La doar citeva luni dupa ce au inchiriat sectii neinteroperabile de la Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, mai multi oameni de afaceri care au ales sa faca transport de persoane pe linia ferata le-au inapoiat la stat. Greseala patronilor este ca nu si-au adaptat business-ul dupa traficul local.

Motivul pentru care au fost inapoiate liniile neinteroperabile, dupa cum spune regionala CFR SA, este ca „patronii s-au aflat in imposibilitatea obiectiva de a-si mai putea indeplini obligatia contractuala si de a asigura cerintele de transport feroviar de calatori, conform pachetului minim necesar prevazut in contract“. Cu alte cuvinte, liniile inchiriate nu au fost profitabile. In aceasta situatie se afla sectii din judetele Prahova, Dimbovita si Covasna, mai arata CFR SA. Liniile care au fost inapoiate in patrimoniul statului vor fi rescoase la licitatia organizata la Bursa Romana de Marfuri care va avea loc in viitorul apropiat.

Solutii pentru operatorii privati

Greseala patronilor care fac transport de persoane pe linia ferata este ca nu si-au adaptat business-ul dupa traficul local, ei copiind stilul de lucru practicat de CFR SA de pina atunci, ne-a spus Vasile Olievschi, directorul general al Directiei Generale Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor. Daca a reziliat contractul de inchiriere a infrastructurii ferate si a trenurilor inseamna ca au avut pierderi mari, deoarece serviciul de transport de persoane poate crea dificultati daca nu este gestionat cum trebuie, a mai spus Olievschi. La nivel de minister au loc intilniri regulate cu cei care au inchiriat astfel de linii neinteroperabile, unde se cauta solutii pentru reducerea cheltuielilor pe aceste linii, a declarat directorul Transportului feroviar. Exista un proiect de lege in parlament pentru acordarea de subventii pentru sectiile neinteroperabile, dar nu se stie cum si cind se vor acorda, a mai spus Olievschi.

Citeste si:

Automotoare in leasing

Olievschi spune ca o solutie, pina atunci, pentru oamenii de afaceri care beneficiaza de capital ar fi cumpararea in leasing de automotoare.

„Isi platesc o rata pe luna mai mica si, cu o informare corecta asupra traficului local, ar putea sa reduca din cheltuieli si sa aiba profit“, a precizat Olievschi. Acesta sustine ca un singur patron a inapoiat sectia neinteroperabila, nu trei, cum a informat CFR SA. Rezilierea contractului duce la oarece cheltuieli, a spus Olievschi, dind exemplu reintoarcerea personalului de la patron in ograda CFR SA.

Directorul Transportului feroviar a mai adaugat ca, pe viitor, se va avea in vedere crearea unor clauze contractuale mai severe in cazul rezilierii contractelor, cum ar fi cele de ordin material. In contractele actuale incheiate intre patroni si Ministerul Transporturilor, una dintre clauze spune ca inapoierea in patrimoniul CFR SA a liniilor inchiriate se va anunta cu sase luni inainte. In martie se vor face licitatii la Bursa Romana de Marfuri, unde se vor scoate inca 1.600 de kilometri de linie ferata pe diverse rute.