In cadrul vizitei sale la Beijing, presedintele Basescu a invitat autoritatile chineze sa ia serios in calcul posibilitatea unor investitii importante in Romania. Ca reactie, chinezii au declarat ca sunt interesati sa deschida in Romania un centru farmaceutic bazat exclusiv pe produse naturiste. De fapt, o astfel de investitie este extrem de interesanta pentru China, pentru ca ar putea deschide calea spre producerea acestui tip de medicamentatie in toata Uniunea Europeana, acolo unde farmacia naturista chineza este omologata in proportie de doar 20%.

Pentru crearea acestui centru in tara noastra, partea chineza s-a angajat sa construiasca o fabrica de produse naturiste si sa vina cu materia prima pentru acestea chiar din China. In principiu, autoritatile romane dau o sansa productiei medicamentatiei naturiste, pentru ca se va realiza o intrare mai accentuata pe piata UE, si, dupa cum a subliniat Traian Basescu, o investitie directa facuta in tara noastra reprezinta, de fapt, o investitie intr-un viitor stat membru al UE.

Interes crescut pentru produsele naturiste

Desi activeaza pe o falie extrem de restransa, din cauza inexistentei reglementarilor legislative in domeniu, jucatorii din segmentul produselor naturiste au cunoscut o crestere importanta in Romania in ultimii ani. Mai mult, se observa o tendinta a producatorilor traditionali de medicamente de sinteza chimica de a se orienta catre aceasta categorie, pe fondul dificultatilor financiare din sistemul medical romanesc. Interesul competitorilor se datoreaza faptului ca reglementarile sunt mult mai permisive pe acest segment de piata, unde pretul nu este controlat de stat, si, prin urmare, recuperarea banilor se face mult mai repede.

In sfera produselor naturiste intra toata gama de suplimente nutritive: ceaiuri, siropuri, tincturi, capsule din plante, vitamine. Conditia pentru ca aceste produse sa fie naturiste este ca materia prima sa fie plantele cultivate in zone nepoluate.

Importam ceaiuri la pliculete

In sectorul ceaiurilor, interesant este ca, in ciuda unei flore bogate si variate, nici unul din jucatorii straini de pe piata nu este interesat de deschiderea unui centru de productie in Romania. Pana la aparitia companiilor private, piata era dominata de Societatea Nationala Plafar SA, care a fost scoasa la vanzare de Ministerul Comertului, in anul 2000, contra sumei de 0,5 milioane de dolari. De altfel, dintre liderii din sectorul ceaiurilor, doar Plafar si Larix Sovata mai produc in Romania. De exemplu, compania Nova Plus, cea care comercializeaza ceaiuri la pliculete marca Belin si granulate marca Artifex, le importa din Polonia. Alti concurenti importanti pe segmentul ceaiurilor sunt La Festa, care importa Ekoland din Polonia, si Unilever, care comercializeaza in Romania marca Lipton. Mai mult, pe segmentul suplimentilor nutritivi, competitori importanti sunt fie companii care produc si medicamente de sinteza chimica, ca GlaxoSmtihKline, Walmark, Terapia Cluj sau Sicomed Bucuresti, fie companii axate doar pe produsele de tip naturiste, ca RottaNatura sau Dacia Plant.

Potrivit datelor furnizate la finele anului trecut de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, piata totala a medicamentelor a inregistrat un avans de 18% in 2005, ajungand pana la 4,6 miliarde de lei (1,27 miliarde de euro).

Schimburi comerciale de 1,9 miliarde de euro

In prezent, China este unul dintre cei mai importanti parteneri comerciali ai Romaniei din Extremul Orient, nivelul schimburilor comerciale intre cele doua tari situandu-se la finele lui 2005 la 1,9 miliarde de euro. Cu toate acestea, exista un dezechilibru major in balanta comerciala romano-chineza: importurile Romaniei din China se cifreaza la 1,5 miliarde de euro, iar exporturile in China la doar 400 de milioane de euro. Potrivit secretarului general adjunct al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei (CCIR), Adrian Mitu, China ocupa locul 17 in randul investitorilor straini in Romania, fiind inregistrate multe firme, dar cu un capital total ce nu depaseste 190 milioane de dolari. In ceea ce priveste investitiile romanesti in China, numai doua firme au facut acest pas, capitalul investit insumand 1,3 milioane dolari.