Cand economia creste sanatos, profiturile curierilor devin tot mai consistente. Si asta se simte nu doar in bugetele operatorilor straini - prezenti in Romania prin cei mai mari jucatori internationali -, ci si in activitatea companiilor romanesti, care si-au adjudecat deja anumite segmente ale pietei. „Anul trecut, piata romaneasca de curierat a crescut la 100 milioane euro, iar pentru 2006 se preconizeaza o cifra de afaceri totala de peste 130 milioane euro“, a declarat, pentru SFin, Felix Patrascanu, director al firmei Fan Curier si presedinte al Asociatiei Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR).

Curieratul poate fi considerat un indicator relevant privind dezvoltarea economica generala. „Aparitia unor companii autohtone noi, intrarea in Romania a firmelor straine, cresterea volumului de activitate a companiilor-client deja existente genereaza cresteri ale nevoii de transport. Anual, cresterea este cuprinsa intre 10 si 30%, proces care va mai continua o perioada“, sustine Octavian Badescu, secretar general al asociatiei si general manager al firmei Alo Curier. „Totodata, putem spune ca se simte deja o tendinta de reasezare a pietei, in sensul in care constatam o tendinta de polarizare, o intarire a companiilor mai puternice si probleme in randul celor mai mici sau al celor care au abordat politici gresite. Serviciile se diversifica, in sensul orientarii catre client, catre nevoile specifice ale acestuia“, explica directorul Fan Curier.

Posta Romana, stapana in mediul rural

Piata curieratului rapid din Romania s-a dezvoltat in forta in ultimii cinci ani, cresterea fiind sustinuta de aparitia unui numar mare de firme autohtone si de intrarea celor mai mari firme de profil din strainatate. In acest moment, piata este impartita in trei segmente, respectiv curieratul pe Bucuresti, national si international. „In Bucuresti, piata este dominata de Pegasus, Alo Curier si Concorde. Pe segmentul national, Fan Curier si Cargus au impreuna peste 50% din piata, urmate de un „pluton“ de 5-6 companii de dimensiuni medii. Curieratul international ii are ca principali actori pe TNT, DHL, UPS si Fedex, insa si alte retele isi vor face simtita din ce in ce mai mult prezenta“, este de parere Octavian Badescu.

Conform ultimului studiu realizat de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, dat publicitatii in decembrie 2005, pe piata exista 138 de furnizori de servicii postale, dintre care 107 sunt activi. „Studiul arata ca in 2004 traficul postal aferent serviciilor Express a fost de 3.526.402 trimiteri postale si reprezinta 0,61% din totalul traficului postal. Traficul corespunzator serviciilor Express interne in 2004 a fost de 2.720.537 trimiteri postale reprezentand 77,15% din traficul total al serviciilor Express, iar traficul corespunzator serviciilor Express internationale a fost de 805.867 trimiteri postale reprezentand 22,85% din traficul total al serviciilor Express“, ne-a declarat Cristian Buciu, director executiv operational al Companiei Nationale Posta Romana. Pe o piata concurentiala in expansiune, marele avantaj al Postei Romane, care ofera servicii de curierat rapid prin intermediul sucursalei specializate Directia de Posta Rapida, il reprezinta faptul ca acestea sunt disponibile nu doar la nivelul oraselor mari, ci si in zonele rurale. „In prezent, serviciile din categoria express sunt disponibile in 918 localitati, dintre care 726 sunt situate in mediul rural“, spune Cristian Buciu.

Ierarhie „la fotografie“

Pe segmentul curieratului international din piata autohtona, principalii competitori sunt patru mari jucatori de talie mondiala: TNT, DHL, UPS si FedEx. Un studiu recent, bazat pe datele financiare inregistrate la Registrul Comertului, demonstreaza ca, in ceea ce priveste expedierile internationale, TNT si DHL detin peste 80% din piata, pe locul al treilea aflandu-se, cu o cota de 10%, Trans Courier Service, agent autorizat UPS. „In ceea ce priveste TNT Romania, anul ce tocmai s-a incheiat reconfirma pozitionarea noastra ca lider - pentru al patrulea an consecutiv -, cu o cota de piata de circa 48%“, ne-a declarat Bogdan Enache, country general manager TNT Romania. „In 2004, cifra de afaceri a ajuns la 17,6 milioane euro, iar 2005 a reconfirmat trendul ascensional. Analizand rezultatele anilor trecuti si trendul ascensional inregistrat de TNT in Romania, suntem increzatori ca si in 2006 ne vom mentine pozitia de lider de piata“, adauga Bogdan Enache.

Dar „numarul 1“ pe acest segment sustine ca este si compania DHL, cu o cota apropiata de cea declarata de principalul sau competitor. „In conformitate cu ultimul studiu de piata pe care il detinem, condus de catre o companie independenta, DHL este lider de piata, cu o cota de circa 45% in ceea ce priveste curieratul express international. Dupa estimarile noastre, ne vom consolida pozitia de lider anul acesta“, afirma Alexandru Gheorghe, director comercial al DHL Romania. „Cifra de afaceri luata in calcul de DHL pentru 2006 va depasi semnificativ 20 milioane euro, in conditiile in care rata de crestere a acestui indicator s-a situat, in ultimii ani, in jurul cifrei de 35%“, arata directorul comercial al DHL Romania.

Citeste si:

Al treilea mare jucator pe aceasta piata se fereste sa faca un top al competitorilor. „Piata de curierat international este una dintre cele mai concurentiale. Nu am dori sa facem aprecieri cu privire la cotele de piata. Aceste informatii ar trebui furnizate de institutiile abilitate in acest sens, care, in baza datelor obiective culese de pe piata, sunt in masura sa publice aceste cifre“, a explicat, pentru SFin, Iulia Nartea, director general al UPS Romania. „Pentru 2006 dorim sa pastram ritmul de evolutie constant impus in ultimii ani, cu o crestere a cifrei de afaceri de peste 30% pe an. Previzionam o cifra de afaceri de aproximativ 5,7 milioane euro pentru acest an“, a adaugat ea.

Cine nu rezista dispare

Incepand de anul viitor, in ipoteza integrarii in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007, afacerile din domeniul curieratului ar putea avea o crestere semnificativa. Legislatia in domeniu e intr-o continua transformare o serie de aspecte urmand a fi definitivate prin armonizarea cu reglementarile privitoare la transporturile internationale din UE. „In ceea ce ne priveste, deja am resimtit in mod pozitiv impactul apropierii momentului aderarii“, sustine country managerul TNT Romania.
Tusa finala in acest tablou al pietei curieratului in urmatorii doi-trei ani o contureaza Octavian Badescu, secretar general al AOCR: „In viitorul apropiat, probabil ca vor mai intra companii straine pe piata, vor urma achizitii, fuziuni, falimente. Ca peste tot, intr-o lume concurentiala, cei puternici se mentin si devin tot mai puternici, iar cei slabi, care nu rezista, dispar“.

TNT Romania si-a sustinut evolutia ascendenta a ultimilor ani prin exploatarea celor 3 porti internationale de import-export ce leaga Romania cu peste 220 tari, prin aducerea in tara a celui mai mare avion cargo al unei companii de curierat de pe aceasta piata, prin liniile si conexiunile zilnice, interne si internationale. Directia principala de dezvoltare va fi in continuare curieratul international, insa nu vom neglija segmentul de transporturi nationale. TNT propune pietei un serviciu premium, cu livrare in 24 de ore in orice localitate din Romania, in conditii competitive

Bogdan Enache, country general manager TNT Romania

Cred ca ne aflam intr-o situatie similara celei in care se gaseau tari aflate in «blocul estic» la momentul integrarii. Bineinteles ca fiecare tara are caracteristicile ei referitoare la structura industriala, infrastructura, reglementari etc., dar in ceea ce priveste modul in care DHL interrelationeaza cu mediul de afaceri nu sunt diferente semnificative. Piata UE este caracterizata printr-un ritm de crestere mai scazut, o concurenta crescuta, numarul mare de servicii cu valoare adaugata, puse la dispozitie de majoritatea operatorilor

Alexandru Gheorghe, director comercial DHL Romania