De profesie inginer, Dan Zamonea (foto) a lucrat in domeniul marketingului si al vanzarilor in cadrul Colgate-Palmolive inainte de a intra in industria farmaceutica. De mai bine de 10 ani, el conduce Roche Romania, al doilea mare jucator din farma locala, dupa vanzari. Din iulie anul trecut, Zamonea este si „head of management center Romania”, functie care presupune coordonarea, de la Bucuresti, a activitatii Roche in Moldova, Bulgaria, Albania, Serbia, Croatia, Bosnia si Hertegovina, Macedonia si Kosovo.

Pe scurt, este vorba despre o regiune care aduce vanzari cumulate de aproximativ 400 de milioane de euro anual.

„Tarile de care ma ocup au o specificitate aparte, unele sunt membre ale Uniunii Europene, altele nu. In majoritatea, insa, intampin probleme similare, legate de lipsa fondurilor, de taxele clawback sau pay-back, de scaderi de preturi, de intarzieri in actualizarea listelor de medicamente compensate sau de delistari ale altora”, a spus Dan Zamonea, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

In ciuda tuturor acestor probleme, remarca el, in cele mai multe piete s-au inregistrat cresteri ale vanzarilor, dovada ca nevoia de medicamente inovative (originale) este inca neacoperita in tarile respective.

Odata cu asumarea pozitiei regionale, multe dintre responsabilitatile locale ale lui Dan Zamonea au fost delegate catre colegii sai din echipa de management din Romania. „In primul an, am dorit sa imi cunosc colegii din cele 10 tari, asa ca am calatorit mult, aproape 70% din timpul meu”, a povestit seful companiei farmaceutice.

Romania este de departe cea mai mare tara din zona de coordonare a lui Zamonea. Dintr-o piata a medicamentelor care valoreaza peste 2,5 miliarde de euro, Roche Romania are o cota de piata de circa 8%, ceea ce o plaseaza pe locul secund in topul celor mai mari corporatii farmaceutice din Romania, dupa Sanofi.

De altfel, Roche s-a aflat mai mereu in fruntea clasamentului, ba chiar a si condus plutonul companiilor farmaceutice pentru o perioada in 2008-2009. Forta Roche in Romania si in celelalte piete vine din portofoliul de produse - compania farmaceutica se axeaza pe tratamente pentru cancer. Medicamentele oncologice (anticancer) au avut, in ultimii ani, printre cele mai mari cresteri ca vanzari, impreuna cu tratamentele pentru bolile de inima. In plus, Roche Romania mai comercializeaza aici si medicamente din sfera virologiei, printre altele.

Roche se pregateste sa atace noi arii terapeutice

Potrivit lui Zamonea, compania va continua sa se concentreze si anul aceste pe portofoliul de medicamente din oncologie si virologie, dar va cauta sa creasca si ariile terapeutice mai noi, precum poliartrita reumatoida. „In acelasi timp, ne pregatim sa intram in noi arii terapeutice: bolile sistemului nervos, afectiunile metabolice si astmul”, a precizat directorul general al Roche Romania.

In privinta aducerii de noi medicamente in Romania, lucrurile sunt incerte in conditiile in care lista medicamentelor compensate si gratuite nu a mai fost actualizata din vara anului 2008, ceea ce inseamna ca romanii au fost nevoiti sa plateasca din propriul buzunar pentru tratamentele noi.

„Cea mai importanta lansare din anul 2012 a fost cea a unui nou medicament destinat tratarii melanomului metastatic. In masura in care lista de medicamente gratuite si compensate va fi actualizata, vom lansa alte produse pentru tratarea unor tipuri de cancer – ovarian, carcinom bazo-celular, poliartritei reumatoide si artritei juvenile idiopatice, forma sistemica”, a detaliat Dan Zamonea (foto).

Datele de la jumatatea anului acesta indica pentru Roche Romania o crestere a vanzarilor de 10% comparativ cu perioada similara din 2011. Pentru intregul an, Zamonea are in plan un avans de 3-5% al vanzarilor in lei, in linie cu anul anterior, „avand in vedere conditiile din piata farmaceutica si portofoliul de produse”.

In Romania, Roche detine un portofoliu de peste 35 de medicamente (in arii terapeutice precum oncologie/anticancer, anemie, transplant si obezitate). Filiala locala are in jur de 180 de angajati. Compania este cel de-al doilea mare jucator de pe piata interna a medicamentelor, cu vanzari de 907 milioane de lei in intervalul iulie 2011 - iunie 2012, potrivit Cegedim (vezi tabel).

Cu sediul la Basel, in Elvetia, Roche este una dintre cele mai mari companii farmaceutice din lume. Compania este prezenta pe piata locala inca din perioada interbelica. Roche a inregistrat in 2011 o crestere de 2% a vanzarilor globale, pana la 42,5 miliarde de franci elvetieni (circa 35,2 mld. euro).

„Aplicata corect, taxa clawback poate fi o sursa de fonduri suplimentare”

Cele mai mari probleme care apasa de cativa ani pe umerii importatorilor si producatorilor de medicamente sunt taxa clawback si termenele de plata prelungite.

Taxa clawback reprezinta o contributie trimestriala pe care producatorii si importatorii de medicamente trebuie sa o achite astfel incat sa fie acoperit intregul consum de medicamente compensate ce depaseste bugetul aprobat de Ministerul Sanatatii la inceput de an.

Introdusa in 2009, taxa clawback (calculata in functie de vanzarile si cota de piata ale fiecarui importator si producator de medicamente in parte) a suferit o serie de modificari de-a lungul timpului, ajungand in prezent sa reprezinte o medie de 33,6% din totalul vanzarilor de medicamente compensate ale producatorilor.

Aceasta taxa se adauga impozitelor aferente oricarei firme. Modalitatea de calcul al taxei clawback a fost si este in continuare contestata cu vehementa de jucatorii farmaceutici care sustin ca nu pot plati o taxa care se ridica, la nivel de industrie, la circa 400 de milioane de euro (calculata pentru 2011).

Citeste si:

Fluxul de lichiditati al producatorilor/importatorilor farmaceutici este afectat si de necorelarea termenelor de plata cu cele de decontare. Altfel spus, pentru unele medicamente compensate/gratuite, companiile farmaceutice isi primesc banii inapoi si cu intarzieri de peste 300 de zile. In tot acest rastimp, ele trebuie sa isi finanteze activitatea pe piata si sa achite taxa clawback.

„Aplicata corect, taxa clawback poate reprezenta o sursa de fonduri suplimentare ce poate asigura integral accesul tuturor pacientilor la terapiile de care au nevoie. Sper ca se va gasi o solutie sustenabila pentru aceasta taxa, ce nu va afecta nici finantarea sistemului, nici producatorii si nici pacientii”, a subliniat Dan Zamonea.

Potrivit unei propuneri recente formulata de Asociatia Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR), o taxa clawback suportabila pentru industrie ar presupune ca pretul de vanzare al fabricantului sa fie baza de calcul (si nu cel de retail, ca in prezent), suma de referinta sa fie consumul real din anul anterior, iar termenele de plata sa fie corelate cu cele de decontare.

Ce a taiat din avantul pietei de medicamente

Dan Zamoneaa a declarat ca desi piata farmaceutica va creste, „pentru ca exista potential in continuare”, in conditiile actuale este greu de estimat un ritm de avans in procente.

„Este o serie de factori care si-au pus amprenta pe piata farmaceutica in 2012 si care vor continua si in 2013, pornind de la o noua legislatie si pana la evolutia cursului de schimb si pierderea de patent a unor molecule originale. Toate acestea au diminuat ritmul de crestere al pietei fata de anii anteriori”, a spus seful Roche Romania.

Cel mai recent semnal de incetinire a cresterii pietei reiese din datele pietei de medicamente pentru cel de-al doilea trimestru.

Astfel, in perioada aprilie-iunie 2012, valoarea totala a medicamentelor eliberate catre pacienti s-a ridicat la 2,77 miliarde de lei (626,5 mil. euro), la pret de distributie, insemnand un avans de 4% comparativ cu perioada similara din 2011. Exprimata in euro insa, valoarea pietei de medicamente s-a redus cu 2,5% fata de intervalul omolog al anului trecut.

O explicatie detaliata pentru aceasta „domolire” a ritmului de crestere a pietei de medicamente, care in alte trimestre raporta majorari si de peste 20%, am aflat de la Petru Craciun, directorul general al Cegedim. Astfel, „reducerea serioasa a cresterii pietei in lei, dublata de usoara scadere in volum, arata primul impact semnificativ al masurilor de implementare ale taxei clawback: accentul este deplasat fortat dinspre vanzari catre profitabilitate pentru majoritatea companiilor”.

Potrivit lui Craciun, „chiar daca, pe termen scurt, se va reusi temperarea dezechilibrului bugetar, problemele privind disponibilitatea si accesibilitatea multor medicamente vor continua sa se agraveze, atat din cauza suprataxarii, cat si din cauza deteriorarii cursului de schimb”.

Cegedim a estimat totodata ca la nivelul anului acesta, piata de medicamente din Romania va inregistra o crestere de 8,9%, cu rezerva infirmarii in dublu sens – fie o crestere mai mare, ca urmare a nevoii ridicate de tratament, fie o crestere redusa sau chiar scadere, pe fondul volatilitatii si incertitudinilor de pe piata”.

In ecuatia incertitudinilor intra si factorul politic. Unele companii – locale sau multinationale, prin vocea sefilor lor, nu s-au ferit sa atraga atentia ca tulburarile din plan politic se traduc printr-o mai mare reticenta a investitorilor. „Predictibilitate” si „stabilitate” sunt cuvintele care apar cel mai des pe „wish list-ul” companiilor prezente in Romania.

Privind evenimentele de pe scena politica din Romania din ultima vreme, Dan Zamonea a spus ca instabilitatea nu este de dorit. „Cei de la sediul central nu cer explicatii atata timp cat tulburarile din plan politic nu afecteaza stabilitatea sociala si economica” – a fost replica managerului.

Cat despre posibilitatea ca Roche sa initieze o investitie intr-o unitate de productie in Romania, raspunsul nu s-a schimbat fata de anii anteriori. „Majoritatea medicamentelor sunt produse de biotehnologie, iar investitia intr-o astfel de fabrica de la zero este una masiva fara a produce in acelasi timp foarte multe locuri de munca. Roche ar fi mai interesata sa investeasca in activitati de cercetare si dezvoltare in Romania, impreuna cu parteneri locali, publici sau privati”, a mai punctat Dan Zamonea.

Producatorii de medicamente autohtoni fabrica, in general, medicamente generice, adica produse echivalente cu medicamentele inovative/originale iesite de sub patent. Genericele au acelasi efect terapeutic cu echivalentele originale, insa sunt mai ieftine decat acestea din urma.

In clasamentul primilor zece mari companii farma prezente pe piata autohtona sunt prezenti jucatori care detin unitati de productie - Sanofi, cu fabrica Zentiva, GlaxoSmithKline, cu fabrica Europharm sau Terapia Ranbaxy. Conform APMGR, pe plan local zece producatori de medicamente generice au fabrici, dintre care trei au capital autohton, restul apartinand unor multinationale. Mai bine de 8.000 de persoane lucreaza in aceste fabrici.

Top 10 companii farmaceutice


Sursa tabel: Cegedim, 2012.

Sursa foto principala: Agerpres.