La sfarsitul saptamanii trecute, cand a vizitat uzina brasoveana, ministrul de stat Gheorghe Pogea declara: "Cred in potentialul uzinei de tractoare. Primul lucru pe care il dorim este sa realizam privatizarea. A doua optiune este privatizarea. A treia optiune este tot privatizarea". Asa ca, ministrul Pogea a reiterat managerilor, liderilor de sindicat si jurnalistilor prezenti la intalnire, ca le-a indicat celor de la AVAS sa-i invite pe reprezentantii Mahindra&Mahindra pentru finalizarea negocierilor si incheierea contractului de privatizare. "Cred ca a trecut suficient timp pentru a evalua potentialul acestei companii si a decide. Daca nu (privatizarea n.r.) o vom pune pe picioare, chiar daca nu se privatizeaza. Sunt convins ca in Romania va fi nevoie, in urmatorii ani, de mii de tractoare si cine poate avea un avantaj mai mare decat un producator intern?", a concluzionat Pogea.

Numai ca, pentru a putea finaliza negocierile cu compania indiana, AVAS depinde de primirea deciziei Consiliului Concurentei privind legalitatea anularii datoriilor istorice ale firmei brasovene. Iar Consiliul Concurentei, la randul sau, asteapta raspuns de la Comisia Uniunii Europene. In acest scop, la solicitarea celor doua institutii centrale, conducerea Tractorul-UTB a elaborat, cu sprijinul unei firme brasovene de consultanta, un studiu prin care se demonstreaza ca anularea datoriilor este preferabila, financiar, costurilor lichidarii societatii.

Bruxelles-ul nu stie nimic

Desi oficialii AVAS arunca mereu "pisica" la Bruxelles, se pare ca la Comisia UE nu a ajuns studiul mentionat. Astfel, Dragos Negrescu, reprezentant al Delegatiei la Bucuresti, chestionat de colegii de la cotidianul brasovean "Transilvania Expres", a fost categoric: "Nu am cunostinta despre vreun raport privind uzina brasoveana care sa fi ajuns pe masa de lucru a Comisiei, cu toate ca pastrez legatura cu cei de la Bruxelles in permanenta". Pe de alta parte, surse care au dorit sa-si pastreze anonimatul sustin ca, de fapt, discutiile cu Consiliul Concurentei au fost doar de "principiu". Notificarea oficiala urmeaza a se face abia dupa semnarea contractului de privatizare de catre Mahindra si AVAS. Chiar daca, presupunand ca firma indiana va semna contractul cu incertitudinea anularii datoriilor, asumandu-si riscul de a nu beneficia de aceasta, este lesne de inteles ceea ce va urma. Adica anularea contractului si a privatizarii. Ceea ce inseamna inca doi ani pierduti si reluarea procesului, dar in conditii mult mai dezavantajoase. Iar AVAS, in loc sa demareze un program de restructurare la Tractorul, conditioneaza inceperea acestuia de privatizare. Mai mult, pentru ca incertitudinile sa creasca, se vorbeste de depunerea a doua noi scrisori de intentie la AVAS pentru privatizarea Tractorul.

Ultimii in Europa

Statistic vorbind dotarea cu tractoare si utilaje agricole a Romaniei este una dintre cele mai slabe din intreaga Europa. Astfel fiecarui tractor din Romania ii revine o incarcatura de 56 de hectare in tinp ce in tarile UE media este de numai 13 hectare. Austria este cel mai bine dotata din acest punct de vedere cu 4 hectare pe fiecare tractor. Raportand numarul de persoane care lucreza in agricultura la numarul tractoarelor vom obtine o medie de 20 de oameni pe fiecare utilaj de acest tip, fata de 1,94 in tarile UE si 9,78 in Bulgaria. O alta problema demna de luat in seama este gradul de uzura al utilajelor. Mai mult de 78% din totalul tractoarelor au o vechime de peste opt ani, jumatate din parc fiind constant in reparatii.