shopping trebuie sa stie ca reducerile masive la articolele de imbracaminte si incaltaminte sunt tocmai in aceasta perioada, adica in lunile ianuarie-februarie la piesele groase, respectiv in august-septembrie pentru cele subtiri.

„Sigur, respectam lunile oficiale de sales, vrem sa atingem un climax in vanzari prin reduceri masive in aceasta perioada, dar incercam sa simtim bine consumatorul si nevoile lui si in afara acestor intervale, in functie de temperaturi si de ocazii, asa ca punctam deseori cu promotii de-a lungul timpului”, spune Paula Negrea, manager de comunicare in cadrul retailerului roman de imbracaminte TinaR. Ca exemplu, in martie 2012, in saptamana dedicata femeii, clientele TinaR vor avea parte de reduceri la colectia noua.

Pentru pasionatii de calatorii si nu numai, perioadele cele mai propice pentru cumpararea de pachete de vacanta sunt diferite. Astfel, pachetele de vacanta au primele intervale de early booking la sfarsit de ianuarie, februarie, iar apoi intre 15 si 30 martie, precum si la final de aprilie. „In general, sunt reduceri mari pentru destinatia Antalya (Turcia), de pana la 25-30%, dar si mai mici pentru altele”, spune Corina Enache, sales manager la Paralela45.

Este bine sa retinem ca ofertele acestea sunt mai rentabile, dar si conditiile sunt de plata sunt speciale (numele nu se pot schimba, rezervarile nu se pot anula). Pe de alta parte, dupa cum remarca Anca Duse, advertising manager la TUI Travel Center prin Eurolines, „pot parea cazuri in care sa fie achizitionat un city break cu o reducere de inscriere timpurie al carui pret este mai mare decat acelasi city break cumparat cu putin timp inainte de calatori”. Asadar, este posibil ca astfel de „escapade” sa fie mai avantajoase la last minute decat la early booking. In plus, nu trebuie sa fie neglijate nici oportunitatile de pe site-urile de reduceri/vouchere.

Ca o regula generala, pachetele de vacanta se vand cu reducere, in principal, cu 6-8 luni inainte de inceperea sejurului. Achizitionarea unei vacante din categoria early booking (inscrieri timpurii – n.r.) este, practic, o creditare pe care clientul o face. Ca atare, atentie pe cine creditati", incheie Duse.

Cu cateva luni inainte de plecarea in vacanta trebuie cumparate si bagajele/accesoriile de calatorie. Astfel, marile hipermarketuri si magazinele de specialitate ofera astfel de produse cu reducere in perioadele de dupa sarbatorile de iarna, dar si primavara.

Perioade bune in care poti cumpara cu pret redus abonamentele la sala de forta/de fitness sunt, de obicei, cele de primavara, martie-aprilie. Atunci este si momentul cand cei mai multi doresc sa-si reintre in forma si sa scape de surplusul de kilograme pentru a se pregati de vara. Daca vrei sa faci ceva economie de bani, nu strica sa urmaresti ofertele de pe site-urile de reduceri. Vei gasi acolo zeci de oferte la sali din toate zonele – lucru valabil mai ales pentru Bucuresti.

„Cumparatorul priceput isi ia vara sanie si iarna car” – suna mesajul pe care il promoveaza homesport.ro, atunci cand este vorba despre articolele pentru practicarea sporturilor de iarna. Cele mai bune perioade pentru a cumpara sanii, patine, placi de snowboard, schiuri si alte accesorii sunt lunile de vara-toamna.

In ceea ce priveste articolele pentru sala/fitness, reducerile nu sunt atat de vizibile, iar preturile mai bune pot fi vanate tot timpul anului, atat in magazinele „fizice”, cat si in in cele online.

Iata si un tabel util oricarui „vanator" de reduceri in aceasta perioada (si nu numai):