Cresterea economica si apropiata aderare a Romaniei la Uniunea Europeana au fost principalii factori care au condus la cresterea spectaculoasa de anul trecut a pietei autohtone de consultanta. Potrivit unor estimari, piata a atins un nivel aproximativ de 270-280 de milioane de euro in 2005. Seful Departamentului Taxe al companiei Ernst&Young, Venkatesh Srinivasan, estimeaza la aproximativ 200 de milioane de euro piata serviciilor profesionale de business din Romania.

“Cu toate acestea, nu avem decit prognoze, fara sa cunoastem exact valoarea acesteia”, a marturisit Srinivasan. “Au fost cresteri de aproape 20% pe unele segmente sau chiar mai mult”, a declarat Codrut Pascu, managing director al firmei de consultanta Roland Berger.

Sectorul de consultanta va deveni din ce in ce mai competitiv dupa aderarea la UE.

Sintem sub nivelul UE

In pofida avintului din anul precedent, piata este inca sub nivelul inregistrat in alte state din Europa de Est, cum ar fi Polonia, Cehia sau Ungaria.

Citeste si:

Pietele din Rusia si Polonia sint cele mai mari in domeniul consultantei de afaceri din Europa Centrala si de Sud-Est. Ambele au dimensiuni de patru sau cinci ori mai mari decit piata romaneasca, in timp ce piata din Ungaria are o valoare dubla. Bulgaria nu depaseste un sfert din valoarea pietei autohtone, afirma seful Departamentului Taxe al Ernst&Young.

Venituri mai mici, dar cresteri rapide

Veniturile consultantilor romani sint, de asemenea, sub cistigurile medii ale colegilor din tarile sus-mentionate.

Potrivit Roland Berger, un consultant cistiga venituri brute intre 6.000 de euro si 10.000 de euro pe an. Ulterior, cresterile sint de pina la 30-40% pe an si pot ajunge la un plafon maxim de 120.000 - 150.000 de euro pe an. “Am pornit de la o baza mica si sint necesari multi ani de crestere consecutiva pentru a atinge nivelul tarilor din UE”, explica oficialul Roland Berger.