Modificarea sistemului actual de subventionare a transportului feroviar de calatori a fost convenita in ultimele negocieri ale Guvernului cu Fondul Monetar International (FMI) si urmeaza sa fie efectuata anul viitor, cu scopul ca societatea nationala de resort sa obtina venituri suplimentare pentru a achita integral taxele aferente utilizarii infrastructurii feroviare, scrie Mediafax.

"CFR Infrastructura a inceput procesul de reducere a costurilor si de crestere a veniturilor astfel incat sa se indrepte spre viabilitate financiara din 2013. Aceasta necesita sa fie luate masuri decisive care sa asigure ca societatile nationale de pasageri si marfa achita integral tarifele de acces catre compania de infrastructura. Pentru a facilita plata integrala, intentionam sa reevaluam furnizarea de subventii si obligatiile de servicii publice (OSP) la compania de calatori si sa scoatem serviciile profitabile din OSP incepand din 2013", se arata in ultima scrisoare de intentie convenita de Guvern cu FMI, in luna august.

Surse oficiale convergente ca sistemul de subventionare in sistemul feroviar de calatori va fi modificat atat pentru anumite servicii destinate calatorilor, precum vagonul de dormit, cat si in relatia cu operatorii privati, ale caror subventii ar urma sa nu mai fie calculate diferentiat, ci eventual stabilite pe baza unei cote fixe.

"In cazul serviciilor de calatori, este posibila, de exemplu, o modificare a subventiei la calatoria cu vagonul de dormit si, implicit, o usoara crestere a pretului pentru acest serviciu, la un nivel care sa nu depaseasca totusi costul unei calatorii low-cost cu avionul. Analiza este la acest moment in faza incipienta. Este necesara o revolutie in subventionarea transportului feroviar, dar sistemul trebuie gandit atent, fara a speria sindicatele", au aratat sursele.

Modificari de subventii vor fi introduse de stat si in relatia cu operatorii privati, cu intentia de a "echilibra" sistemul, eventual prin impunerea unei cote fixe de subventie, nu diferentiata ca in prezent. Printr-o astfel de cota fixa, subventia pentru operatorii privati ar urma sa scada, autoritatile considerand ca actuala formula de "impartire" a subventiei este gresita.

In acelasi timp, traseele feroviare considerate profitabile vor fi scoase din pachetul social de subventionare spre a fi vandute operatorilor privati, care vor aplica propriile preturi.

Citeste si:

Contactati inca de luni, reprezentantii companiei CFR Calatori nu au raspuns printr-un punct de vedere la aceste informatii.

Sindicatele din sistemul feroviar au reclamat de mai multe ori ca operatorii privati beneficiaza de subventii duble fata de CFR Calatori, acoperindu-si veniturile in proportie de 80-85% prin aceste subventii, fata de doar circa 40% la CFR Calatori.

Subventiile sunt insa raportate procentual la venitul total al companiei, iar pentru acest an CFR Calatori si-a bugetat venituri de 2,3 miliarde lei, din care 937,2 milioane lei reprezinta subventii. In ceea ce ii priveste, operatorii privati estimeaza venituri anuale cuprinse intre 3 si 50 milioane lei.

Conform legii, statul acopera de la buget diferentele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar public de calatori si costurile reale de transport, la care se adauga o cota de profit cuprinsa intre 3% si 5%. Nivelul maxim al compensatiei poate ajunge pana la 85% din veniturile totale realizate de catre operator din transportul de calatori, sindicatele reclamand ca plafonul maxim al subventiei este de multe ori atins in cazul operatorilor privati.

Sursa foto: freedigitalphotos.net