Piata locala de medicamente a inregistrat in cel de-al doilea trimestru al anului curent o crestere de 4,4%, pana la 2,77 miliarde de lei (la pret de distributie), marcand astfel o reducere importanta a cresterii in lei, potrivit companiei de cercetare si analize de piata Cegedim Romania.
In perioada aprilie-iunie 2012, valoarea totala a medicamentelor eliberate catre pacienti s-a ridicat la 2,77 miliarde de lei (626,5 mil. euro), insemnand un avans de 4,4% comparativ cu perioada similara din 2011. Exprimata in euro, valoarea pietei farmaceutice s-a redus cu 2,5% fata de intervalul omolog din 2011.

„Reducerea serioasa a cresterii pietei in lei, dublata de usoara scadere in volum, arata primul impact semnificativ al masurilor de implementare ale taxei clawback: accentul este deplasat fortat dinspre vanzari catre profitabilitate pentru majoritatea companiilor. Chiar daca, pe termen scurt, se va reusi temperarea dezechilibrului bugetar, problemele privind disponibilitatea si accesibilitatea multor medicamente vor continua sa se agraveze, atat din cauza suprataxarii, cat si din cauza deteriorarii cursului de schimb”, a declarat Petru Craciun, director general al Cegedim Romania.

Taxa clawback reprezinta o contributie trimestriala pe care producatorii si importatorii de medicamente trebuie sa o plateasca astfel incat sa fie acoperit intregul consum de medicamente compensate ce depaseste bugetul aprobat de Ministerul Sanatatii la inceput de an. Taxa este calculata pe baza unei formule in care se iau in considerare cota de piata si cresterea vanzarilor.


Evolutia pietei farmaceutice in trimestrul doi din 2012



• Retailul, cu segmentele Rx (medicamente eliberate pe baza de reteta medicala) si OTC (solutii terapeutice eliberate fara reteta), a inregistrat in perioada aprilie-iunie o valoare de 2,38 miliarde de lei (538,5 mil. euro), in crestere cu 3,8%. Rx-urile au atins in intervalul aprilie-iunie 2012 o valoare de 2 miliarde de lei (453,2 mil. euro), in crestere cu 3,2%, iar OTC-urile au avansat cu 7%, pana la 0,38 miliarde de lei (85,3 mil. euro).

• In ceea ce canalul „spital", cresterea in valoare a fost de 7,9%, pana la 0,39 miliarde de lei (88 mil. euro) in cel de-al doilea trimestru.

„Comparativ cu ritmurile de crestere din ultimele 5 trimestre, in trimestrul 2/2012 se remarca o scadere nesemnificativa in unitati (-0,5%), o usoara crestere in zile de tratament (1,8%) si in valoare in lei (4,4%). Piata are de suferit in continuare, ca urmare a masurilor de scadere a sustinerii publice si de prelungire a termenelor de plata, numai o parte din pacienti putandu-se mentine la nivelul anterior de tratament", potrivit Cegedim.

Evolutiei pietei farmaceutice in ianuarie-iunie 2012



In perioada ianuarie-iunie 2012, piata farma a atins valoarea de 5,7 miliarde de lei (1,3 mld. euro), inregistrand astfel o crestere de 12,6% fata de perioada corespunzatoare a anului precedent (ianuarie-iunie 2011).

• Canalul „retail" a ajuns la o valoare de 4,9 miliarde de lei (1,1 mld. euro), in crestere cu 10,7%. Rx-urile au inregistrat o crestere de 9,6%, pana la 4,1 miliarde de lei (940 mil. euro), pe cand OTC-urile au avansat cu 16,7%, pana la 810 milioane de lei (184,7 mil. euro).

• Segmentul de spital a bifat cea mai mare crestere, de 26,5%, pana la 766,3 milioane de lei (174,6 mil. euro) in perioada ianuarie-iunie 2012.

Evolutia pietei farmaceutice in iulie 2011-iunie 2012



In ceea ce priveste ultimele 12 luni (iulie 2011-iunie 2012), valoarea totala a pietei farmaceutice a fost de 11,5 miliarde de lei (2,63 mld. euro), in crestere cu 16,9% comparativ cu perioada corespunzatoare a anului anterior (iulie 2010-iunie 2011).

„Pe segmente, ratele de crestere in lei au fost de 12,4% pentru Rx in farmacii, 22% pentru OTC si 40,4% pentru spitale. Cresterea peste media pietei pentru spital se explica atat prin transferul unor produse din programele nationale de sanatate, cat si prin combinatia dintre nivelul ridicat al nevoilor in spital si creditarea masiva dinspre companii, iar cresterea OTC semnaleaza o revenire relativa a puterii de cumparare in raport cu perioada 2009-2010", potrivit Cegedim.

Cat despre evolutia principalelor grupe terapeutice in ultimele 12 luni (iulie 2011-iunie 2012), cresteri ale volumelor peste media pietei au fost inregistrate pe segmentul medicamentelor destinate sistemului musculo-scheletal (20,1%), cardiovascular (16,2%) si digestiv si metabolism (15,6%). Din punct de vedere valoric, sistemul digestiv si metabolism (21,8%, cardiovascular (18%), musculo-scheletic (17,5%) si respirator (17,3%) au raportat cresteri peste celelalte grupe.

Evolutia grupelor terapeutice in perioada iulie 2011-iunie 2012



Clasamentul celor mai mari companii farmaceutice prezente in Romania

Topul primelor 20 de corporatii farmaceutice prezente de piata locala este condus de Sanofi, cu vanzari in ultimele 12 luni (iulie 2011-iunie 2012), cu vanzari de 949,7 milioane de lei. Pe locul al doilea se afla Roche, cu vanzari de 907 milioane de lei, urmata de Novartis, care a inregistrat in perioada analizata vanzari de 751,5 milioane de lei.


Note: MAT = ultimele 12 luni; PPP = pharmacy purchasing price; datele estimeaza iesirile de produse din farmacii catre pacienti.
Sursa: Cegedim Romania, Pharma & Hospital Report, 2012.

Ce urmeaza pe piata farmaceutica?

„Prognoza la nivelul anului 2012 ramane pe crestere cu 8,9% in lei, insa ea poate fi infirmata cu destula usurinta in ambele sensuri: fie o crestere mai mare, datorita nevoilor ridicate de tratament, fie o crestere redusa sau scadere pe fondul volatilitatii si incertitudinilor de pe piata", a arata, intr-un comunicat, Petru Craciun.

In 2011, piata farmaceutica a consemnat o crestere de 12,4%, astfel ca valoarea acesteia a ajuns la 10,82 miliarde de lei (2,55 mld. euro), la pret de distributie, potrivit Cegedim.

Sursa foto: freedigitalphotos.net.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri