Hidroelectrica cere ANRE sa-i recunoasca pretul de cost, sa plafoneze marjele de adaos ale transportatorilor si distribuitorilor si sa permita reducerea cantitatii de energie livrate pe piata reglementata, unde compania ar urma sa alimenteze doar populatia si institutiile publice, nu si firme.

Solicitarile vin in contextul situatiei dificile a companiei, aflata in insolventa, iar Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) si-a dat acordul de principiu cu privire la modificarile propuse, scrie Mediafax.

Hidroelectrica are datorii de un miliard de euro si profituri nerealizate de 1,1 miliarde euro in ultimii sase ani din contractele bilaterale si pe piata reglementata, inregistrand pentru prima data de la infiintare pierderi in primul semestru al anului in curs. In plus, in august productia s-ar putea atinge un minim istoric, iar ponderea productiei livrata pe piata reglementata ajunge, pentru prima data, la 50% din productie.

"Pretul de 71 lei/MWh, platit de ANRE, este sub pretul de cost, de 125 lei MWh, cu efecte negative asupra indicatorilor financiari ai societatii. Situatia economica a Hidroelectrica este cu atat mai dificila ca urmare a secetei prelungite care a dus la scaderea productiei si activarea clauzei de forta majora, incepand din 07.08.2012 ora 00.00", se arata intr-un comunicat al administratorului judiciar, Euro Insol.

Reprezentantii Euro Insol au prezentat luni conducerii ANRE situatia si solicitarile Hidroelectrica.

Astfel, reprezentantul Euro Insol, Remus Borza, a propus ca solutie pentru reducerea pierderilor Hidroelectrica pastrarea in piata reglementata a consumatorilor casnici si a institutiilor publice, nu si a consumatorilor industriali.

In prezent, piata reglementata, cu un consum total de energie de 28 TWh, este destinata consumatorilor casnici (care consuma 12 TWh), institutiilor publice (8 TWh) si consumatorilor industriali (diferenta de 8 TWh).

"In aceste conditii, piata reglementata poate fi recalibrata la 20 TWh, iar consumatorii industriali sa migreze de pe piata reglementata pe piata concurentiala. Reprezentantii Hidroelectrica au aratat ANRE ca Hidroelectrica mai poate vinde la profit 0 doar pentru consumatorii casnici si institutiile publice", se mentioneaza in comunicat.

Alta solicitare se refera la plafonarea adaosurilor mari practicate de catre transportatorii si distribuitorii de energie electrica, ceea ce ar elimina diferenta ridicata dintre pretul producatorilor si cel achitat de consumatorul final.

"Pretul pe MWh porneste de la Hidroelectrica la 71 de lei, ajunge in cosul pietei reglementate, care cumuleaza energie termo, nuclear si hidro, la 150 de lei, pentru ca in final sa ajunga la consumator cu 440 de lei MWh. Diferenta de la 150 de lei la 440 de lei nu se regaseste la producatori, Nuclearelectrica, Hidroelectrica sau Termoelectrica, ci in marjele de profit ale transportatorilor de energie, Transelectrica si distribuitorilor Electrica, Eon, Enel si CEZ", potrivit sursei citate.

ANRE si-a dat acordul de principiu privind solicitarile Hidroelectrica, care ar urma sa fie adoptate printr-un act normativ, promovat pana la 1 septembrie, mai arata Euro Insol.

Hidroelectrica, cel mai mare producator de energie din Romania, a intrat in insolventa in luna iunie, la solicitarea Consiliului de Administratie. Consiliul si-a motivat cererea prin scaderea cifrei de afaceri si cresterea datoriilor, pe fondul unui "dezastru de management" si al secetei din 2011.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri