Tricoul albastru purtat de Basescu poate fi interpretat din punct de vedere socio-psihologic drept un simbol care transmite mesaje subliminale alegatorilor, iar declaratiile pe aceasta tema au facut deja inconjurul presei in ultima perioada. Culoarea arata relaxare, duce cu gandul la valorile democratiei (mai ales in combinatie cu sloganul "Nu stinge flacara democratiei"-n.r.), arata o independenta a persoanei fata de partid (unde culoarea aleasa este albul-n.r.). Dincolo de aceste interpretari care au fost extrem de variate in ultimele zile, faimoasele tricouri albastre au adus scindarea politica si in interiorul magazinelor unor branduri cunoscute.

Desi interesul clientilor fata de tricourile polo albastre nu este unul de masa, sunt cateva magazine care au inceput in ultima perioada sa simta cum dorintele clientilor sunt influentate de ceea ce poarta presedintele suspendat.

wall-street.ro a vizitat cateva din magazinele in care se vand tricouri polo precum cele purtate de presedintele suspendat pentru a lua pulsul efectului “albastru de Basescu”. Daca la unele branduri nu a existat vreun interes aparte, impactul a fost substantial la altele, iar vanzatorii au din ce in ce mai multi clienti care vin sa intrebe de “tricouri ca ale lui Basescu”. “Chiar astazi a venit un domn care ne-a intrebat de tricourile polo albastre pe care le poarta domnul Basescu”, ne-a declarat reprezentantul unui magazin Lacoste din Capitala, care a adaugat ca vizitatorii si clientii magazinului sunt impartiti in doua tabere. “Sunt unii clienti care isi cumpara automat o alta culoare pentru a nu se asocia campaniei domnului Basescu, in timp ce o alta categorie de clienti vin si intreaba chiar de tricouri identice celor purtate de acesta. Interesul a inceput imediat ce domnul Basescu a aparut in media in tricourile brandului Lacoste”.

Acest interes se manifesta si in vanzarile magazinelor? “Tricoul purtat in campanie este un tricou polo clasic, unul din obiectele vestimentare extrem de cerute, asa ca este dificil de cuantificat impactul asupra vanzarilor, insa cu siguranta un interes mare exista, fie ca este unul pozitiv fata de aceasta culoare sau negativ”, a mai spus reprezentantul magazinului Lacoste.

Un vanzator dintr-un alt magazin al brandului Lacoste spune ca in aceasta perioada sunt discounturi in magazine asa ca cererea este destul de mare. Si acesta a mentionat ca in ultimele zile tot mai multe persoane au venit sa intrebe de tricourile polo albastre.

Pretul unui tricoul polo clasic Lacoste este in prezent, avand in vedere perioada de discount-uri, aproape 240 de lei, fata de 340 de lei, anterior.

Nu toate brandurile au avut insa parte de acelasi interes. Poate si pentru ca brandul nu a fost afisat atat de vadit ca in cazul Lacoste, unde sigla este chiar pe piept, in cazut tricourilor. Astfel, la Paul and Shark, un alt brand ale carui tricouri au fost purtate de Traian Basescu, vanzatorii spun ca nu au simtit un interes aparte pentru tricourile polo in nuanta de albastru purtata de presedintele suspendat. De altfel, albastrul, in mai multe nuante, este o culoare frecventa la obiectele vestimentare ale brandului.

Simbolurile din spatele tricoului albastru

Tricoul polo este unul dintre obiectele vestimentare extrem de flexibile, poate fi purtat indiferent de varsta si poate fi utilizat atat in vestimentatia de zi de zi, cat si la un eveniment de seara, daca este combinat corect. Aflat intre tricoul clasic si camasa, tricoul polo a devenit preferatul presedintelui Basescu in campanie.

Stilistul Alin Galatescu a explicat pentru wall-street.ro ca principala miza a vestimentatiei lui Traian Basescu este dorinta de a se prezenta ca un om al poporului pentru popor. In opinia stilistului, se doreste construirea un brand de campanie prin utilizarea culorii albastru. “Miza este jocul culorii, nu neaparat brandurile purtate”.

Alegand culoarea albastra pentru campanie, presedintele suspendat isi creeaza o oarecare independenta fata de partid, care a ales albul, iar in opinia sociologului Marius Pieleanu, aceasta idependenta poate fi cheia succesului. Totusi, Pieleanu atrage atentia ca este foarte greu de schimbat mentalul colectiv intr-un tip atat de scurt prin aceste mesaje subliminale.

Citeste si:

Despre alegerea lui Traian Basescu de a folosi culoarea albastru, Pieleanu spune ca este culoarea libertatii, a egalitatii, fraternitatii, a democratiei. De altfel, unul dintre mesajele electrorale este “Nu Stinge Flacara Democratiei”, in care apare o flacara olimpica in culorile drapelului national.

Pe de alta parte, Traian Basescu, care a declarat public ca albastrul va fi culoarea sa de campanie, a spus vineri la Digi 24 ca poarta aceasta culoare pentru ca pur si simplu ii place, iar o parte din tricouri i-au fost trimise cadou dupa referendumul din 2007 de catre reprezentantii unui brand celebru.

Tricoul polo albastru nu este singurul obiect vestimentar a carui notorietatea a crescut ca urmare faptului ca a fost purtat de Traian Basescu. Hainele sau accesoriile mov au avut, de asemenea, o perioada de glorie ca urmare a faimoasei “flacare violet”, iar fesul negru Paul&Shark a devenit un accesoriu care a avut perioada sa de notorietate.

In general, astfel de asocieri ale persoanele publice cu anumite branduri poate aduce in timp la un transfer de valori, intre brand si personalitate. Totusi, acest tip de transfer valoric se produce pe perioade lungi de timp, asa ca specialistii in comunicare spun ca nu poate fi problema unei astfel de situatii intr-o campanie de trei saptamani.

Vestimentatia, o componenta a unui mesaj mult mai larg

„ Fiecare om are o structura, un Eu si o anume abatere de la structura lui pe care o putem numi patologie. Unii sunt depresivi, altii isterici, altii obsesionali si asa mai departe. Hainele reprezinta un mod de exprimare a propriei structuri. In cazul oamenilor politici si a celor care sunt expusi public exista o pondere de structura si una de calcul. Nu il cunosc pe domnul Basescu pentru a formula o opinie din acest punct de vedere dar cred ca este necesar ca modul in care se imbraca pe parcursul campaniei electorale sa fie in conformitate cu structura domniei sale”, a declarat pshihologul Claudiu Ganciu.

In opinia lui Claudiu Ganciu, vestimentatia lui Traian Basescu poate sa exprime doua directii. Una legata de mesajul public si care face obiectul consilierilor de imagine si a sociologilor. Si o alta care este psihologica si anume presupune o stare de confort psihic pe care sa o simta pe parcursul muncii sale in aceasta perioada. Adica vestimentatia este necesar sa fie in acord cu persoane care o poarta, cu Eul sau.

„Vestimentatia nu este un mesaj in sine ci o parte componenta a unui mesaj mult mai larg. Discursul, abordarea, modul de relationare converg in aceiasi directie - in a transmite un mesaj care este in conformitate cu structura sa de personalitate. A imparti sticle de apa minerala ziaristilor pare in simetrie cu a fi imbracat intr-un tricou. Il vedeti pe domnul Ponta in costum facand acelasi gest? Ar fi asimetric”, mai spune psihologul.

Care sunt resorturile psihologice din constructia simbolica a campaniei electorale?

Psihologul a explicat ca functia de presedinte arata cum este „tatal” pe care il simte ca necesar poporul roman. „Faptul ca Romania este o republica si ca exista un presedinte face ca tiparul sa ia aceasta forma - de alegere a ”tatalui”. Cu alte cuvinte, si suspendarea si vestimentatia domnului Basescu aduc in prim plan o problema a poporului roman - tipul de paternitate pe care si-l doreste si pe care il vizeaza inconstient. Din pacate, aceste lucruri nu au fost elaborate decat prea putin, razboiul, comunismul, nu au facut vreodata obiectul unei dezbateri publice cu adevarat. Ca urmare, strecuram aceste teme in "gesturi" surprinzatoare pentru Occident, care, la randul lui nu poate intelege un popor care nu a reusit sa isi elaboreze traumele din perioada 1940 - 1990 si continua sa le traiasca”, spune Claudiu Ganciu.

Vestimentatia lui Basescu este o propunere de "tata", adauga psihologul.

Totusi, Ganciu spune ca nu crede ca trebuie sa privim actuala campanie intr-un mod occidental "ci intr-o maniera mai curand balcanica, in care afectul ocupa 90% din mesaj. Aceasta face ca un amanunt important - vestimentatia sa treaca pe un loc secundar comparativ cu alte aspecte".

"Cand va intalniti cu persoana pe care o iubiti, conteaza asa de mult cum e imbracata daca esti orb de iubire? Sau daca vrei sa ucizi pe cineva, te uiti mai intai cum este imbracat? Cand ponderea de iubire si de ura este prea mare, aceste aspecte (mesaj, idee, vestimentatie) trec pe un plan inexistent aproape”, conchide psihologul.