La European CSR Lessons, companiile participante prezinta studii de caz despre modul in care comportamentul responsabil al unor companii poate rezolva probleme grave ale societatii, ale economiei sau ale mediului inconjurator, potrivit Mediafax.

Coordonatorul evenimentului, Dragos Dehelean, a declarat ca acest eveniment vizeaza pregatirea pietei romanesti pentru practicile de responsabilitate sociala si cresterea transparentei marilor companii, in contextul in care Comisia Europeana constientizeaza o lipsa de incredere in companii si doreste sa remedieze aceasta problema.

In opinia lui Dehelean, lipsa increderii in companii vine de la factorii ce au declansat criza, respectiv lipsa de tranparenta si tacerea pe care au practicat-o societatea civila, dar si goana doar dupa profit, fara atentie la cat de sustenabil este acel profit.

"Obiectivul Comisiei este sa restabileasca aceasta incredere. In consecinta, in octombrie anul trecut, CE a anuntat un pachet foarte ambitios de masuri care sa stimuleze practicile de responsabilitate sociala si transparenta marilor companii, in asa fel incat consumatorii si angajatii sa isi recastige increderea in marile companii. In consecinta, piata din Romania trebuie sa fie pregatita pentru un astfel de moment", a explicat Dehelean.

El a precizat ca, in Romania, actiunile de CSR (responsabilitate sociala) se rezuma doar la donatii sau acte caritabile, fiind prea putin focalizate pe adevaratele probleme ale societatii.

"Haideti sa fim sinceri! Actiunile de CSR la noi, pana acum, s-au rezumat la simple donatii sau acte caritabile, care sunt necesare, care ajuta o anumita categorie defavorizata, copii, batrani etc., dar nu suntem pregatiti pentru adevarata transparenta, nu sunt companiile pregatite sa raspunda intrebarilor presante si urgente ale publicului. In consecinta, era nevoie de un astfel de eveniment, in care sa vedem exemple din alte tari europene, cum se comporta acolo companiile in contextul unei societati civile mult mai active, care urmareste cu mult mai multa atentie activitatea companiilor. De exemplu, societatea civila din Marea Britanie sau din Franta vrea sa stie de unde provine ciocolata pe care o mananca. Daca provine din tari in curs de dezvoltare, in care se foloseste munca sclavilor, e o problema pentru francezi sau pentru germani", a mai spus coorodonatorul European CSR Lessons.

In opinia sa, motivele pentru care s-a intrat in perioada de criza sunt "lipsa de transparenta, lacomia companiilor", adica exact opusul lucrurilor ce incearca sa fie promovate ca buna practica la Bucuresti.

Citeste si:

Dragos Dehelean a mai spus ca publicul si societatea civila sunt cei care reactioneaza si desfasoara campanii pentru a civiliza si pentru a trage semnale de alarma despre comportamentul gresit al companiilor, dar a atras atentia si asupra importantei cadrului legislativ, care lasa sau nu loc de transparenta.

"Exista multe tari, inclusiv Danemarca, care obliga toate marile companii sa faca public impactul lor asupra societatii. Acelasi lucru se va intampla la nivelul tuturor statelor membre", a mai spus Dehelean.

El a mai spus ca Romania este la inceput in ce priveste implicarea companiilor in problemele societatii si transparenta, aratand ca, desi au aparut unele rapoarte, nu toate sunt corect intocmite.

"Unele sunt mai bune, in sensul de sincere. Pentru ca trebuie sa fii sincer. Pentru ca poti sa faci un raport si sa fie, de fapt, o brosura de PR in care sa te lauzi ca ai dat o mare suma de bani pentru nu stiu ce, sau ai organizat un eveniment, dar uiti de marile probleme din industria ta", a explicat coordonatorul European CSR Lessons.

Dehelean a subliniat, cu acelasi prilej, ca marea problema nu o constituie insa doar directiile catre care se orienteaza companiile care au actiuni de CSR, ci companiile care nu sunt dispuse sa faca asa ceva.

"Noi credem, si nu doar noi, dar si CE si forurile politice europene cred, ca nu mai e doar o problema de optiune, ci de obligativitate, iar obligativitatea va veni pe fond legislativ care trebuie sa aiba un corespondent si in societatea civila. O companie nu mai are ca functie principala profitul, ci sustenabilitatea. (...) Una dintre parghiile legislative este obligarea tuturor companiilor cu mai mult de 1.000 de angajati sa isi raporteze public impactul social si de mediu. Exista o directiva europeana in lucru, care va fi publicata pana la finalul ultimului semestru si va intra in legislatia nationala a statelor membre undeva la inceputul anului 2013", a mai spus coordonatorul European CSR Lessons.

In cadrul "European CSR Lessons", eveniment care se desfasoara marti si miercuri, vor fi prezentate studii de caz privind reducerea impactului de mediu, produse si operatiuni responsabile, dezvoltarea comunitatilor locale, incluziune si stakeholder engagement. De asemenea, sunt organizate dezbateri pe teme precum "Care trebuie sa fie relatia companiilor cu societatea si comunitatile locale?" si "Lectia crizei economice: mai poate exista profit sau progres tehnologic fara responsabilitate?".