Segmentul produselor alimentare a crescut cu 12% in valoare, influentat in special de cresterea preturilor. Un trend ascendent au avut si vanzarile de produse de ingrijire personala si de intretinere a locuintei, cu majorari de 7%, respectiv 6%.

Contrar tendintei generale, cheltuielile pentru bauturi (sucuri, cafea, bere, apa) au fost mai mici cu 2% fata de anul precedent.
"Chiar daca gospodariile achizitioneaza aceste produse cu o frecventa mai mare (in special apa minerala), valoarea medie pe act de cumparare este mai mica cu aproximativ 6%", se arata intr-un comunicat al GfK, citat de Mediafax.

Raluca Raschip, Consumer Goods Director GfK Romania, a declarat ca daca in 2010 consumatorii ocazionali renuntau sa mai cumpere anumite produse, anul 2011 a adus putina relaxare, care s-a reflectat in cresterea numarului de cumparatori pentru majoritatea categoriilor de bunuri de larg consum.

Dintre alimente, bauturile racoritoare carbogazoase se numara printre categoriile cu cele mai mari scaderi in volum (-9%), urmate de ciocolata tablete (-8%) si cafeaua macinata (-6%). Iaurtul are in continuare o rata de crestere ridicata (4-6%), dar la cresteri de doua cifre ajung doar articolele pentru ingrijirea locuintei (produse universale pentru curatenie +10%, produse pentru spalat geamuri +13%).

Marcile private urmeaza un trend ascendent, acoperind 9% din piata in valoare in 2011, fata de 7% in 2010. Astfel, 95% din gospodariile din Romania au cumparat cel putin o data o marca privata anul trecut.

"Aceasta arata potentialul mare de dezvoltare, cu atat mai mult cu cat ponderea acestora in totalul cheltuielilor de bunuri de larg consum este mai mica decat in Europa de Est (aproximativ 20%)", arata GfK.

Citeste si:

Categoriile cu cea mai mare pondere a marcilor private raman uleiul pentru gatit si produsele din hartie - prosoape de bucatarie, servetele, batiste.

Compania de cercetare a pietei remarca prezenta marcilor private in comertul traditional - peste 60% din gospodariile care si-au facut cumparaturile in acest tip de format in 2011 au cumparat cel putin o data si un produs marca privata.

La nivelul intregii tari, comertul modern castiga teren in dauna celui traditional, fiind responsabil pentru 48% din cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (fata de 45% in 2010). Cele mai dinamice tipuri de magazine au fost anul trecut hipermarketurile si supermarketurile, care au inregistrat cresteri de 16%, respectiv 14% in valoare, in special datorita atragerii unui numar mai mare de cumparatori.

Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.

Sursa foto: freedigitalphotos.net