Franciza devine din ce in ce mai populara in Romania. Dupa ce si-a probat succesul in cazul patiseriilor sau al magazinelor, se asteapta ca in anii urmatori franciza sa devina tot mai populara si in rindul hotelierilor. In prezent exista deja lanturi hoteliere inernationale cunoscute care sint prezente in Romania. Cert este ca exista interes din partea acestora sa-si extinda reteaua din Romania. Dincolo de costuri, hotelierii autohtoni trebuie sa se gindeasca si la avantajele pe care le aduce acest sistem.

Asteptari mari

In perspectiva urmatorilor trei ani, compania Peacock Hotels estimeaza ca cel putin 12-15 proprietati hoteliere vor fi introduse intr-o relatie de franciza sub diferite marci, pe diferite niveluri de confort. „In mod categoric, vor intra pe piata romaneasca si solutii de francizare vizind proprietati de doua stele la standarde internationale, cu concepte corecte si comparabile cu cele de pe pietele externe. Apreciem ca pina in 2009-2010, in Romania vor aparea cel putin sase-opt hoteluri de doua stele de peste 100 de camere, cel putin jumatate dintre acestea urmind a fi francizate“, spune Paul Marasoiu, presedintele companiei.

Avantaje pentru toti

De pe urma optiunii pentru franciza au de cistigat si hotelierii, dar si clientii. Comparativ cu o afacere hoteliera independenta, franciza aduce avantajele strategiei grupului sub care opereaza, cu strategie de afaceri functionala si rezultate financiare si de imagine optimizate. O franciza hoteliera aduce hotelului afiliat in primul rind valoare adaugata, prin nume de marca international, dar si printr-o calitate imbunatatita a serviciilor.

„Hotelul trebuie sa indeplineasca standardele minime ale lantului la care doreste sa se afilieze ca dotari, servicii si resurse umane. Pe de alta parte, francizorul trebuie sa asigure trainingul pentru anagajati. Se va cistiga si prin posibilitatea de a fi accesat prin sistemul de rezervari al lantului hotelier“, spune Mihai Rijnita, secretarul general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania. Astfel, clientii stiu de ce servicii vor beneficia in unitatea respectiva.

Citeste si:

Costuri si riscuri

Costurile difera in functie de francizor, dar si de tipul proprietatii hoteliere care doreste afilierea. Taxele pot fi fixe sau procentuale, iar unele dintre redevente pot fi negociate. „O franciza hoteliera consistenta furnizeaza toate elementele pentru politici tarifare performante, manual de standarde si proceduri operationale, canale de distributie eficiente, marca puternica si credibila si solutii de imagine vizibile pe piata mondiala, rigori calitative pentru toate hotelurile afiliate.

Intr-o asemenea formula dezirabila de franciza, nu se poate vorbi despre taxe anuale mai mici de 30.000 de euro, iar in functie de politica fiecarui lant, costurile pot depasi 100.000 de euro, variatia acestor sume depinzind totodata de gradul de confort si capacitatea proprietatii hoteliere, vizata sa depaseasca 60-70 de camere“, spune Paul Marasoiu. Acesta mai spune ca circa 70% din francizatii care nu respecta politica francizorului inregistreaza pierderi.

Interes in crestere

Piata romaneasca pare a fi tentanta pentru marile companii hoteliere internationale. Astfel, conform Peacock Hotels, Golden Tulip Hotels estimeaza ca alte cinci hoteluri vor fi afiliate in cursul acestui an, in afara Capitalei, iar grupul american Cendant, care detine marci precum Howard Johnson sau Ramada, doreste sa ajunga la 30 de hoteluri francizate in urmatorii zece ani.

Best Western are sapte hoteluri si vizeaza dublarea acestui portofoliu, iar Accor Group va adauga la hotelurile deja existente un hotel Novotel in Bucuresti si probabil mai multe proprietati sub una dintre marcile pentru doua stele: Etap, Formule 1 etc. „Radisson se pregateste sa deruleze operatiunile intr-o proprietate de peste 400 de camere, Hyatt asteapta concretizarea unui hotel de circa 300 de camere in cadrul proiectului Dimbovita Center, Sheraton tatoneaza zona, Four Seasons arata semne de interes, Marriott urmareste dezvoltarea portofoliului, iar Hilton evalueaza intrarea cu alte marci“, spune Paul Marasoiu.