Dupa ce la nivelul anului 2010 afacerile Baumix s-au ridicat la putin peste 30 milioane de lei (7,2 mil. euro), anul trecut business-ul producatorului de materiale pentru constructii a inregistrat scaderi, compania raportand afaceri de circa 27 de milioane de lei (6,3 mil. euro).

„2011 a fost un an de cotitura pentru noi, in sensul in care am realizat ca mentalitatea romaneasca, unde «ochii inchisi si cu orice pret» pune accent pe volum, pe a vinde cat mai mult si a fi specialisti in cat mai multe, nu mai poate fi una castigatoare. Piata nu se va reintoarce la boom-ul din 2008, asa ca business-ul a trebuit regandit, pentru a se adapta noilor conditii”, a declarat pentru wall-street.roAugustin Russu (foto), directorul Baumix.

Ca urmare a acestei evolutii negative, business-ul Baumix a fost reorganizat si concentrat mai mult pe productia de materiale destinate fatadelor.

„Este o miscare curajoasa, pe o piata atat de sensibila. Am decis sa mergem mult mai aproape de client. In acest sens, pregatim inclusiv lansarea unui nou concept de showroom, care sa puna accent tocmai pe aceasta pozitionare, intalnita in general in magazine si mai putin la producatori”, spune directorul general Baumix.

Pentru anul in curs, strategia companiei vizeaza schimbarea focusului dinspre volum spre cresterea profitabilitatii, mai ales prin promovarea grupelor de produse aducatoare de marja cum ar fi chiturile de rosturi, adezivii de inalta performanta, hidroizolatiile si evident, tencuiala decorativa pe baza de marmura.

„Avem in vedere totodata prioritar consolidarea din punct de vedere financiar a firmei (evaluarea mai atenta a clientilor si reducerea riscului de incasare), pentru asigurarea eficientei business-ului. Pentru anul 2012, estimam ca piata materialelor de constructii va raporta o scadere cu min. 5% fata de 2011, dar o reluare a vanzarilor la nivelul intregii piete in semestrul 2 ar putea influenta estimarile privind evolutia companiei”, sustine Russu.

Baumix estimeaza ca nivelul afacerilor din acest an va fi similar cu cel din 2011, deruland afaceri de circa 27 milioane de lei.

Retelele D-I-Y, salvarea producatorilor de materiale pentru constructii

Retelele de magazine tip Do-It-Yourself s-au dezvoltat foarte mult in ultimii ani, numai Capitala numarand in prezent peste 20 de astfel de centre comerciale. Insa nu toti producatorii de materiale pentru constructii sunt prezenti in lanturile de bricolaj, din motive care tin de strategia fiecarei companii in parte.

Baumix avea mari asteptari pentru acest an, sperand ca 2012 va fi unul al reluarii cresterii pe piata, insa acest lucru devine putin probabil, dupa semnalele primelor luni, considera Russu.

„La nivel de investitii in infrastructura si de proiecte guvernamentele - de tipul Prima Casa sau reabilitari – acestea au in continuare un ritm de dezvoltare mult prea lent, mult sub nevoile reale ale pietei. Revenirea se va resimti din punctul nostru de vedere mai ales in zona magazinelor de bricolaj. Aici se resimte o revenire a apetitului de consum, insa, din pacate, batalia se da in continuare la nivel de preturi, ceea ce uneori aduce deservicii la nivel de calitate”, apreciaza Augustin Russu, directorul general Baumix.

Citeste si:

Magazinele D-I-Y reprezinta circa 60% din business-ul Baumix, in conditiile in care la inceputul crizei raportul era 50%-50%. „Piata de retail este intr-un regres permanent iar cea a retelelor de bricolaj se impune prin politicile coerente fata de clienti”, a mai precizat Russu.

Producatorul de materiale pentru constructii este prezent in retelele Dedeman, Hornbach, Ambient, Praktiker si OBI – unde vinde cu precadere chituri si adezivi flexibili din gama Primus.

Ce ar putea stimula revenirea pietei?

Ca si consumator, cresterea este direct influentata de evolutia veniturilor populatiei, si deci a puterii de cumparare, apreciaza Russu.

„Segmentul de renovari se dezvolta tot mai mult in Romania. Moda lucrarilor de mica amploare realizate cu resurse proprii devine tot mai accentuata. Totusi, daca ne raportam la volumul si valoarea ridicate ale pietei, asteptarile se indrepta spre administratia centrala si locala. Nu poti avea crestere pe piata atat cat lipsesc investitii majore in infrastructura, la care sa aiba acces toti jucatorii din piata. Mediul privat este dependent de cel public, insa acesta depedenta trebuie sa fie una sanatoasa. Vorbim pana la urma despre interdependenta – proiectele noi genereaza piata, iar rezultatele companiilor se reflecta direct asupra veniturilor de buget”, este de parere managerul Baumix.

Izolarea termica, in afacerile Baumix

Guvernul Romaniei a propus pana in acest moment doua programe vizand reabilitarea termica a blocurilor de locuinte: primul care prevedea cofinantarea lucrarilor de catre guvern, autoritatea locala si proprietari, iar al doilea, in anul 2010, care prevedea finantarea prin credite fara dobanda cu garantie guvernamentala.

Raspunsul slab sau inexistent al populatiei la cele doua programe arata ca nici unul dintre ele nu a fost precedat de un studiu de piata sau de consultari cu asociatiile de proprietari.

Influenta lucrarilor de reabilitare termica asupra business-ului Baumix a fost insa mica.

„Intr-un domeniu a carui singura regula este pretul cel mai scazut, accesul producatorilor majori din Romania a fost si este unul restrans. Din pacate, exista o incompatibilitate recunoscuta atat de arhitecti cat si de constructori si producatori intre calitate si aceste lucrari. Lucrarile efectuate- foarte putine raportate la fondul locativ - le datoram in cea mai mare masura autoritatilor locale sau initiativei private”, a explicat pentru wall-street.ro – Augustin Russu.

Baumix este unul din cei mai importanti producatori de materiale pentru constructii, avand o fabrica la Ploiesti cu o capacitate de productie de circa 35.000 de tone/an.

Principalii concurenti ai Baumix pe piata locala sunt Henkel (Ceresit), AdePlast sau Baumit.