„Calitate la un pret incredibil“ sau „Marca cea mai ieftina din Romania“ sint expresii intilnite de fiecare data cind mergem la cumparaturi. Fie ca este supermarketul din cartier sau marile retele de hipermarketuri si cash and carry, fiecare vine cu unul sau mai multe branduri sub care comercializeaza o parte din produse. De la Aro la Winny sau No. 1, aceste marci au devenit o componenta esentiala a mersului la cumparaturi.

La Carrefour face legea marca No. 1

„No. 1 - «Marca cea mai ieftina din Romania!». Avem sute de produse sub acest nume, majoritatea fiind produse de baza atit alimentare, cit si non-alimentare - detergent, hirtie igienica, lichide, paste, faina, ulei, becuri, TV-uri, sampoane, DVD, CD-uri, sosete, prosoape, servetele, tacimuri de plastic“, ne-a declarat Andreea Mihai, marketing manager la Carrefour Romania. Peste 600 din totalul de 53.000 de produse comercializate in total de Carrefour sint produse „No. 1“, ele constituind aproximativ 4% din vinzari. Dintre toate, cel mai bine se vind produsele de baza, alimentare - paste fainoase, cafea, ulei.

Cora si Billa se adreseaza cu produsele proprii consumatorilor cu un coeficient de inteligenta peste medie. Potrivit lui Eugen Zbircea, responsabil achizitii produse proaspete la Cora, targetul produselor Winny, marca lor, sint „consumatorii isteti“, in timp ce Billa se adreseaza clientului cu „Fii istet, cumpara Clever!“. Metro vine in fata clientilor cu aproape 45 de marci proprii, dintre care Aro, Metro Quality, Casa Roma, Budget si Luxana sint doar citeva.

Colectia de discount

La magazinele de tip discount, produsele proprii sint intotdeauna in lumina reflectoarelor, magazinele bazindu-se pe acestea pentru a oferi clientilor preturi cit mai mici. Plus Discount, parte a grupului german Tengelmann, comercializeaza peste 1.000 de produse, dintre care aproape 35% sint marci Plus. „Belsina, Trendy, Alpa, Ufo, Clarky’s, Taqua, Da Marco, Famili“ sint doar citeva dintre produsele proprii Plus care acopera aproape 28% din vinzari. Cel mai bine se vind alimentele de baza, produsele refrigerate si congelate.

Reclama la raft si brosurica

Pentru promovarea acestor produse, se folosesc strategii diferite in functie de tipul de magazin. „Avem afise cu marca No. 1 - cea mai ieftina din Romania. Ele sint intotdeauna semnalizate la raft si atrag foarte repede atentia. Se fac deseori si degustari“, ne-a dezvaluit Andreea Mihai. Pentru Plus strategia cea mai buna este punerea laolalta a produselor proprii cu cele straine. „Produsele noastre sint asezate in imediata apropiere a marcilor industriale si premium, astfel incit clientul sa poata compara cu usurinta avantajele fiecarui tip de produs. Pe linga aceasta, vom promova marcile printr-o brosura explicativa care va fi disponibila in curind in magazinele noastre“, ne-a spus Ioana Marginean, director Marketing.

Citeste si:

Achizitia angro schimba regulile

„Metro Cash&Carry Romania se adreseaza clientilor profesionisti (hoteluri, restaurante, firme de catering, liber intreprinzatori). Avind in vedere atit forma noastra de comert - cash & carry -, cit si targetul de clienti, promovarea produselor se face prin marketing direct, fie prin intermediul reclamei Metro, bisaptaminala, care este trimisa prin posta direct la sediul firmei clientilor nostri, fie prin intermediul consultantilor care se deplaseaza la sediile clientilor nostri“, ne-a declarat Elena Ignat, PR Assistant la Metro Romania.

Nu oricine poate

Pentru a ajunge sa fabrice pentru retailer, producatorul trebuie sa indeplineasca anumite cerinte si sa respecte niste conditii. Producatorul unei marci No. 1 are impus un caiet de sarcini, cu lucruri foarte stricte de respectat. „Calitatea acestora este foarte importanta in acest caiet de sarcini, iar serviciul nostru sanitar-veterinar este foarte atent la acest detaliu. I se impune producatorului si un nivel de pret. Publicitatea acestor produse fiind sustinuta de Carrefour - prin afisele din magazin, animatii, degustari, cataloage promotionale -, furnizorul nu le mai pune in pretul final, ceea ce duce la faptul ca toti clientii vor avea un pret foarte bun la raft“, a precizat Andreea Mihai. Pentru Cora este foarte important ca un producator sa aiba continuitate in productie si o capacitate de productie suficienta pentru a tine pasul cu dezvoltarea lor. La Plus, lucrurile sint mai complicate. Pina a ajunge la un numitor comun, trebuie sa se treaca printr-o intreaga perioada de tatonare in care este testat producatorul. De la reteta si layout-ul produsului se trece la capacitate de productie si calitate, pentru ca apoi sa se ajunga la pret. „Raportul calitate-pret este foarte important. Produsele marca Plus sint asemanatoare sau egale in ceea ce priveste calitatea cu produsele premium, insa pretul este foarte avantajos“, ne-a spus Marginean. In final, negocierile se termina cu un contract de exclusivitate. •

90% made in Romania

Pentru produsele lor, retailerii prefera sa lucreze cu producatori din Romania, pe de o parte, pentru a reduce cheltuielile si, pe de alta parte, pentru a gidila orgoliul national al cumparatorului. „O parte din politica Metro Cash&Carry Romania este reprezentata de proiecte care incurajeaza colaborarea cu producatorii/furnizorii locali. Astfel incit, 70-90% dintre produsele noastre provin de la furnizori/producatori locali“, a adaugat Elena Ignat, PR Assistant la Metro Romania. La Carrefour si Cora, procentele sint asemanatoare: 90, respectiv 80. Singura exceptie este Plus Discount, unde doar 21% dintre produsele proprii sint facute in Romania. Dintre firmele romanesti, cele mai prolifice la acest capitol sint Scandia, Atifco, Bungee Romania, Overseas, Forever, Cristim, Pangroup. Multe dintre ele au contracte cu mai multe retele de retail.