Despre vanzarea lantului de hipermarketuri Real, parte a grupului german Metro AG, catre alti jucatori din piata de retail europeana exista zvonuri din 2010. In noiembrie 2011, Metro a suspendat discutiile privind vanzarea Real pe fondul anuntului privind retragerea din functie a CEO-ului Metro AG, Eckhard Cordes. Un oficial al grupului anunta atunci ca nu existau, la acel moment, negocieri active. Cu alte cuvinte, Cordes esuase in a gasi cumparatori pentru Real.

Metro nu mai vinde magazinele Real. S-au retras Auchan si Tesco?

Metro nu mai vinde magazinele Real. S-au retras Auchan si Tesco?

Anterior anuntului privind retragerea sa din fruntea Metro, Cordes purtase in repetate randuri discutii cu posibili investitori – retaileri si companii de investitii deopotriva. Printre „petitorii" cel mai des mentionati au fost Tesco (Marea Britanie) si Auchan (Franta). Numele companiei franceze este acum vehiculata ca fiind favorita la preluarea operatiunilor internationale ale Real, cu afaceri de circa 3 miliarde de euro pe an. Potrivit Bloomberg, grupul Metro poarta discutii avansate cu doua companii pentru vanzarea operatiunilor Real din afara Germaniei.

Desi o decizie finala nu a fost luata inca, intentia Metro este de a vinde lanturile de magazine universale Real si Kaufhof pentru a se concentra pe divizia de cash&carry (magazine cu vanzare angro) si pe lantul de magazine de electronice Media Saturn. Pana acum, nici oficialii Metro si nici cei ai Auchan nu au facut declaratii pe aceasta tema.

Real versus Auchan. Real plus Auchan

Real are cele mai multe magazine in Germania – 314 din totalul de 423. Auchan detine la nivel international 409 hipermarketuri sub diferite marci, cele mai multe fiind concentrate in Franta (126 unitati). In afara de tarile incluse in tabel, Auchan mai este prezenta in Spania (53 unitati), Italia (52), Portugalia (33), Luxemburg (1), Ungaria (12), China-Taiwan (45).

Efecte pe plan local: prezenta consistenta a Auchan

Daca tranzactia dintre Metro si Auchan s-ar concrentiza, atunci efectele acesteia s-ar vedea si in piata romaneasca de retail. In teorie, Auchan ar ajunge sa detina pe plan local 34 de hipermarketuri in total – 10 ale sale si 24 Real.
Prezenta locala a cuplului nou format Auchan-Real va fi foarte consistenta, insa in multe orase va exista riscul canibalizarii vanzarilor”, spune Lilian Furtuna, managing director al Retail Solutions Romania, companie de consultanta in domeniul retailului.
Deal-ul cu Real ar face din Auchan un competitor puternic pentru Kaufland, in prezent cel mai extins lant de hipermarketuri. Kaufland a mizat pe o formula castigatoare in vreme de criza: magazinele sale au un format mare, de tip hipermarket, insa politica de preturi este una de discount. Cu acest mix si pe fondul unei expansiuni agresive, Kaufland (parte a grupului german Lidl & Schwarz) a ajuns in prezent sa detina o retea de 75 de magazine la nivel national.
„Auchan ar deveni mai puternic pe segmentul de hipermarket si cred ca pe acest segment va fi principalul competitor al Kaufland. Desi formatul magazinelor este destul de diferit, conceptul ambelor embleme este mult apropiat de discount”, considera seful Retail Solutions Romania.
Mai mult decat atat, odata incheiat deal-ul cu Real, Auchan ar putea sa concureze mult mai bine cu hipermarketurile Carrefour, 24 la numar in prezent (dupa inchiderea recenta a unitatii din centrul comercial Armonia, Arad). Carrefour a mizat in ultima perioada pe expansiunea retelei sale de supermarketuri (Careefour Market), ajunsa la aproape 60 de unitati.
„In conditiile in care Carrefour va continua aceasta strategie, isi va consolida pozitia si, alaturi de Kaufland si Auchan-Real, va tinti in continuare pozitia de lider”, considera Furtuna.

(tineti cursorul pe fiecare coloana pentru a vedea numarul de magazine detinute in prezent de fiecare retailer)

Potrivit rezultatelor din 2011, liderul pietei locale de retail alimentar este Kaufland, cu afaceri de 1,3 miliarde de euro, urmat de Carrefour, cu 1,18 miliarde de euro si de Metro Cash&Carry, cu 1,17 miliarde de euro. Pe locul al cincilea s-a clasat Real, cu afaceri de 711,3 milioane de euro.
In eventualitatea in care deal-ul dintre Metro si Auchan ar deveni realitate, atunci piata interna de retail va suporta o usoara restructurare, remarca specialistul in retail.
„Auchan pare cel mai hotarat sa mizeze pe potentialul de crestere al consumului. Acesti jucatori intuiesc foarte bine oportunitatile si marii castigatori ai unei competitii comerciale infierbantate sunt consumatorii romani”, conchide specialistul in retail.
Daca tranzactia ar fi parafata, atunci ea ar consemna una dintre cele mai semnificative miscari de concentrare la nivel european si cea mai mare la nivel local.

Nou lider in retailul alimentar dupa 15 ani: Care sunt cele mai puternice lanturi de magazine

Nou lider in retailul alimentar dupa 15 ani: Care sunt cele mai...