O majoritate clara a respondentilor romani (54%) vad posibila, si chiar probabila, o noua recesiune in Romania – prin comparatie, 70% dintre managerii germani nu percep un astfel de risc, conform unui studiu , Roland Berger Strategy Consultants efectuat in perioada martie-mai 2012.

Prin intervievarea top managerilor, rezultatele studiului au reflectat in mod clar tendintele cheie de restructurare si dezvoltare din ultimii ani. In Romania si Germania, conducerea a peste 300 de companii din majoritatea sectoarelor a luat parte la sondaj. Scopul a fost de a afla, in contextul actualei crize a datoriilor publice, cum isi pregatesc managerii companiile lor pentru scenarii precum noi scaderi ale activitatii economice sau iesirea unor tari din zona euro.

Optimism nemtesc

Pentru 2012, atat in Romania cat si in Germania se asteapta o crestere economica in intervalul de 1,0%-2,0%. Un nivel similar se anticipeaza si pentru 2013, insa managerii romani sunt putin mai dispersati catre valorile extreme (atat pozitive cat si negative). In ciuda valului general de incertitudine insa, peste 60% dintre cei chestionati in ambele tari asteapta cresteri de peste 10% pentru propriile companii, mult mai mult asadar decat pentru cele doua economii in intregul lor. Managerii germani sunt si de aceasta data mai increzatori, 75% dintre acestia anticipand cresteri ale organizatiilor lor.

Tinand cont de ultimele evolutii la nivel macroeconomic, mai mult de jumatate dintre cei chestionati vad Romania cu un mare risc de a suferi o noua recesiune – prin comparatie, 70% din managerii germani nu concep un astfel de scenariu. Asadar, se prevede o inrautatire a situatiei actuale si o reducere a activitatii economice.

Alti factori relevanti in Germania, precum diminuarea nivelului exporturilor extra-europene, nu prezinta mare importanta in Romania, a carei economie este strans legata de pietele UE. Criza datoriilor publice este asteptata asadar sa aiba un impact negativ mult mai puternic asupra economiei romanesti (68%) fata de cea germana (38%).

Cu toate acestea, managerii romani se asteapta ca acest impact negativ sa se rasfranga mult mai putin asupra propriilor companii, desi se considera mai expusi si in acest sens (29% fata de 12% in Germania). Mai mult, aproape 80% atat dintre managerii romani cat si germani sunt de parere ca inca nu s-a atins varful crizei actuale.

Romanii, mai siguri de iesirea Greciei din zona euro fata de germani

Desi peste 50% dintre cei chestionati sunt convinsi ca nu va avea loc o destramare a uniunii monetare europene, aproape o treime sunt nesiguri. Peste 65% din manageri, atat romani cat si germani, considera logica o iesire (voluntara) a Greciei din zona euro – in comparatie cu cei germani (49%) insa, managerii romani (69%) sunt mai siguri ca un astfel de eveniment va avea loc.

Citeste si:

De fapt, managerii romani par in general mai ingrijorati de o potentiala destramare a zonei euro, fata de colegii lor germani. Preocuparea ramane insa limitata la doar o treime dintre respondenti. In cazurile in care au fost luate masuri in acest sens, accentul a fost pus pe cooperarea cu alte societati si acoperirea riscului contractual cu furnizori / clienti ce ar putea fi potential afectati.

Masurile de restructurare, o solutie?

Mai mult de jumatate dintre companiile romane si mai mult de doua treimi dintre cele germane se considera bine pregatite pentru o scadere a activitatii economice sau pentru o noua criza in 2012, raportat la competitorii lor. In 2011, spre exemplu, 52% din cei chestionati in Romania si 66% dintre cei din Germania au indicat ca au fost ajutati semnificativ de criza economica din 2008/09 in a-si imbunatati competitivitatea pe termen lung prin restructurari.

Astfel, in cazul unei incetiniri a activitatii sau aparitiei unei crize de lichiditate / monetare, 58% din companiile romanesti sunt de parere ca sunt bine sau foarte bine pozitionate.

In ceea ce priveste potentialele obstacole in calea cresterii, desi a scazut in importanta, lipsa de personal calificat ramane cea mai mare provocare in ambele tari. Intre timp, teama privind un acces dificil la finantare a crescut considerabil pe parcursul ultimului an. In acest moment, atat in Romania cat si in Germania, optiunile insuficiente de financiare reprezinta o piedica mult mai grava in calea cresterii fata de 2011 (cu 17, respectiv 6 puncte procente mai mult ca in 2011).

Pe langa actiunile de stimulare a cresterii vanzarilor, reducerile de costuri si programele de crestere a eficientei, o mai buna gestiune a riscului se afla de asemenea printre principalele prioritati din Romania. De aceea, actiunile de restructurare sunt in continuare in centrul atentiei managerilor, problemele de lichiditate avand o importanta speciala.