Pe lista aflata in analiza la Ministerul Transporturilor se afla Boston Consulting Group cu Horvath &Partners si Bostina si Asociatii SPRL, Delloite cu Musat si Systra, Roland Berger cu Nestor, precum si doua oferte individuale, de la PwC si Ernst&Young, au declarat vineri, agentiei Mediafax, surse oficiale.

"Ofertele finale au fost depuse la ministerul de resort, care urmeaza sa decida in perioada imediat urmatoare castigatorul", au aratat sursele citate.

Anuntul de selectarea a intermediarului pentru privatizarea CFR Marfa a fost publicat in luna februarie, Ministerul Transporturilor anuntand atunci ca asteapta ofertele pentru lista scurta a candidatilor pana la 16 februarie, urmand ca ofertele finale sa fie depuse pana la 12 martie.

Firma castigatoare va propune strategii de privatizare a CFR Marfa (pe baza unei analize diagnostic preliminare), care apoi va fi agreata de minister si aprobata de Guvern, va evalua compania in vederea stabilirii valorii de piata a actiunilor si va asigura asistenta tehnica in derularea procesului de privatizare.

Pentru a participa la licitatie, firmele interesate trebuie sa faca dovada ca au acumulat in ultimii zece ani experienta in achizitii sau privatizari de succes ale unor companii de stat din Romania, Uniunea Europeana sau Statele Unite ale Americii cu o cifra de afaceri de minim 100 milioane euro si in privatizarea in domeniul transporturilor in Europa, in principal a operatorilor de transport feroviar, cu valori ale tranzactiilor mai mari de 20 milioane euro.

In scrisoarea de intentie semnata de Guvern si Fondul Monetar International (FMI) in luna septembrie a anului trecut, CFR Marfa era inclusa in grupul primelor noua companii pentru care va fi angajat un manager privat, cu perspectiva vanzarii doar a unui pachet de 20% din actiuni.

Cateva saptamani mai tarziu, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a decis vanzarea a peste 50% din actiuni, presedintele Traian Basescu afirmand ca CFR Marfa a fost "profund capusata" prin serviciile care i s-au prestat si ca singura metoda de diminuare a vulnerabilitatii companiilor de stat este privatizarea.

Citeste si:

Ulterior, in luna decembrie, Guvernul si FMI au convenit ca CFR Marfa sa fie scoasa de pe lista companiilor cu management privat si vanduta unui investitor strategic, intr-un proces care sa fie incheiat pana la sfarsitul lunii octombrie 2012 si in care sa poata fi implicate BERD si IFC, divizia de investitii a Bancii Mondiale.

Astfel, conform calendarului, statul va publica prospectul de vanzare a actiunilor pana la jumatatea lunii iunie si va incheia privatizarea pana la sfarsitul lunii octombrie.

In acest interval vor continua masurile prin care firmele rau-platnice sa fie convinse sa isi achite facturile restante, prin trimiteri de preavize si dispunerea de "masuri legale" impotriva acestora.

Conform celor mai recente date, in 2010, CFR Marfa ocupa locul zece in Europa din punct de vedere al volumului de marfuri transportate, cu 31 milioane tone, si avea la finele anului trecut 8.270 salariati.

Potrivit datelor financiare preliminate ale CFR Marfa cuprinse in proiectul de buget pe 2012, operatorul a inregistrat anul trecut pierderi de 133,5 milioane lei, mai mari cu 67,9% fata de nivelul aprobat de Guvern prin bugetul de venituri si cheltuieli al companiei, de 79,5 milioane lei.

Ultimul an cand CFR Marfa a inregistrat profit a fost in 2007, cu un castig de 6,12 milioane lei, potrivit datelor Ministerului Finantelor. Operatorul de transport feroviar a inregistrat pierderi de 169,44 milioane lei in 2008, de 341,95 milioane lei in 2009 si de 535,26 milioane lei in 2010.

Compania a incheiat anul trecut cu datorii de 1,25 miliarde lei, cu 200 milioane lei mai putin fata de anul precedent, si estimeaza pentru acest an o crestere de 4%, la 1,3 miliarde lei.