"Legea spune ca procedura de evaluare trebuie finalizata imediat. Speram sa putem crea miile de locuri de munca atat de mult asteptate in zona. (...) Nu cunoastem continutul opiniei legale emise catre ministrul (demis, n.r.) Korodi si nici baza legala a acestei opinii. Nu exista insa baza legala ca, in momentul in care avem deja un certificat de urbanism valabil si in vigoare, ministrul Korodi sa ne solicite un alt certificat de urbanism", afirma reprezentantii companiei, intr-un comunicat de presa dat publicitatii joi seara, noteaza Mediafax.

Cu cateva ore inainte, ministrul demis al Mediului, Korodi Attila, declara ca o analiza juridica ceruta in legatura cu intreruperea sau continuarea evaluarii proiectului de la Rosia Montana dupa anularea planurilor de urbanism ale localitatii recomanda Comisiei de Analiza Tehnica sa ceara investitorului un nou certificat de urbanism, facut in baza unui PUZ valabil.

"Astazi (joi, n.r.) mi-au parvenit rezultatele analizei cerute in problema Rosia Montana. Juristii consultati de noi afirma ca lipsa unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ) valabil reprezinta un impediment in continuarea procedurii si recomanda Comisiei de Analiza Tehnica (CAT) a proiectului sa-i ceara investitorului sa depuna un nou certificat de urbanism care sa reflecte un PUZ valabil", a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, ministrul demis al Mediului, Korodi Attila.

Citand din concluziile documentului, ministrul a spus ca, potrivit juristilor, CAT ar trebui sa ceara investitorului "sa obtina si sa depuna un certificat de urbanism care sa reflecte un PUZ valabil aprobat".

In replica, reprezentantii RMGC sustin ca au un certificat de urbanism emis in 2010, valabil pana in aprilie 2013, "confirmat de patru instante judecatoresti". Mai mult, acestia afirma ca legislatia in vigoare la momentul depunerii studiului de impact nu cerea existenta unui certificat de urbanism.

"Procedura nu cere existenta ori depunerea unui certificat de urbanism si nici nu prevede cazuri de suspendare a procedurii de evaluare a impactului asupra mediului, cu atat mai mult pentru lipsa unui document oricum necerut (certificatul de urbanism) ori ca urmare a unor modificari in documentatia urbanistica. Cazurile in care o procedura poate fi suspendata sunt expres prevazute de lege, iar prevederile legale procedurale sunt de stricta interpretare si aplicare", afirma reprezentantii RMGC in comunicatul citat.

Compania sustine, invocand principiul separatiei puterilor in stat, ca un act administrativ "este in vigoare atata timp cat nu exista o hotarare judecatoreasca prin care sa se stabileasca contrariul".

"Opinia celor mai mari case de avocatura din Romania consultate de RMGC este ca procedura de mediu trebuia sa se fi incheiat deja intr-un termen rezonabil, dupa ce au trecut mai mult de sase ani de asteptare", mai scriu reprezentantii companiei, amintind din nou de nevoia locuitorilor din zona pentru locuri de munca.

Auditul la care s-a referit ministrul demis al Mediului in declaratiile contrazise de RMGC a fost realizat de Societatea Civila de Avocati Leaua si Asociatii, cea care a reprezentat ministerul in toate litigiile pe tema proiectului de la Rosia Montana. Auditul si concluziile sale au fost preluate de Directia Juridica a ministerului.

"Printr-o nota inregistrata la cabinetul demnitarului, Directia Juridica a inaintat aceste concluzii", a mai declarat Korodi.

Citeste si:

Acesta a tinut sa precizeze ca tocmai statutul sau de ministru demis, precum si actualul context "de personal" al institutiei, nu-i permit sa ia vreo masura in urma concluziilor juristilor.

"Este o opinie juridica pe care eu, ca ministru demis, recomand succesorului meu sa o inainteze Comitetului de Analiza Tehnica, pentru ca membrii acestui comitet sa le analizeze si sa ceara clarificari suplimentare de la companie sau sa ia masurile pe care le considera oportune", a spus Korodi.

El a precizat ca nu poate inainta el insusi respectivul document intrucat CAT nu se poate intruni in absenta unui secretar de stat al Ministerului care sa-l conduca, situatie creata odata cu demiterea secretarului de stat Marin Anton, care era presedinte al respectivului for.

In cazul in care CAT isi va insusi concluziile juristilor, Consiliul Local de la Rosia Montana va trebui sa aprobe noi planuri de urbanism in baza carora compania sa obtina, conform legii, de la aceeasi autoritate locala, un nou certificat de urbanism.

Ministerul Mediului a cerut un audit judiciar pentru a decide o eventuala oprire a analizei proiectului minier de la Rosia Montana in urma deciziei definitive a Curtii de Apel Alba Iulia prin care planurile de urbanism pe care se bazeaza certificatul de urbanism si alte acte ale proiectului au fost declarate nule.

Auditul a fost cerut de ministrul demis al Mediului, Korodi Attila, la cateva zile dupa instalarea sa in functie. Ministrul solicita verificarea eventualelor consecinte ale deciziei judecatoresti asupra procesului de evaluare a proiectului minier.

"Inca de cand am preluat mandatul am fost intrebat daca decizia judecatoreasca de la Alba Iulia impune oprirea proiectului minier. O asemenea decizie nu poate fi luata fara consultarea specialistilor juristi, astfel ca am cerut atat Directiei juridice din minister cat si, prin intermediul acesteia, casei de avocatura cu care ministerul lucreaza de mai multi ani, sa imi spuna ce trebuie facut din punct de vedere juridic in situatia generata de respectiva decizie judecatoreasca defintiva", declara miercuri Korodi.

Korodi Attila se afla in plin proces cu investitorul de la Rosia Montana dupa ce, in 2008, in precedentul sau mandat ministerial, tot in urma unei hotarari judecatoresti prin care certificatul de urbanism al proiectului a fost anulat, a decis oprirea procesului de evaluare a impactului proiectului minier asupra mediului.

Hotararea judecatoreasca definitiva in urma careia a fost necesara expertiza juristilor a fost pronuntata de Curtea de Apel Alba Iulia care a anulat irevocabil, in 5 aprilie 2012, in urma unei reclamatii depusa de trei organizatii non-guvernamentale, Hotararea numarul 1 din 2009 a Consiliului Local Rosia Montana prin care a fost validata procedura de vot privind Planul de Urbanism General (PUG) si Planul de Urbanism Zonal (PUZ) pentru Zona de Dezvoltare Industriala Rosia Montana Gold Corporation.

La acel moment, Gabriel Resources, actionarul majoritar al Rosia Montana Gold Corporation, sustinea ca hotararea Curtii de Apel Alba Iulia nu afecteaza deciziile Consiliului Local Rosia Montana privind adoptarea planurilor de urbanism, ci doar procedura de vot, iar procesul de avizare a proiectului continua.