Demarat in 2009, programul „Rabla” pentru motoutilajele agricole a reprezentat o evolutie constanta a business-ului nemtilor de la Stihl pe piata din Romania.

„Vanzarile de motocoase si motoferastraie au inregistrat o crestere sustinuta in 2011. Totodata, consolidarea retelei de distributie a condus la aceasta evolutie”, este de parere Ioan Mezei (foto), directorul general Stihl Romania.

Potrivit statisticilor grupului german, piata de profil din Romania se ridica la circa 120 milioane euro, principalii concurenti fiind suedezii de la Husqvarna si producatorului autohton de motoutilaje agricole Ruris Craiova.

Afla si Cine este antreprenorul roman care se lupta cu greii Stihl si Husqvarna

Cine este antreprenorul roman care se lupta cu greii Stihl si Husqvarna

Cine este antreprenorul roman care se lupta cu greii Stihl si...

In prezent, filiala locala a grupului Stihl isi desfasoara activitatea prin intermediul celor 220 distribuitori repartizati la nivelul intregii tari.

Brandul german activeaza pe piata locala prin atat prin intermediul Stihl - producator de motoferastraie, motounelte, motocoase si alte grupuri asociate, dar si prin marca austriaca asociata Viking, care produce motoutilaje dedicate intretinererii spatiilor verzi.

“Divizia Viking reprezinta in acest moment circa 7% din totalul afacerii Stish in Romania. Am observat o evolutie simtitoare in ultimul an a acestui segment in mediul urban”, a mai precizat Mezei.

Mai mult decat atat, prin programul derulat de subsidiara grupului german Stihl, compania a reusit sa scoata din uz circa 40 de tone de motounelte vechi de gradinarit.

Miza pe o crestere de 10%

In ciuda conditiilor climatice nefavorabile de la inceputul acesti an, grupul Stihl, activ pe piata din Romania din 1993, estimeaza o evolutie a business-ului de 10%, pana la circa 26 milioane euro pentru acest an.
“Vremea ne-a jucat feste. A fost o iarna grea si mai lunga decat de obicei, iar primavara a fost atipica – am avut foarte multe ploi si schimbari climatice. Cred ca oamenii nu au mai avut timp intre ploi pentru a-si organiza lucrarile prin gospodarie. Pentru acest an estimam o crestere de circa 10% a afacerii pe plan local”, subliniaza Ioan Mezei.

Nu vor D-I-Y

Strategia de pe plan local a grupului Stihl nu vizeaza prezenta in marile magazine de bricolaj tip D-I-Y (do-it-yourself), compania axandu-se in principal pe cei 220 distribuitori de pe intregul teritoriu al tarii.

“In acest domeniu serviciile acordate consumatorului sunt cheia. Pentru Stihl acest canal nu este pregatit sa investeasca in servicii. Este totodata adevarat ca accesibilitatea pe care o ofera un lant de magazine de bricolaj este mult mai mare pentru client. Avem de un numar mare de parteneri care sa se ocupa de produsele si serviciile Stihl sa fie cat mai accesibile clientilor, insa exista o limitare”, spune Ioan Mezei, directorul general Stihl Romania.

Potrivit acestuia, un singur distribuitor vinde circa 300 motounelte pe an.

Citeste si:

Romanii, din ce in ce mai informati si educati in bricolaj

In ultimii ani, romanii au devenit din ce in ce mai interesati si documentati in ceea ce priveste domeniul bricolajului, este concluzia directorului general Stihl Romania.

“Romanii sunt tot mai informati in acest domeniu iar prezenta magazinelor D-I-Y a condus la diversificarea competitiei crescand nivelul de cunostinte ale consumatorului roman. De aceea foarte multi fac alegerea unui produs, care sa ii deserveasca propriilor nevoi. Viitorul tine de veniturile romanilor, dar si de dispozitia acestora de a cheltui si investi in astfel de aparatura. Inca exista o retinere, dar speram ca situatia sa se schimbe pe parcursul anilor care urmeaza”

Piata produselor contrafacute, in scadere

Piata produselor contrafacuta in acest domeniu a cunoscut o evolutie in utlimii ani, insa managerul Stihl considera ca sunt semne care indica o scadere a acesteia.

„De circa cinci ani se aude tot mai intens ca existau canale de distributie destul de asezate, produse cu originea China. In decursul timpului am ajutat sa fie identificate livrarile acestor produse, multi consumatori in prezent fiind mai informati de acest pericol. Alegerea unor astfel de produse poate sa fie tragica si se poate ajunge la accidente. Obsevam insa ca numarul produselor de acest tip este in scadere”, este de parere directorul general Stihl.

Europa si clasa politica dau tonul investitiilor

Modelul statelor dezvoltate din Europa poate fi un exemplu pentru Romania, insa puterea decizionala sta in clasa politica, fiind unul din cei mai importanti factori care ar putea atrage investitii in acest sector, apreciaza Mezei.

“Exista un potential imens in anumite ramuri ale industriei din Romania, iar infrastructura este una din acestea. Suntem in situatia ca multe drumuri sa fie in lucru, iar in cativa ani sa se dea in folosinta mai multe strazi. Agricultura este un alt domeniu cu un potential mare. Exista vesti legate de fermieri care se doteaza cu tehnologii superioare – un loc in care implicarea statului ar putea duce la o crestere semnificativa a investitiilor”, sustine directorul general Stihl Romania

Investitii si planuri de extindere

Compania investeste circa 1 milion de euro in zona de distributie, dar si in dezvoltarea afacerii.

“Luam in calcul oportunitatea de a extinde logistica, prin marirea depozitului din Otopeni. Vizam dublarea spatiului din prezent la peste 4.000 mp, investitie ce s-ar putea ridica la peste 0,5 milioane euro”, sustine Mezei.

Mai mult decat atat compania intentioneaza cresterea numarului de angajati, dar numai in functie de nevoi. In prezent, in depozit lucreaza circa 20 angajati, insa cu tot cu numarul distribuitorilor autorizati Stihl numarul acestora depaseste 1.000 persoane la nivelul intregii tari.

Sediul din Otopeni a fost deschis in 2005.

Principalul obiectiv al grupului german consta in dezvoltarea retelei de distributie. “Ne propunem sa extindem un model care functioneaza bine in anumite zone, avem un plan si o perioada in care putem atinge acest obiectiv, dar tine totul de capacitatea de a atrage distribuitori. In 10 ani planuim sa dublam numarul de distribuitori, la circa 20 pe an”, a incheiat Mezei.

Stihl este o afacere de familie, fondata in 1926 de catre Andreas Stihl, iar afacerile grupului s-au ridicat la 2,6 miliarde de euro anul trecut. Grupul are peste 12.000 de angajati, detine sase fabrici si este prezent in 160 de tari