Studiul are la baza raspunsurile a 145 de lideri din Romania, din cadrul diferitelor companii de top care insumeaza o cifra de afaceri de peste 12 miliarde de euro. 33% dintre respondenti detin pozitia de CEO / Presedinte / Director general, ceilalti aflandu-se in diferite pozitii de conducere din cadrul companiei.

74% dintre cei chestionati au mentionat mediul economic dificil ca fiind principalul obstacol in calea eficientei lor in calitate de lideri, in timp ce 64% sunt ingrijorati din cauza instabilitatii mediului juridic si a celui politic.

Insuficienta resurselor de care dispun, increderea limitata a investitorilor, cultura organizationala si complexitatea tot mai crescanda a mediului de afaceri, alaturi de transparenta in comunicarea interna reprezinta de asemenea obstacole care le pot reduce eficienta.

Pe de alta parte, factori precum volumul de cunostinte si informatii pe care le cumuleaza in domenii importante pentru rolul pe care il detin, abilitatile proprii sau relatia cu ceilalti manageri nu ocupa un loc atat de important in lista preocuparilor pentru anul 2012.

Analiza diferentiata a raspunsurilor liderilor inclusi in acest studiu indica faptul ca liderii din companiile cu capital strain sunt mai preocupati/ingrijorati de obstacolele generate de insuficienta resurselor de care dispun, cultura organizationala si increderea limitata a investitorilor, in timp ce liderii din companiile autohtone percep mai puternic provocarile aduse de complexitatea tot mai crescuta a mediului de afaceri si complexitatea slujbei, generata de volumul tot mai mare de informatii si cunostinte.

Femeile intampina mai multe obstacole

Mai mult, studiul arata ca partea feminina a leadershipului romanesc intampina obstacole interne mai puternice in calea eficientei lor ca si lider in aspectele ce tin de transparenta in comunicare si relatiile cu ceilalti manageri in comparatie cu partea masculina, care percepe birocratia interna ca si un obstacol intern mai puternic. De asemenea, cand vine vorba de propriile abilitatii, liderii femei par mai increzatoare in ceea ce stiu sa faca.

Impactul mediului politic

Intrebati despre impactul anumitor factori politici asupra companiei, 70% dintre respondenti au raspuns ca in 2012 constrangerile tot mai mari impuse de reglementari la nivel mondial asupra utilizarii resurselor naturale si al diferitelor materii prime vor avea un impact negativ, doar 30% declarandu-se optimisti in acest sens.

Cum era de asteptat, pentru 97% dintre cei chestionati cresterea poverii fiscale si instabilitatea geopolitica vor avea de asemenea un impact negativ asupra companiei lor in acest an.

Influenta factorilor economici

Cresterea economiilor emergente si aparitia pietelor accesibile si atractive alaturi de fortele pietei vor avea un impact pozitiv in evolutia companiilor in acest an, cred liderii, in timp ce instabilitatea financiara si criza diferitelor monede isi vor spune cuvantul in mod negativ in 2012.

Citeste si:

Pozitiv isi vor aduce aportul in acest an in opinia liderilor si abilitatile, cunostintele, pregatirea si expertiza oamenilor, impreuna cu cresterea sectorului social, presiunile tot mai mari impuse de consumatori in vederea comportamentului social al companiilor si cresterea pietei globale pentru forta de munca si talente si migratia fortei de munca.

Intrebati fiind care sunt indicatorii pe care ii vor utiliza in masurarea propriei performante in 2012, cei mai multi dintre liderii chestionati au subliniat importanta imbunatatirii indicatorilor financiari ai companiei. Acest rezultat denota preocuparea reala a acestora pentru starea financiara a companiei, in special avand in vedere instabilitatea mediului economic si politic.

Directiile principale pe care se vor concentra liderii companiilor de top din Romania in anul 2012 pentru a asigura imbunatatirea rezultatelor companiei sunt: organizarea interna, dezvoltarea propriilor angajati, relatia cu clientii.

Solutii

In contextul acestor provocari, 59% dintre liderii chestionati considera gandirea strategica ca fiind caracteristica esentiala pentru un lider in realitatile economice actuale.

77% dintre cei chestionati mizeaza pe un stil de leadership colaborativ pentru gasirea de solutii creative. Mai mult, pentru ca o companie sa se dezvolte sanatos, trebuie sa se focalizeze tot mai mult pe creșterea interna a liderilor.

“In aceasta noua realitate provocarea nu este obtinerea unei pozitii de leadership, cat mentinerea și justificarea statutului de lider in ochii adeptilor. «Puterea», instrumental traditional intrebuintat de lideri, este depasit si chiar respins fiind inlocuit de influenta si caracter. Provocarea oricarui lider in noua era a cunoasterii este autodezvoltarea si mentinerea influentei in randul celor care ii urmeaza. Revolutia tehnologica va continua sa produca noi cunostinte pe care un lider va trebui sa si le insuseasca continuu. Auto-dezvoltarea liderului va devein prioritatea numarul unu”, spune dr. Sebastian Vaduva, Decan al Facultatii de Management Griffiths.

Studiul “Top Management – Barometrul Leadership-ului din Romania 2012” a fost realizat de Solutii Avansate, in parteneriat cu Griffiths School of Management

Solutii Avansate este o companie de consultanta care opereaza in domeniul consultantei de afaceri, a trainingului si a cercetarii de business si academice.