Conceptul Leroy Merlin a venit in Romania in anul 2008, iar primul si singurul magazin pana in prezent a fost deschis in toamna anului trecut in urma unei investitii de circa 20 milioane euro. La un an de prezenta pe piata locala, retailerul francez are planuri si rezultate marete.

“Vindem cat trei alte magazine de la concurenta”

O afacere la inceput de drum nu poate fi judecata dupa numai cateva luni, fiind necesar cel putin un an pentru a vedea rezultatele concrete, sustine Cristian Petrescu (foto), directorul de dezvoltare al Leroy Merlin.

Petrescu spune ca “toate departamentele au mers bine in magazinul din Chitila", iar vanzarile au fost echilibrate. "Numai un singur astfel de magazin vinde cat alte trei magazine ale concurentei", subliniaza el.

Mai mult decat atat, reprezentatul retailerului francez de bricolaj estimeaza ca afacerile grupului prezent pe piata din Romania din toamna anului trecut vor depasi 30 milioane euro.

“Avem clienti nu doar din Bucuresti ci si din imprejurimile Capitalei. Pentru acest an ne-am bugetat afaceri de peste 30 milioane de euro, dar asteptam rezultatele oficiale de la finalul acestei veri”, a precizat Petrescu.

Reprezentantul companiei sustine ca desi s-a simtit o scadere a vanzarilor in lunile de iarna, obiectele utile pentru acest sezon de tipul frezelor pentru curatarea zapezii, lopetile sau obiectele sanitare au echilibrat vanzarile grupului.

Ca sa ai succes trebuie sa fii comerciant

Succesul intr-un astfel de business presupune sa ajungi sa iti cunosti clientul si cel mai important sa il asculti.

“Ca sa ai succes trebuie sa fii comerciant. Acest lucru presupune ca trebuie sa asculti clientul, astfel ca insusi acesta stabileste pretul unui produs si nu invers. Spre exemplu, daca vine un client si vrea sa cumpere o perdea si sta la raion mai mult de jumatate de ora inseamna ca ii plac perdelele pe care le vinzi, dar sunt prea scumpe. Iar tie, ca si comerciant, iti revine datoria de a il intreba cat este dispus sa ofere si acela este pretul", explica managerul.

Confortul unui client si accesibilitatea sunt elementele esentiale de care un astfel de proiect pe zona de bricolaj ar trebui sa dispuna.

“O buna vizibilitate, un acces facil in magazin, locuri de parcare, dar si o logistica adecvata sunt extrem de necesare unui proiect de bricolaj. Organizarea este esentiala pentru client, iar interiorul magazinului trebuie sa ii ofere acestuia un spatiu suficient dar si directii pentru orientare”, sustine Petrescu.

Proiectul Colosseum din Chitila este prevazut cu pasaje subterane, similar zonei Prisma, care va fi finalizat in faza a doua, odata cu mallul, iar clientii vor avea acces prin intermediul pasajelor subterane.

“Prima data clientul cauta solutii. Niciun client nu o sa caute produse - acestea pot fi luate si de la un butic. Asta inseamna ca omul a venit la tine pentru ca are o problema, iar tu ii oferi solutia. Daca nu ai ce sa ii oferi, a doua oara nu il mai prinzi”, arata Petrescu.

Avantajele locatiei

Magazinul de bricolaj Leroy Merlin se afla in zona de nord-est a Capitalei, pe Soseaua Chitila, in incinta proiectului Colosseum. Acesta dispune de o suprafata construita de 20.000 mp, din care suprafata disponibila de vanzare reprezinta circa 15.000 mp.

Citeste si:

“Toata lumea si-a dorit acest loc. Pe vremea cand acest spatiu a fost cumparat, ocupam aceeasi functie in cadrul unui alt concurent de pe piata locala de bricolaj si pot sa spun ca niciodata nu mi-am imaginat ca as putea oferi o chirie atat de mare pentru un spatiu comercial. Puterea unui proiect este data de posibilitatea acestuia sa creasca. In nordul Bucurestiului nu mai exista o alta locatie la fel de interesanta precum aceasta”.

Proiectul Colosseum va include, pe langa parcul de retail de peste 53.000 mp, un mall cu o suprafata de aproximativ 137.000 mp si peste 480 de magazine. Mallul va cuprinde o zona de food court, 12 sali de cinema, 20 de piste de bowling, restaurante si trei bulevarde comerciale: Via Milano, Corso Capri si Bulevardul Bellini.

“Concurenta cu BauMax ne ajuta foarte mult”

In Chitila, doi retaileri D-I-Y isi disputa clientii. Este vorba despre BauMax si Leroy Merlin, primul fiind deschis cu jumatate de an inaintea inaugurarii lantului frantuzesc de bricolaj.

“Concurenta cu BauMax ne ajuta foarte mult. Ei au deschis cu 6 luni inaintea noastra, iar acest lucru constituie un avantaj pentru noi care am deschis in toamna anului trecut. Daca un client cauta ceva in BauMax si nu gaseste ii va fi foarte usor sa apeleze la magazinul nostru, la fel si in cealalalta situatie. E un avantaj atat pentru noi cat si pentru BauMax”, a declarat Cristian Petrescu.

Planul de extindere: 5 magazine pana in 2014

Desi prezent pe piata locala de nici un an de zile, retailerul francez de bricolaj vrea sa mai deschida cinci magazine pana in 2014.

“Ne concentram pe Bucuresti, unde cautam toate zonele neacoperite: sunt inca 4-5 zone in care nu exista nimic precum sudul, estul, nord-estul si centrul orasului. O alta locatie ar fi in Craiova, insa avem nevoie de cel putin un an pentru a studia piata: ce se vinde, ce concepte trebuie sa existe intr-un astfel de magazin, dar si pregatirea personalului/angajatilor, pentru care se face un training de cel putin 6 luni. Vrem sa mai deschidem magazine acolo unde locurile nu sunt acoperite - acum e o nebunie sa te asezi langa alti competitori”, mai spune Cristian Petrescu.

Declinul Praktiker si succesul Dedeman

Declinul retailerului Praktiker, grup pentru care Cristian Petrescu o ocupat functia de director de dezvoltare pentru 9 ani, vine ca urmare a unei politici mult prea centralizate.

“La Praktiker a fost totul mult prea centralizat, o politica dominata de lipsa unei flexibilitati - unde nu s-a permis oamenilor din teritoriu sa aiba un cuvant de spus, fiind conditionati sa mentina preturile de catre Praktiker Germania”, sustine actualul director de dezvoltare al Leroy Merlin.

De caderea nemtilor de la Praktiker au profitat romanii de la Dedeman, care, a “copiat preturile si au profitat de rigiditatea concurentilor, oferind pretumuri mai mici decat competitorii sai directi”. Potrivit datelor oficiale furnizate de Ministerul de Finante au realizat afaceri de 370 milioane euro in 2010, in timp ce Praktiker a scazut sub 200 milioane euro.

Bricolajul, cea mai buna afacere pe timp de criza

O afacere in domeniul bricolajului se dezvolta cel mai bine intr-o perioada de criza, sustine Petrescu. “Sunt doua afaceri care merg bine intr-o perioada de criza: bricolajul si outlet center-ele. Bricolajul, insa, a oferit posibilitatea unor tineri de a invata meserie in atelierele de creatie specializate, astfel ca un om care nu stia sa faca nimic ajunge in acest mod sa creasca o data cu domeniul, evolueaza si capata experienta necesara de a deveni un bun meserias”.

Absolvent al “Tehnologiei constructiilor de masini” din cadrul Institutului Politehnic Bucuresti, Cristian Petrescu (49 ani) ocupa in prezent functia de director pentru dezvoltare in cadrul filialei locale a retailerului Leroy Merlin. Anterior, managerul roman a lucrat pentru Praktiker (2000-2008), Billa (1999-2000) sau Mc Donald’s (1996-1999), ocupand aceeasi functie.

Leroy Merlin este parte a grupului francez Adeo, numarul patru mondial pe piata de bricolaj. Lantul de bricolaj activeaza deja in 12 state.

Cei mai importanti jucatori pe piata de bricolaj din Romania sunt Dedeman, Bricostore, Praktiker, BauMax, Ambient, Hornbach, Obi, Arabesque si Mr. Bricolage cat si Leroy Merlin.

Fotografii realizate de Mircea Dragos.