Potrivit unui studiu realizat de GFK, comertul modern este responsabil pentru 48% din cheltuielile casnice pentru bunurile de larg consum, in timp ce restul, de 52%, reprezinta comert traditional. Cele mai mari lanturi de magazine locale sunt Kaufland, Carrefour, Real, Cora si Auchan, care doar anul trecut au raportat vanzari de peste patru miliarde euro.

“Preocuparea esentiala este cum sa facem ca producatorii romanesti sa fie atractivi pentru marile lanturi de magazine. Acestia au nevoie de volume mari, pentru ca produsele sa fie livrate tot anul, calitate constanta si preturi competitive. Este un process care are nevoie de timp, dar poate fi facilitat si de autoritatea publica. Fuzionarea firmelor ar fi o varianta, este un fenomen care se va intampla in timp”, a mentionat Chiritoiu, la conferinta Mediafax Talks about Competition.

Acesta a spus ca a fost destul de sceptic ca legea Codului de bune practici, aprobata de Parlament, isi va atinge obiectivele. Codul reglementeaza relatiile dintre furnizori si comerciantii de produse alimentare, pentru a preveni practicile anticoncurentiale ale retelelor de magazine.

Seful Consiliului Concurentei a declarat ca piata romaneasca de retail este concurentiala, numarul jucatorilor locali fiind considerabil mai mare decat cel inregistrat de alte tari dezvoltate. Cu toate acestea, ponderea lanturilor de magazine in comert este mai redusa decat in cazul altor state din Uniunea Europeana, a indicat Chiritoiu.

“Inflatia pe partea de alimente este mai redusa pentru ca exista o concurenta mai mare”, aratat seful Consiliului Concurentei.

Totodata, economistul Liviu Voinea, a aratat ca o crestere cu un punct procentual al retailului modern conduce la o diminuare cu 0,88 puncte procentuale a inflatiei la alimente (sunt excluse tutunul si alcoolul).

“Deschiderea fiecarui magazin de catre marile lanturi de retail a reprezentat o scadere in rata inflatiei de 0,037 puncte procentuale. In medie, se deschid 17 magazine pe trimestru”, a adaugat Voinea.

Citeste si:

Chiritoiu a precizat ca institutia pe care o conduce are in curs o investigatie cu privire la discounturile oferite de marii retaileri.

“Pana la finele anului terminam aceasta investigatie. Daca companiile au incalcat legea, sanctiunile nu vor fi mici, pentru ca si cifrele de afaceri sunt ridicate”, a aratat seful Concurentei.

"Baietii destepti" din energie sunt investigati

Bogdan Chiritoiu a mai spus ca s-a demarat o investigatie asupra contractelor incheiate de Hidroelectrica cu “baietii destepti” din energie.

„Au fost facute deja inspectii inopinate. Nu ma astept ca lucrurile sa se incheie rapid. Am ridicat anumite documente, dar volumele documentelor sunt foarte mari si nu am putut sa le procesam imediat. Nu stiu ce cuprind aceste documente si chiar daca as sti nu as putea sa va spun fiind o investigatie in curs”, a declarat Chiritoiu, citat de Mediafax.

Alaturi de Consiliul Concurentei, si Comisia Europeana analizeaza un posibil ajutor de stat acordat „baietilor destepti” din energie. Sintagma se refera la acele companii care au contracte directe de cumparare a energiei de la Hidroelectrica la preturi sub nivelul pietei.

Conform datelor din presa, beneficiarii contractelor directe erau in 2010 companiile Alro Slatina, Luxten Lightining, Energy Holding, Europec, Electromagnetica, Electrocarbon, ArcelorMittal Galati, Alpiq Romindustries, Alpiq Romenergie, EFT Romania, Electrica, Salrom, CHN Petrosani si CLMB Pationar Brasov.