CFR incearca din nou sa scape de infrastructura feroviara mai putin profitabila. In conditiile in care autoritatile nu sint dispuse sa investeasca nici macar in sectoarele de drum superprofitabile, singura solutie pentru infrastructura asa-zisa de margine este inchirierea. „Autoritatile isi arata astfel neputinta de a administra caile ferate cind peste tot in lume acestea sint gestionate de stat. Transportul feroviar ar trebui dezvoltat, nu desfiintat“, a aratat Florin Dobrescu, presedintele Federatiei Sindicale „Drum de Fier“. Experienta a aratat insa ca nu este usor de gasit doritori pentru aceste linii. In urma cu doi ani, CFR nu a reusit sa dea spre inchiriere decit jumatate din infrastructura licitata, iar anul trecut doar 9 km. „Acum legislatia a fost imbunatatita si speram sa inchiriem liniile“, ne-a declarat Constantin Manea, director general adjunct tehnic CFR.

Subventii pentru chirie

Cele 88 de sectii (infrastructura feroviara dintre doua statii CFR) vor fi scoase la licitatie peste doua saptamini. Important este ca operatorii feroviari sa fie interesati de inchirierea acestor linii. „Agentii economici nu sint dispusi sa preia aceste sectoare feroviare pentru ca nu le aduc profituri destul de mari. In plus, nu prea sint dornici sa investeasca in infrastructura si de cele mai multe ori renunta la contractele semnate. Ei folosesc liniile fara sa se preocupe de intretinerea lor si le lasa in stare jalnica“, ne-a spus Florin Dobrescu. In incercarea de a gasi totusi clienti, oficialii cailor ferate spun ca vor doar sa dea liniile spre administrare, fara a incerca sa obtina profit de pe urma lor. „Pretul de adjudecare va fi negociat, dar in mod cert CFR nu realizeaza profit pe valorile de pornire, aceste valori continind doar amortismentele, taxele si impozitele locale aferente sectiilor de circulatie“, a spus Manea. Mai mult, agentii economici care vor inchiria sectiile pe care se efectueaza transport de calatori vor primi subventii de la stat. „Multi operatori de transport vor prelua liniile pentru a avea acces la fonduri de la bugetul statului, problema este ce vor face cu acesti bani si cit timp le vor fi suficienti functionarii“, a spus Dobrescu.

Sase luni de incercari

Citeste si:

Pentru ca cele mai neprofitabile sint segmentele de cale ferata pe care se efectueaza transport de persoane, s-a decis ca pentru acestea sa se organizeze licitatii succesive pe o perioada de sase luni. De altfel, dintre cele 88 de sectii care vor fi scoase la licitatie, pe 76 se desfasoara si transport de persoane. Daca acestea mai ramin in functiune cel putin o jumatate de an, timp in care se va incerca gasirea unor agenti economici care sa le inchirieze, liniile pe care se transporta doar marfa au zilele numarate. Daca nu-si gasesc stapin la licitatia din aceasta luna, vor fi inchise. „Cele mai multe linii secundare scoase la licitatie sint in Banat, Ardeal si zona Iasiului. Aceasta infrastructura nu ar trebui desfiintata pentru ca a fost construita cu un scop. Ea leaga anumite zone si mai ales are rolul de linie secundara. Cind apar probleme generate de calamitatile naturale, aceste linii ocolitoare sint foarte utile. Asta-vara, daca nu existau aceste cai ferate, Muntenia ar fi fost rupta de Moldova“, a spus Dobrescu.

Curajosii au renuntat pe drum

In cazul in care operatorii feroviari nu vor prelua liniile, care au fost deja refuzate anii trecuti, infrastructura va fi desfiintata. Daca in 2004 au fost scosi la licitatie 2.900 km si adjudecati 1.134 km, anul trecut au fost inchiriati doar 9 km. In plus, majoritatea agentilor economici care au indraznit acum doi ani sa inchirieze cale ferata neinteroperabila au renuntat pe parcursul anului trecut. Astfel, dintre cele 38 de sectii inchiriate in ultimii doi ani, in prezent mai sint in exploatare doar 15. „Pentru celelalte 23 de sectii, contractele de inchiriere au incetat din cauza problemelor economice invocate de agentii economici care le-au preluat. Aceste sectii au intrat in procedurile de licitatie pentru acest an si speram sa le preia cineva pentru a nu fi nevoiti sa le inchidem“, a mai precizat Manea.