Daniela Staicu: Care sunt calitatile pe care un manager de scoala trebuie sa le aiba?

Danica Purg: Orientarea catre servicii este cu siguranta numarul unu. Pe locul doi ar fi un network excelent.
Cand ma uit inapoi la istoria de 26 de ani a scolii noastre, observ cat de important a fost network-ul pentru cresterea si succesul scolii. Liderul unei scoli, in special a unei scoli internationale ca IEDC - Bled School of Management, trebuie sa aiba o retea internationala diversa. Ea ajuta la atingerea unor noi arii de interes si medii profesionale, pentru identificarea unor profesori exceptionali, clienti noi, studenti, investitori si alti beneficiari importanti.

Networkul meu strategic m-a introdus unor persoane, relatii si surse de informare care mi-au largit perspectiva, mi-a modelat viziunea si mi-a oferit o motivatie interioara si exterioara ca sa imi ating obiectivele.In orice caz, networking-ul mi-a oferit si satisfactii personale. Am cunoscut oameni deosebiti ca Peter Drucker.
A treia calitate a unui lider de scoala este integritatea si comportamentul etic; un lider trebuie sa ofere un exemplu pentru ceilalti - in toate. De exemplu: am asteptat destul de mult timp ca sa schimb masina (cea a scolii) anul trecut, deoarece nu am vrut sa transmit un mesaj gresit colegilor mei. Acum vom cumpara una noua, in leasing si am negociat o reducere de 6.000 euro. Este o suma simbolica. Nu am ales cea mai mare si cea mai scumpa masina, ci una ieftina, dar cu aceasta decizie am aratat ca am grija de resursele financiare ale scolii. Si trebuie sa mentionez ca am nevoie de o masina buna deoarece calatoresc mult. (conduc singura aceasta masina).

Ca sa rezum, liderul unei scoli trebuie sa aibe toate calitatile pe care oricare alt lider dintr-o organizatie trebuie sa le aibe. Intr-o scoala de afaceri privata, asa cum este IEDC - Bled School of Management, liderul trebuie sa aiba si spirit antreprenorial si sa inteleaga piata ca sa poata raspunde nevoilor business-ului.

DS: Care este profilul profesorului care preda la IEDC - Bled School of Management?

DP: Profesorii nostri sunt intelectuali de top, top 50 in lume, provenind din diferite tari, orientati catre practica, care inteleg business-ul, autori de studii de caz, de carti, cercetatori.

Ca “mediu creativ pentru leadership creativ” (en. Creative Environment for Creative Leadership) IEDC-Bled School of Management este o scoala vizionara si de aceea am stabilit aici The Centre for Arts and Leadership Development and Research.

Planuim de asemenea sa investim mai multi bani in cercetare si sa alocam mai mult personal. 90% dintre profesorii nostri au obtinut un doctorat de la Harvard Business School, dar cu toate acestea, explica lucrurile intr-un mod foarte simplu aducand intotdeauna multe exemple de la companiile carora le-au oferit consultanta.

De aceea, afirmam des ca ceea ce inveti astazi, poti folosi chiar de maine.

DS: Ce tipuri de probleme din business rezolva programele IEDC?

DP: IEDC-Bled School of Management este un pionier in oferirea unui “mediu creativ pentru leadership creativ”, o abordare inovatoare care incurajeaza liderii din business sa identifice cai noi si creative pentru a rezolva provocarile. Cu ajutorul programelor create, ajutam managerii sa isi reinventeze companiile.

Cautam cele mai bune solutii pentru tranzitie si reforma, din moment ce managementul schimbarii este o provocare constanta. Programele noastre rezolva de asemenea si problem care tin de finante, marketing, operatiuni si leadership si integrarea acestora. Prin sustinerea dezvoltarii profesionale, intelectuale si personale, programele noastre ii ajuta pe participanti sa se transforme in lideri in organizatiile lor si in societate, sa transpuna idei puternice in solutii competitive, sa gandeasca si sa se comporte diferit intr-o lume competitiva.

In zona programelor derulate in companii, programele IEDC s-au pozitionat ca lider de piata prin abordari inovative cu impact educational mare.

Din ce in ce mai multe companii vestice, in special din Austria, Olanda si Marea Britanie, ne aleg pentru programele inovative, ca de exemplu seminarul “Leading change, identity and values”.

La seminarii am invitat profesori exceptionali care au vorbit despre impactul globalizarii in Europa, despre inovatie si stimulenti financiari; printer vorbitori s-au numarat si arhitecti, artisti, politicieni, oameni de afaceri. De exemplu, artistii vorbeau despre arhitecura ca expresie a identitatii. Am avut invitati si un regizor si un poet care vorbeau despre contradictii in identitate, in Europa. Dupa seminar, am primit cateva scrisori emotionante din partea participantilor, care imi spuneau ca seminarul a fost pentru ei o experienta care le-a schimbat viata. Impreuna au creat o “indentitate a grupului” si au plecat acasa ca o echipa. Pentru mine, deoarece am condus acest seminar, mi-a adus multa satisfactie si a fost o experienta fantastica.

DS: Cat este de important network-ul atunci cand creezi o scoala?

DP: Network-ul este foarte important pentru a atrage cei mai buni studenti, pentru a obtine profesori excelenti, pentru a atrage atentia, pentru a construi un nume, dar la fel de important este sa ai grija de primul angajat, primul membru al Consiliului de Administratie. Prima persoana pe care o aduci trebuie sa fie de top, deoarece oamenii de top atrag alti oameni de top, in timp ce oameni de mana a doua atrag oameni de mana a treia.

Am foarte mare grija ca fiecare angajat, nu doar cei din departamentul de Relatii Publice, sa fie un networker si capabil sa sesizeze oportunitatile.

DS: In afara de introducerea artei in curricula scolii, ce alte subiecte interesante ofera IEDC?

DP: Etica este parte a programelor IEDC de peste 20 de ani; de asemenea, curricula noastra contine studii de caz despre dezvoltare sustenabila, inovatie, creativitate, arta si leadership. Multi oameni importanti si media internationala au scris despre acest lucru.
Vom aduce si mai multi cercetatori ca sa evalueze impactul artei si leadershipului, din moment ce aceasta asociere este importanta.

Arta ne imbogateste sentimentele, ne largeste orizontul, ne ajuta sa exploram relatiile, ne invata sa ne descoperim si ne ajuta sa devenim niste lideri responsabili si creativi.

Arta este socanta, provocatoare, te inspira si astazi avem nevoie tocmai de asta: de oameni inspirati!
Recent, am vazut un film despre Romania si am fost foarte impresionata. Aveti atat de multa cultura, atat de multi oameni care au contribuit la bogatia culturala a lumii.

DS: Ce principii etice ar trebui urmate de conducerea unei scoli?

DP: Cele mai importante sunt: transparenta, increderea, respectul si responsabilitatea fata de compania ta, fata de oamenii tai, fata de propriul tau comportament, fata de oameni si societate in general. Nu poti fi profitabil si in acelasi timp sa distrugi mediul inconjurator. Este foarte important sa conduci responsabil. Cred ca fiecare manager de scoala este de fapt, responsabil pentru viitor.

Prin educatie ar trebui sa ne formam valori si prin urmare, fiecare scoala ar trebui sa se simta mai responsabila fata de educatia tinerilor si sa depuna mai mult efort pentru a “construi” profesionisti care vor face ceva bun pentru societate intrucat, in special in afaceri, dar si in politica, beneficiezi de oportunitati incredibile de a schimba lucrurile in bine sau in rau, pentru ca ai puterea sa o faci.

DS: Cum va pregatiti profesorii?

DP: Profesorii nostri participa la cursuri, la randul lor. De curand unul dintre colegii mei a fost la Harvard Business School pentru un seminar de noua zile despre metode interactive de invatare. In al doilea rand, cei mai buni profesori pregatesc alti profesori.

La IEDC avem intalniri lunare cu profesorii scolii si cu profesori invitati pentru discutii.

Caut intotdeauna modalitati originale de lucru cu alti profesori. De exemplu, am creat in cooperare cu Prof. Jonathan Gosling de la Exeter University, programe innovative pentru lideri de top din intreaga lume.

DS: Cum se incadreaza arta (pictura, muzica, film) in curricula IEDC?


DP:
Arta se regaseste in toate programele, dar la cateva suntem mai puternici.
Pentru a invata din film, invitam la cursuri un regizor si profesor de la Performing Arts Academy Haris PašoviŠ din Sarajevo. Muzica este de asemenea foarte importanta: lucram cu doi violonisti, unul din Marea Britanie si altul din Slovenia care locuieste in Germania si un dirijor danez. Acum doi ani am angajat un pianist profesionist care este si profesor de leadership si cu el o noua etapa de Arta si Leadership a inceput la IEDC.

Problema este ca artistii nu vad intotdeauna similaritatile dintre management si domeniul lor. De aceea, trebuie sa fii un profesor foarte bun ca sa aduci aceste doua domenii impreuna. “Arta si leadership” - nu este numai despre actul artistic, despre artistul care interpreteaza si studentul care invata. Este mult mai mult.

DS: Cu ce provocari credeti ca se confrunta scolile de business de Europa in aceasta perioada?

DP: Criza este o provocare. Exista companii care din cauza crizei nu au alocat un buget pentru educatie, vor sa aibe seminarii mai intense si mai rare, la finalul carora sa aplici imediat ce ai invatat. Am fost recent in Rusia si am vazut o scoala complet goala; multe scoli din Europa au inscrieri de doar 30%. Noi am avut cu 2% mai putini participanti ca anul trecut, insa cu mult mai mult efort depus.

Infruntarea crizei este prima provocare.

A doua - sa educam lideri mai buni pentru o lume mai buna.

DS: Care sunt diferentele pe care le-ati remarcat intre studentii IEDC din 1990 comparativ cu cei din 2000?

DP: Cand am deschis scoala in 1986 si apoi trei ani mai tarziu cand am inceput programul de MBA, majoritatea participantilor erau din regiune, din tari in tranizitie. Interesul era pentru finante, contabilitate, marketing si operatiuni. Astazi oamenii sunt mult mai interesati de leadership, sustenabilitate, responsabilitate individuala si corporatista.

DS: Cateva exemple de Asa da! si Asa nu! in lucrul cu oamenii (de exemplu in relatia dvs. cu angajatii scolii: managerii de program, profesorii);

DP: Tratateaza-i bine, educa-i, dezvolta-i, da-le responsabilitati, priveste-i peste umar la ceea ce fac, evalueaza-i regulat activitatea impreuna cu angajatul si motiveaza-i.

DS: Cat sunt de importante, dupa dvs. abilitatile soft ale angajatilor?

DP: Capacitatea de a lucra cu alti oameni este cea mai importanta. Pe timp de criza lucrul eficient cu oamenii devine si mai important decat inainte deoarece ai nevoie cu adevarat sa-i pastrezi pe cei mai buni.

Pe timp de criza te confrunti cu provocari mari si nu poti acorda bonsuri. De aceea este foarte important sa le spui oamenilor ca ii apreciezi, sa fii deschis, sincer. Mesajele sa fie simple si clare; sa fii onest pe timp de criza, ca intotdeauna de altfel, este mai important ca orice. Sa fii un bun lider inseamna: sa stii sa motivezi, sa evaluezi, sa negociezi, sa convingi, sa gasesti adepti, sa iti prezinti viziunea fiecarui angajat.

DS: Mai este loc pe scena europeana pentru o alta scoala de afaceri?

DP: Exista loc intotdeauna pentru o scoala buna.

DS: In opinia dvs. cum ar arata scoala anului 2020?

DP: Cred ca va avea mai multa tehnologie moderna. Pe de alta parte tehnologia va fi atat de avansata incat vei avea sentimentul ca nu este nevoie de o intalnire fata in fata.

Totusi cred ca tot va fi nevoie sa ne intalnim ca sa schimbam idei, sa cream echipe. Putem sa ne asteptam la o integrare mai mare intre stiinta, filozofie, management si arta.

In opinia mea, educatia de business va deveni mai bogata si va transforma lumea intr-un loc mai bun.

Mai multe informatii despre IEDC-Bled School of Management pe www.iedc.si