Afacerea Alfredo a inceput in 1992 cu Daniel Nistor, care dupa Revolutie a inceput o serie de afaceri mici, de la textile, la comert cu cafea si tutun. Nistor nu isi dorea sa faca afaceri la aceea data, ci doar sa stranga banii necesari ca sa plece in SUA. Nu a primit viza pentru SUA, dar nu regreta, reusind sa construiasca in Romania o afacere solida.

Alfredo a inceput dintr-o “ambitie”. Avea intr-o zi pofta sa manance banane. S-a dus sa cumpere, dar vanzatorul i-a zis ca vinde “doar la bax”. Pentru ca a fost tratat cu aroganta de comerciant a cumparat 5 baxuri. Le-a adus in Braila, unde avea magazinul de cafea si tutun. “S-a uitat vanzatorul la mine si m-a intrebat ce face cu ele. Vinde-le, i-am raspuns. Am disparut o ora si pana m-am intors s-au vandut toate. Asa mi-am dat seama ca exista cerere”, povesteste Nistor, care a adaugat ca de la cele 5 lazi, a ajuns, intr-un an, sa aiba deja 3 depozite.

Din 1999 Cristian Darmanescu a devenit asociat in Alfredo si astfel s-a adaugat o noua linie de business companiei: importul si distributia de peste oceanic.

Cresterea a venit dupa intrarea un UE

Dupa un 2007 foarte greu, o data cu intrarea Romaniei in UE, compania a inceput sa isi creasca in anii urmatorii in ritm alert volumele vandute. “In 2007 a fost adevarata criza pentru noi, dupa aderare multi din clientii nostri au vrut sa isi aduca singuri produsele, crezand ca rolul distribuitorului in lant nu mai are sens. Ulterior au realizat ca nu este asa si lucrurile si-au revenit”, povesteste Nistor pentru Wall-Street.

Astfel, in perioada 2008-2011 volumele de vanzari pe legume si fructe au crescut de cateva ori, ajungandu-se chiar la o dinamica si mai mare pentru unele produse. Spre exemplu, vanzarile de ananas au crescut de 10 ori in ultimii 3 ani, de la 200 de tone in 2008, la 2.200 de tone in 2011.

Cresterile au fost determinate si de extinderea distributiei pe masura ce s-a dezvoltat retailul modern din Romania, in prezent compania fiind prezenta in majoritatea marilor lanturi de retail si in peste 25.000 de puncte de vanzare din comertul traditional, prin cele doua divizii

Cum a fost reorganizata firma

Un alt factor care a favorizat cresterea volumelor vandute de companie in acesti ani a fost reorganizarea firmei, impartindu-se activitatea pe doua firme cu personalitati juridice distincte, fiecare din ele condusa de unul din parteneri.

Astfel, Nistor a ramas la prima dragoste, fructele, conducand Alfredo Fresh, iar Darmanescu conduce firma Alfredo Foods, divizia de produse congelate, care comercializeaza peste, fructe de mare, fructe si legume congelate, dar si carne de pui si carne rosie, sub marcile Rilu Grilu, respectiv Del Gusto. Alfredo importa si distribuie si branduri ca Nordic Seafood sau Ocean Pride.

In acest moment, afacerea care are peste 200 de angajati, are in plan noi investitii, dintre care cea mai importanta se ridica la 5-6 mil. euro. Suma va fi utilizata pentru a construi o platforma logistica in Afumati, astfel incat sa uneasca intr-un singur loc operatiunile din Capitala, impartite la ora actuala in doua centre. Potrivit lui Nistor reducerile de costuri ar fi de circa 20%.

Noi investitii

Proiectul de investitii ar urma sa fie demarat la inceputul lui 2013 si finalizat in 2014. Darmanescu a mentionat ca doreste ca aceasta investitie sa fie finantata din fonduri europene, urmand ca luna viitoare sa depuna dosarul pentru finantare.

Anul acesta, compania a investit deja 100.000 euro intr-o linie de calibrare a produselor congelate de la fabrica din Constanta, iar pentru divizia Fresh s-a derulat o investitie de peste 200.000 euro pentru o linie de sortare si ambalare a produselor.

Firma are in plan si deschiderea unei noi linii de productie la Constanta, care va creste capacitatea fabricii cu 50%.

Citeste si:

Darmanescu considera ca fiecare din cele doua companii detine o cota de piata de 10-12% din segmentul pe care il reprezinta. Anul trecut cele doua divizii au avut cumulat o cifra de afaceri de 50 mil.euro, din care 25 milioane pe produse proaspete si 25 milioane euro pe produse congelate.

Pentru 2012, oficialii Alfredo vor o crestere de 20% a afacerilor totale.

Ce influenta are Bulgaria?

De unde va veni cresterea? Oficialii Alfredo au intrat in 2010 si pe piata din Bulgaria, care anul trecut a acoperit sub 5% din vanzari. Pentru anul acesta, fondatorii companiei asteapta sa depaseasca 6% din vanzari. “Din datele de pana acum am depasit deja 6% si este posibil ca pana la finalul anului Bulgaria sa ajunga la 9% din vanzarile totale”, spune Nistor.

In urmatorii 2 ani, Alfredo vizeaza sa se extinda si pe alte piete din regiune.

Pentru a-si sustine cresterea, Alfredo vizeaza majorarea ponderii HoReCa in totalul afacerilor cu cateva puncte procentuale. De asemenea, compania intentioneaza sa isi extinda reteaua de distributie din Bucuresti, unde ar putea sa fie mai prezenta in comertul traditional.

Consumul redus de peste de pe plan local, mai putin de jumatate din media europeana, este un alt factor care ii face pe cei doi actionari sa aiba incredere in potentialul de crestere de pe plan local.

Cresterea procentului produselor locale vandute de divizia fresh, cunoscuta mai degraba ca un distribuitor de fructe exotice, ar putea sa puna de asemenea umarul la cresterea afacerilor companiei. In prezent circa 5% din volumul de legume si fructe este productie locala, iar Nistor spune ca se va ajunge spre 10% din valoare.

“Din nefericire productia locala este inca mult in spatele celei europene. Fermierii romani nu inteleg ca trebuie sa sorteze, sa ambaleze, sa clasifice produsele, pentru ca exista niste standarde in retail. Ei ti le dau pe toate la un loc, daca le vrei bine, daca nu, nu. Acum incepe sa se dezvolte si la noi productia locala”, a mentionat Nistor.

Cum se lucreaza cu partenerii straini?

Isteria pietei negre a legumelor si fructelor si criza acuta din anumite state din UE ingreuna situatia companiei, chiar daca impactul nu este unul major.

Nistor povesteste ca partenerii din Grecia sunt foarte demoralizati, mult mai prudenti si mult mai muncitori ca urmare a situatiei de acolo. “Se lucreaza mai dificil cu creditul furnizor in Grecia, sunt mai prudenti acum, pun mai multe conditii”, spune Nistor, care a mentionat ca cea mai dificila piata de import este Argentina, ca urmare a relaxarii de acolo, care determina ca multe termene de livrare sa fie incalcate, iar cea mai serioasa piata este Olanda.

Cat despre efectul pietei negre asupra afacerilor companiei, Nistor spune ca probleme pun si controalele excesive de la vama ale autoritatilor, nu doar vanzarile la negru.