Potrivit sondajului, mai putin de jumatate dintre europeni sunt multumiti de propriile sisteme feroviare (46%), desi gradul de satisfactie s-a imbunatatit fata de 1997, cand era de 41%, potrivit Mediafax.

Nivelul de satisfactie variaza astfel de la 67% in Finlanda pana la 18 % in Bulgaria, fiind in general destul de scazut in statele membre din Europa Centrala si de Sud-Est. In Romania, gradul de satisfatie este de 23%.

Conform aceleiasi cercetari, sprijinul total pentru deschiderea catre concurenta a sistemelor nationale si regionale de transport feroviar este de peste 60 % in toate statele membre, cu exceptia a doua (Olanda si Luxemburg). In acelasi context, 78% dintre cetatenii UE sunt de parere ca o concurenta mai mare va fi in beneficiul calatorilor, arata sondajul.

Pentru majoritatea europenilor, deschiderea catre concurenta va avea o influenta pozitiva in ceea ce priveste pretul biletelor (72%), calitatea serviciilor pentru calatori la bordul trenurilor (71%), confortul si curatenia trenurilor (70%), frecventa trenurilor (68%), punctualitatea acestora (66%), modul in care sunt administrate intreprinderile feroviare (63 %) si numarul de statii sau rute care vor fi deservite (62%), potrivit studiului.

Cercetarea Eurobarometru indica totodata ca majoritatea absoluta a europenilor se asteapta ca o concurenta mai mare pe piata feroviara sa fie benefica pentru partile interesate individuale, precum calatorii (78%), operatorii feroviari privati (68%) si salariatii operatorilor de transport feroviar (55%).

Citeste si:

De asemenea, 70% dintre cetatenii UE doresc ca, in urma sporirii concurentei, sa beneficieze de servicii feroviare minimale, similare celor ale companiilor aeriene low-cost, iar 43% vor dezvoltarea de servicii premium (mancare, filme, ziare etc.). De asemenea, aproape doua treimi (65%) dintre europeni doresc mai multe modalitati de achizitionare a biletelor (de exemplu online, prin intermediul telefoanelor inteligente sau la bord).

Peste jumatate dintre europeni (55%) utilizeaza trenurilor nationale sau regionale: cel putin saptamanal (6%), de mai multe ori pe luna (4%), de mai multe ori pe an (19%) sau cel mult o data pe an (26 %). Mai mult de patru din zece europeni nu au folosit niciodata acest tip de trenuri (45%), se precizeaza intr-un comunicat al reprezentantei Comisiei Europene.

Putin peste patru din zece europeni (41%) utilizeaza trenuri suburbane: cel putin saptamanal (7%), de mai multe ori pe luna (5%), de mai multe ori pe an (13%) sau cel mult o data pe an (15%). Aproape sase din zece europeni nu au folosit niciodata acest tip de trenuri (59%).

Principalul motiv pentru care calatorii folosesc trenurile nationale sau regionale il constituie calatoriile de agrement (70%), doar cativa dintre calatori mentionand ca merg cu trenul la munca sau la cursuri (10 %) sau in calatorii de afaceri (10 %).