In ultima perioada, compania care s-a decis sa faca acest pas este Domo. Unul dintre cei mai importanti retaileri de electrocasnice, electrice si produse IT&C din Romania a hotarit sa treaca granita de sud a tarii. Se pare ca Bulgaria este o piata din ce in ce mai atractiva, avind in vedere ca la anul va fi tara membra UE. Astfel, compania Domo s-a decis sa deschida intr-un oras bulgaresc - Plovdiv, primul sau magazin in strainatate. Magazinul este situat in cladirea primului hipermarket Kaufland din tara vecina. „Intr-o piata provocatoare, Domo va implementa un concept de retail modern si va aduce o pata de culoare in peisajul retailului de electrocasnice si electronice din Bulgaria“, spune Lorand Szarvadi, presedintele Domo. Investitia in magazinul din Plovdiv se ridica la aproximativ 200.000 de euro, urmind ca in mai sa fie deschise alte doua, la Sofia si Haskovo, iar pina la sfirsitul anului inca sase in Bulgaria.

Domo urmeaza astfel exemplul firmelor Flamingo si Altex, care au vazut cu mai mult timp in urma oportunitatile oferite de pietele din estul Europei. Deschizator de drumuri a fost Flamingo, care, incepind cu 1999, si-a infiintat subsidiare in Bulgaria, Croatia, Olanda, Ungaria, Macedonia, Moldova, Serbia si Muntenegru. In urmatorii trei ani, compania vizeaza in continuare pietele externe prin largirea lantului de retail in Serbia, Bulgaria si Croatia, proiectul necesitind investitii in jur de 4 milioane de euro. Si reprezentantii Altex au sesizat posibilitatile de dezvoltare pe pietele vecine, dar se misca ceva mai greu. „Sintem interesati sa achizitionam un partener local cu ajutorul caruia sa ne extindem pe pietele din sud-estul Europei, precum Bulgaria, Serbia, Macedonia, Albania, Moldova. Extinderea peste granite presupune in primul rind o analiza foarte atenta a pietelor respective si a oportunitatilor si dificultatilor pe care le-am putea intimpina. Sintem inca in cadrul acestui proces de prospectie pentru ca extinderea presupune un plan pe termen lung. Nu ne gindim sa deschidem un singur magazin, care nu ar face nici cea mai mica diferenta, ci mai multe“, a precizat Adrian Urda, reprezentantul Altex.

Primele piete spre care se vor indrepta cei de la Altex sint Serbia si Bulgaria, pentru ca aceste tari sint in urma Romaniei cu 2-3 ani din punct de vedere al dezvoltarii acestei piete.

Bulgaria, alternativa la piata romaneasca

Extinderea catre Bulgaria si alte tari vecine are loc in momentul in care reprezentantii firmelor din domeniu se asteapta ca piata romaneasca sa nu mai ofere oportunitati la fel de mari ca anii trecuti. Dupa un 2003 in care creditul de consum a determinat cresteri spectaculoase ale vinzarilor, anul 2004 s-a caracterizat printr-o accentuata dezvoltare a pietei. Apoi, in 2005 a existat o crestere semnificativa, piata atingind maturitatea pe segmentul aparatelor electrocasnice. Daca evolutia ascendenta de anul trecut a fost determinata in special de segmentul IT&C, in 2006 aceasta categorie de produse va fi in continuare pirghia vinzarilor din domeniu, dar intr-un ritm mai lent. Astfel, desi piata de retail IT din Romania acopera 15% din totalul pietei, avind un ritm anual de crestere de circa 20%, si in consecinta industria vinzarii cu amanuntul este in plina expansiune, pentru 2006 specialistii se asteapta la o incetinire a ritmului de crestere a pietei. „Acest an va sta sub semnul stabilizarii, al preaderarii, cind marii jucatori vor avea un comportament stabil, si nu asteptam cresteri spectaculoase in categoriile de produse. 2006 va aduce noi jucatori din segmentul de magazine de discount, dar vor supravietui doar acei retaileri si producatori care vor opera cu preturi foarte mici si volume foarte mari“, a mai spus Urda.

Citeste si:

Piata de electrocasnice a atins un miliard de euro

Vinzarile au crescut cu 33%, in 2005, impulsionate de sistemul de creditare. Jumatate dintre produse au fost cumparate in rate. Altex, Flanco si Domo fac legea pe piata.

In zona electronicelor si a electrocasnicelor, lider de piata este Altex, compania incheind anul 2005 cu o cifra de afaceri de 275 de milioane de euro, cu o cota de piata de 30% si un profit cu 10% mai mare decit in 2004. Numai in segmentul IT&C s-a inregistrat o crestere de peste 300%, acest segment fiind catalizatorul dezvoltarii de anul trecut. Un alt retailer specializat pe aceasta zona este Domo, care este prezent pe piata cu o retea nationala de 111 magazine si peste 1.200 de angajati, avind o cifra de afaceri de 115 milioane de euro in 2005 (in crestere cu 15% fata de 2004). Dupa ce la jumatatea lunii ianuarie a avut loc preluarea (cu 37 de milioane de euro) companiei Flanco, retailer de electronice si electrocasnice, de catre grupul Flamingo International, noua companie a devenit al doilea mare retailer de produse IT, electronice si electrocasnice din Romania, din punct de vedere al vinzarilor. Grupul format in urma acestei tranzactii va avea 199 de magazine pe tot cuprinsul tarii.

Anul trecut, vinzarile de produse electrocasnice si electronice au atins nivelul de un miliard de euro, dupa ce in 2004 valoarea pietei a fost de 750 de milioane de euro. Peste jumatate dintre produsele comercializate in 2005 au fost achizitionate prin credite.