Cotatia internationala a petrolului a inceput sa dea din nou frisoane. Inca de la apropierea de pragul de 74 de dolari pe baril, companiile petroliere din Romånia au inceput sa reactioneze. Prima care a facut pasul catre scumpire a fost Petrom, care in urma cu doua saptamini a operat o scumpire cu 500 de lei pe litru. Saptamina trecuta a fost rindul Rompetrol sa scumpeasca toate tipurile de carburanti. La pompele Rompetrol, benzinele costa cu 300 de lei mai mult, iar motorinele cu 200 de lei. Motivatia: evolutia cotatiei internat ionale.

In cursul saptaminii trecute, pretul international al petrolului a atins un maxim istoric de 72 de dolari/baril si, daca se va mentine in jurul acestei valori, lunile urma toare ar putea aduce scumpiri mai substantiale la benzina si motorina. Si asta pentru ca tranzactiile incheiate acum au efecte in lunile ce vor urma. Pe linga cresterea cererii mondiale si rezervele din ce in ce mai mici, temerea fata de eventualitatea unui atac asupra Iranului, care este cel de-al patrulea producator mondial de petrol, a adus sapta mina trecuta pretul barilului la un record absolut de 72 de dolari.

De altfel, analistii au prognozat inca de anul trecut un nivel al cotatiei de 100 de dolari/baril, iar estimarea se mentine si pentru 2006. Cu atit mai mult cu cit pentru anul in curs este estimata o crestere a cererii mondiale de petrol cu 1,7%. Apropierea verii este, de asemenea, un motiv de scumpire a barilului de petrol pentru ca, asa cum se stie, in sezonul cald, in SUA creste consumul de carburanti. Anul trecut, cererea mondiala de petrol a crescut cu 1,3 % (1,1 milioane de barili/zi), iar preturile la benzina si motorina au fost mai mari cu 37%, respectiv 16% fata de 2004. De altfel, cererea tot mai mare de combustibil, in conditiile in care in ultima perioada sint decoperite tot mai putine zacaminte, iar cele existente incep sa se epuizeze, lasa de inteles ca nu ne vom mai intoarce la vremurile in care un baril era cotat la 30 de dolari.

RESURSA ROMÅNESCA, PRETURI OCCIDENTALE

Anul trecut, companiile petroliere au obtinut profituri fabuloase din scumpirea carburantilor fara sa-si mai puna problema unor investit ii pentru reducerea costurilor. Este cazul OMV, care in 2005 nu a investit suma la care s-a angajat la preluarea Petrom. In schimb, cotatia internationala a petrolului a ajutat societatea sa obtina un profit cu mult peste asteptari, in trimestrul in care pretul petrolului a atins nivelul de 70 de dolari. Chiar oficialii Petrom si cei ai Rompetrol au recunoscut ca rezultatele bune obtinute in 2005 s-au datorat in mare parte cotatiei internationale a titeiului.

PETROM PRELUCREAZA TOT PETROLUL ROMÅNESC

La inceputul anului trecut, Petrom si Rompetrol au decis sa reactualizeze pretul carburantilor comercializat i prin retelele proprii, in fiecare saptamina, in functie de pretul international al petrolului. Si la ora actuala pre- turile carburantilor de pe piata romåneasca sint, potrivit reprezentant ilor celor doua mari companii, aliniate la cotatia interna- tionala. In cazul Petrom trebuie mentionat faptul ca 96% din cantitatea de petrol romånesc extrasa (5,5 milioane de tone) este prelucrata in cele doua rafina rii: Petrobrazi si Arpechim. Cu toate acestea, preturile la pompa concureaza cu cele din Statele Occidentale. „Marketingul si rafinarea primesc titeiul extras de Petrom la pret international”, declara, nu de mult, Werner Schinhan, director general adjunct in cadrul Petrom. Potrivit datelor prezentate in raportul pe primele sase luni, in trimestrul doi al anului trecut, costurile de productie (excluzind redeventa si cheltuielile de operare) au inregistrat o valoare de 12,49 USD/baril, iar preturile medii realizate in segmentul de Explorare-Extractie (E&E) au fost de 46,39 USD/baril.

Citeste si:

VA RECIDIVA PETROM?

In toamna anului trecut, cind pretul barilului de petrol nu a atins un nivel chiar atit de ridicat, Petrom a scumpit carburantii cu 1.600 de lei, in doar trei zile pretul unui litru de benzina ajungind la 37.200 de lei. Decizia actionarului majoritar al companiei, grupul austriac OMV, a stirnit revolta in rindul opiniei publice, dar si la nivel inalt. Presedintele Traian Basescu a avut doua interventii publice, in urma carora pretul benzinei a scazut cu 1.700 de lei, iar Consiliul Concurentei a anuntat ca s-a autosesizat si a declansat o investigatie.

In plus, s-a ridicat problema modului in care pachetul majoritar de actiuni al companiei petroliere a fost vindut austriecilor. Si, cu toate ca presedintele a declarat ca va analiza contractul si va face publice concluziile, a trecut mai bine de un an si nu s-a intimplat nimic. Nici de investigatia declansata de Consiliul Concurentei nu s-a mai auzit nimic. Probabil ca, daca OMV ar scumpi carburantii la nivelul din toamna trecuta, presedintele si-ar aminti si de contractul de privatizare a Petrom. Faptul ca, la interventia sefului statului, Petrom a ieftinit carburantii in doar doua zile cu 1.700 de lei arata ca scumpirile operate erau mai putin justificate.

LA MINA AUSTRIECILOR

Romånia are un avantaj de care alte state nu beneficiaza: product ia proprie de petrol. Chiar daca aceasta nu mai depaseste in prezent 5,5 milioane de tone anual, ea asigura intre 40-50% din necesarul intern de carburant i. Punctul din contractul de privatizare care a stirnit cele mai vii controverse a fost cel legat de nivelul redeventei pe care o plateste OMV pentru exploatarea zacamintelor de petrol din Romånia, considerat foarte scazut.

Daca pretul la benzina si motorina trebuie sa tina pasul cu cotatia internationala, romånii ar fi putut sa beneficieze, totusi, de alte avantaje. Si anume, de scaderea unor taxe si impozite, prin incasarea unor sume mai mari la buget din valorificarea petrolului. Cum insa nimeni nu isi mai pune problema ca Romånia a pierdut controlul asupra propriilor zacaminte de petrol, este clar ca lucrurile nu se vor schimba, iar consumatorul romån va ramine la mila austriecilor de la OMV.