Piata constructiilor va creste pana la sfarsitul anului si va pastra aceeasi tendinta si anul viitor, dar ar putea inregistra un recul in 2008, spun reprezentantii companiilor din domeniu. Si anul 2007 va fi un an greu pentru firmele de constructii. Într-un scenariu pesimist, va rezista doar o firma din cinci, iar în varianta optimista, numarul companiilor care activeaza in constructii se va injumatati. Reprezentantii patronatului spun ca zilele firmelor mici, neperformante sunt numarate.

Daca nu vor fi inundatii mari, alunecari de teren sau alte calamitati naturale, piata constructiilor ar putea creste anul acesta cu 15-20% fata de 2005, pana la nivelul de 7 miliarde euro. „Cred chiar ca o sa depaseasca acest prag in 2006, iar 2007 va fi un an si mai bun pentru constructori“, apreciaza Gheorghe Polizu, presedintele Patronatului Societatilor din Constructii (PSC). Pentru urmatorul an insa, previziunile devin ceva mai rezervate. „2008 ar putea fi un an nu prea bun pentru constructori; este an electoral, iar energiile si banii se consuma in politica“, este de parere presedintele PSC.

Avantul pietei in 2005 a fost destul de modest in comparatie cu 2004. „Realizarile din 2005, de 26,491 miliarde RON, au fost mai mari cu 9,8% fata de 2004, insa in 2005 nu s-a construit mai nimic in infrastructura“, sustine Gheorghe Polizu. Opinia sa este impartasita si de reprezentantii Executivului. „Anul trecut a fost unul pierdut pentru Guvern în privinta realizarii proiectelor de infrastructura“, a declarat saptamana trecuta vicepremierul George Copos. „Avem probleme mari în dezvoltarea infrastructurii. Putem sa facem mult mai mult în acest domeniu, altfel vom ramâne în afara Europei“, a afirmat Copos.

Infrastructura, locomotiva cresterii

Potrivit datelor patronatului, componentele care au sustinut cresterea anul trecut sunt constructiile comerciale si cele din domeniul imobiliar privat. „In 2004 au fost construite 37.800 de locuinte autorizate, iar in 2005 numarul acestora a crescut la 49.795. O tendinta incurajatoare, in conditiile in care ponderea constructiilor a fost de 47,9% in urban si 52,1% in mediul rural. Cresterea pietei a mai fost sustinuta de centrele comerciale si de cladirile de birouri“, explica presedintele patronatului din constructii.

Anul acesta, locomotiva cresterii pe piata constructiilor ar putea fi
infrastructura, cererea guvernamentala fiind posibil sa sustina cel putin jumatate din cresterea previzionata pentru 2006. „Cu siguranta ca piata constructiilor va creste si în 2006, mai ales ca încep mai multe proiecte de infrastructura. Anul trecut am avut parte de inundatii care au afectat atât locuinte, cât si diguri, drumuri sau cai ferate. Din acest an vor începe proiecte de reabilitare a infrastructurii, pe lânga cele de modernizare pe care Guvernul le are în vedere. Toate acestea vor contribui semnificativ la o dezvoltare a pietei constructiilor, la care se adauga investitiile private“, a declarat, pentru SFin, ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului, Laszlo Borbely. Daca în 2005 nu s-a construit niciun kilometru de autostrada, anul acesta Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului a anuntat ca va fi finalizat tronsonul Fetesti-Cernavoda, circa 17,5 kilometri de autostrada, si vor începe lucrarile la autostrada Transilvania, în urma renegocierii contractului cu Bechtel.

Numarul companiilor se injumatateste

Citeste si:

In momentul de fata, piata este impartita intre 15 firme foarte mari, circa 100 de firme mari, cateva sute de firme mijlocii si zeci de mii de firme mici si foarte mici. „Important de stiut este ca depun bilantul anual intre 5.000 si 7.000 de firme care au activitate principala in domeniul constructiilor“, spune Gheorghe Polizu, care vede o reducere drastica a numarului de companii dupa 1 ianuarie 2007, data probabila a integrarii Romaniei in UE. In opinia conducerii patronatului, aderarea la UE ar putea determina reducerea cu 50-80% a numarului de companii din cauza conditiilor concurentiale.

Într-un scenariu pesimist, vor rezista 20% din firme, iar în varianta optimista, scaderea va fi de 50%. Si reprezentantii ministerului de resort recunosc ca vor exista probleme, dar apreciaza ca, prin calitate, constructorii romani vor putea rezista pe piata. „Într-adevar, din 2007, va fi mai greu, în primul rând pentru firmele mai mici de constructii, întrucât trebuie sa concureze cu societati din Uniunea Europeana. Constructorii români trebuie sa se pregateasca foarte bine din punctul de vedere al managementului, dotarilor, tehnologiilor utilizate, dar mai ales în privinta calitatii pentru a putea face fata concurentei“, a explicat Laszlo Borbely.

Patronatul a gandit deja cateva miscari menite sa usureze viata constructorilor dupa 2006. „Noi vrem sa ramana pe piata firme bine articulate. Pentru asta trebuie ca toate companiile sa-si certifice potentialul in domeniul in care activeaza, pentru a putea demonstra ca au capacitatea de a realiza anumite lucrari“, sustine Gheorghe Polizu. Apoi, firmele trebuie sa se coaguleze intr-o alianta cunoscuta sub numele de cluster, pentru a putea avea castig de cauza la marile licitatii. „Aceste clustere functioneaza in UE si reprezinta o uniune la scara nationala sau macroteritoriala a firmelor, astfel incat sa poata indeplini criteriile de alocare a lucrarilor la licitatii“, explica presedintele PSC.

Sprijin legislativ

Mai multe modificari legislative vor permite companiilor romanesti, in viitorul apropiat, sa ramana in competitie cu firmele occidentale. „Intentionam sa aducem modificari legislatiei referitoare la experienta solicitata firmelor de constructii la licitatii“, sustine Laszlo Borbely. Pragul actual, care cere unei firme sa aiba experienta de trei ori mai mare decât valoarea investitiei, este prea înalt chiar si pentru companii puternice de constructii din România.

„Prin modificarea pe care vrem sa o aducem, vom solicita ca, în cazul investitiilor mari, valoarea lucrarilor executate pâna la momentul licitatiei sa fie de aproximativ 1,5 ori mai mare decât costul proiectului. O astfel de masura va oferi constructorilor români posibilitatea de a concura alaturi de cei din strainatate, pentru a accede în mod direct la proiecte de mai mare anvergura. Este important însa ca si constructorii sa fie foarte seriosi în respectarea termenelor de executie si în privinta calitatii lucrarilor“, a precizat, pentru SFin, ministrul delegat pentru lucrari publice si amenajarea teritoriului.

Ministerul condus de Gheorghe Dobre este de acord si cu propunerea companiilor de constructii privind reducerea TVA în domeniu, urmând sa sustina aceasta varianta în discutiile cu Ministerul Finantelor Publice. Reprezentantii MTCT vor trimite Ministerului Finantelor, în doua saptamâni, un material care prezinta avantajele unei asemenea masuri, urmând sa înceapa negocieri pornind de la acest document.