Infiintata in 1994 ca filiala a companiei Henkel Austria (devenita in 1998 Henkel Central Eastern Europe), Henkel Romania are in prezent 490 de angajati, iar portofoliul sau cuprinde peste 30 de marci. Compania este prezenta pe piata locala prin intermediul diviziilor de detergenti/ produse de curatat (Persil, Rex, Silan, Pur, Clin), produse cosmetice (Vademecum, Fa, Palette, Schauma, Syoss) si adezivi (Ceresit, Loctite).

Henkel este lider de piata in Romania cu marci ca Bref (odorizante de toaleta), Clin (solutii pentru geamuri) sau Ceresit (pe 2 piete: adezivi pentru placari ceramice si gleturi).

Wall-Street.ro:Cum este trecerea de la director financiar la presedinte de companie?
Nicolae Olteanu: Noi, directorii financiari, avem un mare avantaj, cunoastem toate departamentele companiei. Functiunile sunt un liant intre cele trei divizii. Uneori suntem cei care ii cunoastem pe toti, chiar daca, uneori, intre ei nu se cunosc fiind atat de multi.

WS: Sunt deja 4 luni de cand ati preluat functia de presedinte al Henkel. Ce obiective aveti?
Nicolae Olteanu: Principalul obiectiv pentru anul acesta este cel stabilit de Henkel Germania. Trebuie sa livram rezultatele necesare atingerii obiectivelor globale ale companiei. Ca obiectiv local, as vrea sa simtim cele trei divizii din grup ca pe o singura echipa. Suntem intr-o singura companie, dar as vrea sa reactionam ca o singura echipa.

WS: Cum va vedeti ca sef?

Nicolae Olteanu: Sunt un om deschis. Le-am spus tuturor colegilor ca usa mea este deschisa si ca oricine poate veni cu orice problema.

WS: Sunteti de 16 ani in Henkel, ce anume v-a motivat sa ramaneti o perioada atat de lunga in aceeasi companie?
Nicolae Olteanu: Am avut si am o echipa pe care nu vreau sa o parasesc. In plus, am crescut o data cu compania. Am venit in Henkel la un an si jumatate de la deschiderea filialei din Romania. Erau 5-6 angajati in acel moment in companie. Inainte am lucrat tot ca director financiar pentru Ikea. Au infiintat inca de atunci o firma in Romania si chiar de atunci doreau sa faca magazine. Nu intru in detaliile de ce nu l-au facut. Aveau si o reprezentanta.

WS: Cum au fost rezultatele Henkel Romania anul trecut si ce anume a determinat evolutia?
Nicolae Olteanu: In 2011 rezultatele noaste au fost multumitoare, daca ne uitam la contextul macroeconomic. Am avut vanzari de peste 542 mil. lei, aproximativ 130 milioane euro. Rezultatele au fost usor sub cele din 2010, un minus de 2-3 %. Profitabilitatea este printre cele mai mari din zona.

Toate cele trei divizii au mers bine. Cea mai mare pondere o au ca de obicei adezivii. Am lansat produse noi, inovatiile au stat la baza dezvoltarii. Circa 40% din vanzari sunt acoperite de produse noi, cu mai putin de trei ani vechime. In 2011 ritmul de lansare a inovatiilor pe piata romaneasca a fost de 6 ori mai mare decat in 2010. Consumul nu creste asa cum se asteapta, iar pentru a creste cota de piata ne focusam pe inovatii, pe produse noi.

WS: Cate produse noi ati lansat anul acesta?

Nicolae Olteanu: Avem deja cateva noi lansari in 2012. Pe divizia de detergenti al lansat Divizia Detergenti: Persil Expert si Pur Natural & Pure , iar pe divizia de cosmetice am lansat o noua gama de coloranti de la Syoss, Gliss - primele tratamente pentru par sub forma de spuma de pe piata romaneasca, Syoss Silicone Free (gama sampon si tratamente de par fara silicon) sau Fa Sport (formula activa 72 h), printre altele. Henkel pune accent pe inovatie si personal am fost impresionat de succesul Syoss. Daca as fi professor as face un studiu de caz pe acest brand. A avut un succes deosebit in cateva luni de la lansarea brandului nu mai puteam face fata solicitarilor.

WS: Au fost si divizii care au inregistrat cresteri?
Nicolae Olteanu: Am avut cresteri pe adezivi fata de 2010, nu doar pentru cei pentru constructii, cat si pentru adezivii industriali. Piata constructiilor nu se misca in ritmul pe care l-am dori, insa vorba unui coleg din Bulgaria, totusi functioneaza macaralele.
Nu as spune ca vreo divizie a mers mai slab, faptul ca avem o scadere de 3% nu inseamna ca merg prost. Suntem multumiti de toate diviziile.

WS: Ce anume a determinat aceasta evolutie a afacerilor?
Nicolae Olteanu: Este totusi o cerere in scadere. Poate ca nu putem taia produsele de larg consum de pe lista de cumparaturi, dar le putem inlocui cu altele mai ieftine. Este si o competitie foarte puternica. In zona de adezivi, chiar daca nu se construieste cum ne-am dori, totusi se repara si se finalizeaza unele constructii incepute in anii trecuti, iar materialele noastre sunt folosite in special pe partea de finalizare.

WS: Ce asteptati pentru 2012?
Nicolae Olteanu: Speram la o dezvoltare similara a companie. Ne uitam cu mare atentie la ceea ce se intampla in piata, va fi si un an electoral. Nu asteptam o crestere deosebita a cererii, insa speram sa avem rezultate multumitoare. In primele luni din 2012 am simtit efectele viscolului, am avut depozitele blocate, nu am putut face livrari, insa din martie merge mai bine si acum din aprilie ne asteptam sa fie si mai bine.

WS: Cum vedeti acum consumatorul de bunuri de larg consum?

Nicolae Olteanu: Consumatorul mai precaut, mai econom si vaneaza promotiile. Exista inca tendinta de a-si dramui banii.

Citeste si:

WS: Cel mai recent studiu GfK arata ca piata de FMCG a scazut ca volum si a crescut ca valoare. Credeti ca si in 2012 vor continua cresterile de preturi?
Nicolae Olteanu: Este foarte posibil ca preturile sa creasca si anul acesta. Sa nu uitam ca avem la baza materii prime din domeniul chimic si petrochimic. Pretul petrolului este in crestere, de asemenea si alte materii prime se scumpesc, prin urmare se va oberva o majorare si in preturile finale ale produselor.

WS: Ati spun ca acum pe piata exista un consumator care vaneaza promotiile. Cat de frecvente sunt acum promotiile in cadrul Henkel, comparativ cu anii trecuti?
Nicolae Olteanu:
Promotiile fac parte din strategia de marketing. Fiecare divizie isi face o strategie nu as putea spune daca sunt mai multe sau mai putine.

WS: Anul trecut ati inceput constructia celei de-a treia fabrici de adezivi din Romania. Cum a evoluat constructia?

Nicolae Olteanu: Constructia a inceput anul trecut, la finalul anului ar trebui finalizata, vor urma testele, iar din 2013 va incepe productia. Capacitatea este de 180.000-200.000 de tone anual. Am organizat deja 15 licitatii pentru constructie si utilaje si mai avem de organizat inca 10 licitatii pentru utilaje.

WS: 3 milioane de euro din investitia de 10 milioane euro provin din fonduri europene. Cum a merg accesarea?

Nicolae Olteanu: Am depus dosarul la final de 2010 si in mai 2011 s-a semnat contractul. Am apelat la o firma de consultant pentru o buna pregatire a dosarului. Este adevarat ca procesul este putin birocratic, fiind necesare foarte multe documente, dar trebuie sa respectam procedura.

WS: Prin fondurile europene accesate pentru fabrica din Roznov (Piatra Neamt) ati deschis drumul in aceasta directie. Doriti sa luati bani europeni si pentru alte proiecte?
Nicolae Olteanu: Avem planuri pentru accesarea unor fonduri europene pentru eficientizarea consumului de energie si ne gandim chiar la pregatirea fortei de munca. Proiectul de eficientizare a consumului de energie pentru fabrica din Pantelimon, de langa Bucuresti, unde dosarul a fost deja aprobat. Vrem sa luam circa 930.000 lei fonduri UE pe langa partea proprie de finantare pentru acest proiect.

WS: A existat o mica intarziere in accesarea fondurilor europene pentru unele firme din domeniul privat…

Nicolae Olteanu: Banuiesc ca pe de o parte au fost chestiunile legislative si apoi a fost problema finantarii proprii. Statul ar trebui sa sprijine firmele private care doresc sa acceseze fonduri UE si prin garantii acordate celor care au nevoie de bani de la banci pentru cofinantare. Nu a fost cazul nostru, dar ar fi o masura utila.

WS: Cat din productia de adezivi din Romania este exportata?
Nicolae Olteanu: La Roznov o parte din productie va fi exportata in Republica Moldova, una din cerintele contractului semnat este cresterea exportului. Mai exportam in Bulgaria, avem si acolo o fabrica, insa nu produc toate produsele din gama, iar de cateva saptamani am inceput sa exportam din fabrica din Campia Turzii catre Ungaria.

In 2011 exporturile erau undeva la 5%. Dupa debutul productiei la Roznov, in 2013, speram sa ajungem la 10% exporturi.

WS: Care va fi principala piata de export?
Nicolae Olteanu:Cred ca Ungaria. Henkel nu mai are fabrica in Ungaria, insa sunt fabrici in Romania, Serbia si Ucraina de unde se poate exporta. Sper ca noi sa obtinem cea mai mare parte din exporturile catre aceasta piata.

WS: Pe zona de detergenti si produse de infrumusetare importurile reprezinta 100% din volumul local de vanzari. Cum sunt importurile in zona de adezivi?
Nicolae Olteanu: Nu as putea sa spun exact, insa avem si importuri pentru ca nu producem toata gama. Silicoanele spre exemplu sunt importate.

WS: Aveti acest proiect de eficientizare energetica prin care veti diminua costurile unitatii de productie. Ce alte proiecte de reduceri de costuri exista?
Nicolae Olteanu:
Ne uitam peste tot pentru ca posibilitati de reduceri de costuri exista. Totusi, ultima zona pe care o analizam pentru reducerea costurilor sunt salariile si numarul de angajati. Trebuie sa actionam fiecare ca si cum ar fi propria noastra compania, sa vedem unde mai putem face economii, sa vedem ce achizitionam, mai ales ca preturile a ceea ce cumparam sunt in crestere.

Fotografii realizate de Mircea Dragos.